جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دلایل محبوبیت لیگ برتر انگلستان


دلایل محبوبیت لیگ برتر انگلستان
فوتبال باشگاهی در انگلستان طی چندین سال اخیر به مرکز تجاری برای سرمایه گذاری های بین المللی تبدیل شده است، اگرچه اکثر ستارگان فوتبال باشگاهی این کشور بازیکنانی غیر بومی هستند سرمایه داران خارجی تمایل فراوانی برای خرید سهام باشگاه های این کشور مخصوصاً تیم های لیگ برتر از خود نشان داده اند. باشگاه های انگلستان در سال های گذشته باعث جذب سرمایه داران خارجی بزرگی مانند رومن آبراموویچ مالک متمول چلسی، مالکولم گلیزر مالک منچستریونایتد و جورج ژیلت و تام هیکس سهامداران آمریکایی لیورپول شده اند. لیگ برتر انگلستان در حال حاضر محبوب ترین و جذاب ترین لیگ باشگاهی جهان محسوب می شود. امروزه اکثر هواداران فوتبال ترجیح می دهند به جای تماشای رقابت باشگاهی سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، به تماشای دیدارهای جذاب و تماشایی لیگ برتر انگلستان بنشینند. سران فوتبال انگلستان نیز فرصت را مغتنم شمرده و از حق پخش تلویزیونی دیدارهای باشگاهی این کشور مبلغ ۶۲۵ میلیون پوند برای ۳ فصل آینده کسب کردند اما اینکه چرا فوتبال باشگاهی انگلستان از چنین محبوبیت و جذابیتی برخوردار شده همواره یکی از سؤالات بی پاسخ بسیاری از کارشناسان بوده است. درحالی که انگلستان به آن صورت بازیکنان بزرگ و معروف را پرورش نمی دهد و بالغ بر ۴۰ سال از آخرین زمانی که این کشور یک عنوان مهم را کسب کرده است می گذرد فوتبال جزیره در رده باشگاهی نظر بسیاری را به خود جلب می کند.
در سوی مقابل آلمان، کشوری که از سال ،۱۹۶۶ ۲ بار فتح جام جهانی، ۳ باز قهرمانی در جام ملت های اروپا و چندین بار حضور در مراحل جام های معتبر را تجربه کرده است نتوانسته نظر هواداران فوتبال را به دیدار باشگاهی خود جلب کند. دلیل دیگر متمرکز شدن نگاه کارشناسان فوتبال به عوامل محبوبیت و جذابیت فوتبال انگلستان این است که چرا با وجود ناکامی باشگاه های لیگ برتر جزیره فوتبال باشگاهی این کشور تا این اندازه در سراسر جهان پرطرفدار است؟
از زمان تأسیس اتحادیه فوتبال انگلستان در سال ۱۹۹۲ تنها ۳ باشگاه لیگ برتر این کشور تجربه حضور در فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا را داشته اند و این در مقایسه با باشگاه های ایتالیا و اسپانیا که هر کدام ۹ و ۷ بار قهرمانی و نایب قهرمانی در این رقابت ها را در کارنامه خویش می بینند رقم کوچکی محسوب می شود. دلایل موفقیت فوتبال باشگاهی انگلستان در کسب محبوبیت و شهرت وابسته به عواملی از جمله شهرت و آوازه شهرهای این کشور، بازار نقل و انتقالات آزاد و سهولت در ورود بازیکنان بااستعداد خارجی می باشد. در حدود ۱۴ یا ۱۵ سال پیش سران اتحادیه فوتبال انگلستان با فروش انحصاری امتیاز پخش رقابت های لیگ برتر انگلستان به شبکه «بی اسکای بی» امکان تماشای دیدارهای باشگاهی این کشور را به تعداد معدودی از کشورهای جهان می دادند.
درحالی که فروش امتیاز پخش دیدارهای باشگاهی در آن زمان عملی مطرود از سوی کشورهایی همچون آلمان و هلند محسوب می شد. سران فوتبال جزیره با اتخاذ تصمیمی مبنی بر گسترش پخش تلویزیونی دیدارهای لیگ برتر نظر بسیاری از هواداران این رشته محبوب را در سراسر جهان به خود معطوف کردند. سران فوتبال جزیره با نگاه به دیدارهای لیگ برتر انگلستان به عنوان پدیده ای که به طور رایگان باید در معرض دید همگان قرار بگیرد، هزینه پخش دیدارهای لیگ برتر را حذف کردند. در سوی دیگر نیز مسئولان باشگاه ها با در نظر گرفتن قیمت پایین بلیت برای هوادارانی که از لحاظ مالی در سطح پایین تری قرار داشتند، روز به روز بر جمع هواداران خود افزودند. سیاست باشگاه های لیگ برتری بر آن بود تا با افزایش تدریجی قیمت بلیت ها منافع خود را افزایش دهند. بدین نحو باشگاه های انگلیسی توانستند روز به روز میزان سرمایه های خود را بالا برده و با ارائه پیشنهادات گران قیمت به بازیکنان خارجی زمینه حضور آنها در رقابت های لیگ برتر را فراهم آورند. حضور ستارگان غیربومی در فوتبال باشگاهی انگلستان باعث افزایش آمار هواداران این رقابت ها در سراسر جهان شد و آن را به جذاب ترین تورنمنت باشگاهی در سطح اروپا و جهان تبدیل کرد. برای مثال، شهر لندن که نمونه بارزی از یک مرکز تجاری بین المللی در رقابت های لیگ برتر انگلستان محسوب می شود که ۳ تیم بزرگ آن یعنی آرسنال، چلسی و تاتنهام از کمترین تعداد بازیکنان بومی در لیگ برتر برخوردار هستند اما هواداران کمترین اهمیتی به این موضوع نداده و همچنان به حمایت و تشویق همه جانبه از تیم محبوب خود ادامه می دهند.
در حال حاضر توپچی های لندن در ترکیب اصلی خود از حضوریک بازیکن بریتانیایی بهره نمی برد چه برسد به مهره های انگلیسی. این موضوع بیانگر آن است که رقابت های لیگ برتر انگلستان تنها به هواداران انگلیسی محدود نمی شود بلکه به تمامی فوتبالدوستان جهان در کشورهایی مانند چین، نروژ و حتی عربستان نیز تعلق دارد. میراث و تاریخچه، یکی دیگر از عوامل مهم در محبوبیت باشگاه های انگلستان است. فوتبال توسط انگلیسی ها به وجود آمد و قوانین مربوط به آن در سال ۱۸۶۲ توسط جزیره نشینان مطرح شد. با توسعه این ورزش، همگان خواهان تماشای مستقیم و دنبال کردن حوادث آن شدند. دیگر دلیل محبوبیت رقابت های لیگ برتر انگلستان و لذت بردن هواداران از تماشای مستقیم آنها، نزدیک بودن جایگاه تماشاگران به میدان مسابقه است.
درحالی که در اکثر کشورهای اروپا مابین جایگاه تماشاچیان و زمین مسابقه فضایی به پیست دوومیدانی اختصاص داده می شود و تماشاگران از تماشای بازیکنان محبوب خود از نزدیک محروم می شوند، استادیوم های باشگاه های لیگ برتر انگلستان طوری طراحی شده است که تماشاچیان کمترین فاصله ممکن را با جریان بازی دارند که این موضوع بر شدت هیجان تماشای دیدار می افزاید و باعث بالا رفتن آمار تماشاگران حاضر در ورزشگاه ها می شود. در واقع باشگاه های لیگ برتر با حذف پیست های دوومیدانی که هیچ سود و منفعتی برای آنها نداشت با یک تیر ۲ نشان زدند که یکی بالا رفتن ظرفیت ورزشگاه و دیگری افزایش هیجان تماشای دیدارها می باشد.به علاوه آنکه ارتفاع نسبتاً کوتاه تر استادیوم ها در انگلستان باعث تقویت و انعکاس صدای هیاهو و تشویق تماشاچیان در ورزشگاه می شود. این فضای حاکم بر ورزشگاه ها سهم و تأثیر بسزایی در افزایش سرعت جریان بازی و متعاقب آن بالا رفتن محبوبیت این دیدارها نه تنها در سطح انگلستان و قاره اروپا بلکه در سراسر جهان شده است.
هرچند در سوی دیگر تماشای دیدارهای فوتبال در انگلستان با مشکلات خاص خود همراه بوده است. فشرده شدن لابلای جمعیت و آشوب هواداران مواردی بود که مشکلات فراوانی را برای اکثر هواداران بخصوص بانوان و کودکان فراهم می آورد. این شرایط باعث شد تا اکثر استادیوم های لیگ برتر ملزم به قرار دادن صندلی در تمامی سکوهای خود شوند. به علاوه افزایش اقدامات امنیتی که از تجربه حوادث برادفورد، هیسل و هیدلزبورو در دهه ۸۰ ناشی شد باعث افزایش آمار تماشاچیان دیدارهای تیم های لیگ برتر انگلستان مخصوصاً بانوان و کودکان شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید