چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


اندیشه و مطالعه از ما والدینی آگاه می سازد


اندیشه و مطالعه از ما والدینی آگاه می سازد
تمام والدین می خواهند هر آنچه در توان دارند برای فرزندانشان انجام دهند تا آنها از هر جهت در محیطی سالم رشد کنند. البته تمام این توان باید با فکر همراه باشد و تعالی فکر با مطالعه و آموختن و افزایش آگاهی ها میسر می شود.
اما نکاتی نیز در این میان وجود دارد که با رعایت آنها می توان نتیجه بهتری گرفت. در این بخش شما را با مهم ترین آنها آشنا می کنیم:
▪ هدف معین داشته باشید
در هفته یکی دو ساعت را اختصاص به اولویت بندی اهداف دهید. اهدافی که مخدوش نشوند و غیرقابل دسترسی هم نباشند. برای مثال اهدافی در نظر بگیرید که اگر فرزندتان خواست بازی مغایر با نظر شما را در برنامه اش داشته باشد و یا تغییری در برنامه غذایی اش داد به هم نخورد و ثابت و معین باشد.
▪ روز را با ابراز علاقه به فرزندتان شروع کنید و به پایان برسانید
بسیاری از والدین تصور می کنند با رفتارشان به فزرندان خود نشان می دهند که آنها را خیلی دوست دارند پس دلیلی به ابراز علاقه مستقیم نیست در صورتی که افراد به ویژه فرزندان نیاز دارند تا گاهی از طریق کلمات از اینکه دوستشان داریم آگاه و به عبارتی مطمئن شوند. وقتی در آغاز روز و پایان روز به آنها می گوییم دوستشان داریم احساس عزت نفس بیشتری می کنند و صمیمیت میان ما و آنها نیز افزایش می یابد.
▪ به فکر امنیت آنها باشیم
والدین خوب همواره قدم بعدی فرزندشان را پیش بینی کرده و به امنیت گامهای بعدی آنها فکر می کنند.
برای مثال اگر فرزندتان به سن راه رفتن رسیده بهتر است محیط را از چیزهای خطرناک و تیز و برنده پاک کنید تا وقتی قدمهایش را سریع تر برداشت به زمین نیفتد و یا از پله ها به پایین سقوط نکند. به همین ترتیب در مورد سنین بالاتر نیز والدین باید یک گام جلوتر از فرزندانشان باشند و پیشاپیش به نیازها و امنیت آنها فکر کنند.
▪ در حضور فرزندان از همسرتان تمجید کنید
هرگز روز را بدون قدردانی و تحسین همسرتان به پایان نرسانید وقتی در حضور فرزندانتان از نقش قابل ملاحظه شریک زندگی خود در آرامش و راحتی خانواده صحبت کنید احساس همبستگی و محبت بیشتری بین اعضای خانواده ایجاد می کنید.
▪ مهدکودک را با دقت انتخاب کنید
هر چقدر وقت لازم است صرف کنید تا در مورد محیط مهدکودک- مربیان- مدیریت و نحوه و نوع بازیها و غذایی که در مهدکودک برای بچه ها آماده می شود تحقیق کنید تا نهایتاً با فکری آسوده کودک را به مهد ببرید.
▪ در مواردی صحنه را ترک کنید
مواقعی پیش می آید که فرزندتان با دوستان و همبازیهایش به مشکلی هرچند کوچک برمی خورد. در چنین مواردی اجازه ندهید کار را به شما محول کند و یا پشت شما پنهان شود تا از او دفاع کنید. بلکه با نظارت شما در پشت صحنه، بگذارید خودش مسائل را با دیگران حل کند و به تدریج مهارتهای اجتماعی را بیاموزد.
▪ در تنبیه کردن عجله نکنید
هر کودکی ظرفیتی دارد که باید با مواردی چون عشق- توجه- محبت و احترام پر شود. گاهی اوقات این ظرفیتها پر نمی شود و در برخی روزها نیز با برخی از حرفهای تند و ناراحت کننده و سرزنش و تحقیر این ظرفیتها خالی می شود و نیاز به پر شدن مجدد دارد. پس زمانی را با هم بگذرانید و به حرفهایش گوش دهید. بدین ترتیب او علاقه بیشتری به همکاری و گوش دادن به حرفهای شما پیدا می کند و اصلاً دیگر نیازی به تنبیه نیست، زیرا شما با محبت و احترام با یکدیگر به خوبی رفتار می کنید.
▪ هرگز کودک را در حمام تنها نگذارید
در زمان حمام کودک هرگز حتی برای یک دقیقه نیز او را تنها نگذارید. اگر تلفن زنگ می زند جواب ندهید. یا برای آوردن حوله لحظه ای از حمام خارج نشوید زیرا ممکن است کودک در سن پایین ناگهان سرش زیر آب برود و خفه شود.
▪ از جنبه های مختلف نیز به مسائل او بنگرید
گاهی اوقات و حداقل هفته ای یک بار برخی از رفتارهای بد فرزندتان را نادیده بگیرید. مطمئن باشید در رفتارهای بد او همیشه هم شما بی تقصیر نیستید. پس از برخی مسائل نیز چشم پوشی کنید و تاکید زیادی بر موارد منفی نداشته باشید.
▪ وقتی کودک می خوابد بخوابید
اگر بخواهید برنامه خواب قبل از زمان تولد فرزندتان را ادامه دهید ممکن نخواهد بود و دچار مشکل می شوید. به همین دلیل برای اینکه راحت تر باشید سعی کنید برنامه خواب خود را با کودک تنظیم کنید و در ساعتهایی که او می خوابد شما هم بخوابید تا دچار کم خوابی و بی حوصلگی و خستگی مفرط نشوید و با انرژی کافی به کارهایتان بپردازید.
▪ بدغذایی های کودک شما را نگران نکند
مطمئن باشید کودک گرسنه نخواهد ماند. پس وقتی شما به اندازه کافی و از غذاهای متنوع در دسترس او قرار می دهید وقتی بخواهد می خورد. حتی مقادیر کم غذاهای گوناگون نیز برایش کافی است و به تدریج عادات غذایی او بهتر می شود پس نگران نباشید.
▪ اکنون عمل کنید بعداً صحبت
در لحظات خاص و بحرانی نسبت به رفتارهای بد کودک واکنش نشان دهید اما در مورد آن بعداً با او صحبت کنید. وقتی آرامش حکمفرما شد در مورد قوانین منزل و انتظارات خود از او با وی به صحبت بپردازید.
▪ بهترین برای سرگرم کردن کودک باشید
به جای اینکه مرتب اسباب بازی به کودک بدهید و بخواهید با آنها بازی کند گاهی اوقات خودتان او را سرگرم کنید. می توانید با تغییر حالات چهره و صداهای مختلف و حرکتهای بدن برای او جذابیت زیادی داشته باشید و او را از خستگی درآورید.
▪ از بسته شدن صندلی کودک در خودرو مطمئن شوید
نادرست بسته شدن صندلی کودک در خودرو می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد و موجب بروز صدمات زیادی برای او شود. پس در این مورد کنترل کافی داشته باشید.
▪ برخی کارها را خانوادگی انجام دهید
رفتن به خرید- پارک و خوردن شام دور همدیگر و حتی نظافت روزهای تعطیل با همکاری یکدیگر ارزش بیشتری خواهد داشت.
سحر کمالی نفر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید