شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خورش کدوحلوایی و خواص آن


خورش کدوحلوایی و خواص آن
این خورش خوشمزه ایرانی با طعم متفاوتی که دارد برای خانم‌هایی که به دنبال غذاهای متنوع هستند بسیار مناسب است و به دلیل خواص زیادی که در آن موجود است مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است.
کدو حلوایی که به کدوتنبل هم معروف است از نظر طبیعت در رده «سردوتر» قرار می‌گیرد لذا برای افرادی که گرم‌مزاج هستند مثل دموی‌ها و صفراوی‌ها بسیار مناسب است.
کدوحلوایی دافع اخلاط فاسد بدن است. عطش را رفع می‌کند و تب‌بر خوبی است.
استفاده از کدوحلوایی خستگی را از تن به‌در کرده و چکاندن ضماد آن بر موضع درد و سردرد، سردرد را رفع می‌کند. در سوختگی‌ها از روغن آن می‌توان استفاده کرد و در ناراحتی‌های قلبی، غذای بسیار عالی‌ای برای قلب محسوب می‌شود.
در ورم معده، آن را به صورت خام و در ثقل معده، به صورت پخته مصرف می‌کنند.
جوشانده برگ آن درمان اسهال است و مصرف پخته آن به صورت خوراکی درمان یرقان است. از تخم آن برای درمان انگل استفاده می‌شود و در درمان ورم پروستات از آن به شکل کمپوت استفاده می شود.
بهتر است افراد صفراوی و دموی (صفراوی: غلبه خلط صفرا در بدن آنهاست و دموی: یعنی افرادی که غلبه خون در بدن آنها است) آن را با ترنجبین و گل بنفشه مصرف کنند تا از خواص آن بیشتر بهره‌مند شوند.
ضماد کدوحلوایی ورم را از بین می‌برد و شست‌وشو با جوشانده برگ آن گل‌مژه را درمان می‌کند.کدوحلوایی یک ماسک زیبایی موثر برای پوست خانم‌هاست. ضمنا مصرف آن کم‌کننده عرق بدن است.
کدوحلوایی مدر و ملین بسیار خوبی است و افرادی که از ناراحتی بواسیر رنج می‌برند بایستی بیشتر از دیگران از آن مصرف کنند.کدوحلوایی فعال‌کننده خوبی برای کلیه است و تخم آن به صورت جوشاندنی زخم مثانه را درمان می‌کند.
در افرادی که غلبه سودا وجوز دارند یعنی مزاج سرد و خشک دارند مصرف آن را به صورت مربا توصیه می‌کنند.
کدوحلوایی درمان‌کننده فشار خون بالاست.
ضماد آن روزانه به مدت حدودا یک و نیم ساعت و در درازمدت درمان خلل و فرج پوست است.ضماد برگ تازه آن نیز برای خشکی پا مفید است. در درمان مسمومیت‌های ناشی از مس، سرب، جیوه، الکل، مواد مخدر و رنگ‌ها نیز بسیار سودمند است.
افرادی که دچار سرطان ریه هستند نباید از مصرف آن غافل شوند. مصرف خوراکی کدوحلوایی در درمان وسواس بسیار موثر است. کدوحلوایی درمان لاغری است و برای افرادی که دچار بیماری «زونا» شده‌اند بسیار مفید است.
استفاده از این غذا در جلوگیری از سقط جنین موثر است و برای مادرانی که خواهان فرزند دختر هستند استفاده از این غذا توصیه می شود.
و بالاخره اینکه مصرف این غذای خوشمزه باعث طول عمر در افراد می‌شود.
اما به موازات ارزش غذایی و خواص بالای این غذا، موارد منع مصرف آن عبارتند از: افراد چاق بایستی از این غذا کمتر استفاده کنند زیرا اشتهاآور خوبی است. همانطور که گفته شد از تخم آن به عنوان ضدانگل استفاده می‌شود اما مصرف خود کدوحلوایی ممکن است باعث ایجاد انگل کدو شود که برای رفع آن بایستی در خورش از کمی آبغوره استفاده شود.
زیاده‌روی در این غذا ممکن است در بعضی افراد ایجاد نفخ کند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید