شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


تنگ های خاطره انگیز


تنگ های خاطره انگیز
با نگاهی به تبلیغات گوناگون در شهرهای بزرگ این روزها می توان نمونه های متعددی از طراحی داخلی و چیدمان وسایل را مشاهده کرد. این مقوله حتی به کتابفروشیهای مختلف هم کشیده شده، به طوری که کتابهای گوناگونی با موضوع «فنگ شویی» در قفسه های کتابفروشیها خودنمایی می کند. همه اینها حکایت از این دارد که تمامی ما به محیط زندگی آرام و بانشاط نیاز داریم.
کافی است قدری حوصله و سلیقه به خرج دهیم و با بهره گیری از هنر «فنگ شویی» فضایی دل انگیز را در خانه های خود ایجاد کنیم. در ستون «کاشانه» که از این هفته ارائه می شود کوشیده ایم با مطالبی کوتاه ضمن آموزش چیدمان مطلوب وسایل زندگی؛ در این راه، همراه شما باشیم.
● فنگ شویی چیست؟
«فنگ شویی» در لغت به معنی باد و آب و در واقع هنر چیدمان محیط، برای ایجاد تعادل و هماهنگی با انرژیهای اطراف است. با این شیوه می توان هنر زندگی هماهنگ با محیط را تجربه کرد، زیرا سالهای سال است که مردم سرزمینهای شرقی همچون چین به این باور رسیده اند که «زندگی آنها هنگامی ارتقا می یابد که به جای نبرد با طبیعت، با آن هماهنگ و همسو شوند.»
همچنین آنها بر این اعتقادند، همان گونه که «طب سوزنی» جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی نیز همین عمل را در محیط اطراف ما انجام می دهد و جریان انرژی مثبت را روان تر در محیط زندگی جاری می کند.
● از دور ریختنی ها شروع کنید
اما پیش از پرداختن به شیوه عملی چیدمان جا دارد به چند نکته کلیدی توجه کرد. نخست حذف انباشتگی ها و پالایش مکان است، زیرا هر گونه بی نظمی و نگهداری انبوهی از وسایل غیرضروری مانع جریان آزادانه انرژی اطراف می شود و تأثیر سویی بر افراد می گذارد.
بنابراین در اولین قدم به حذف انباشتگی بپردازید و کار خود را از محیطهای کوچک نظیر قفسه ها و کشوها آغاز کنید. بدین ترتیب که وسایل موجود در مکانهای یاد شده را به ابزار دورریختنی، قابل تعمیر و مورد نیاز و قابل بخشیدن به دیگران تقسیم نمایید.
به هر حال، باید پذیرفت که نمی توان همه چیز را برای همیشه نگه داشت، زیرا ما مجموعه دار، عتیقه فروش یا سمسار نیستیم، در ضمن فضای محدودی را در اختیار داریم.
بدین ترتیب با دقت در اطراف وسایل قابل دور ریختن را مشخص کنید. از جمله این مواد می توان به محصولات تاریخ گذشته اشاره کرد. برای نمونه، مسواک را با گذشت سه ماه از استفاده و ادویه ها را بعد از یک سال نگهداری می توان دور ریخت.
ناگفته نماند، عمر مفید انواع ادویه با دانه کامل مانند هل بیشتر از پودر ادویه است. عطرها را هم می توان بعد از دو سال از چرخه مصرف حذف کرد. همچنین عمر مفید تشک ۷ سال و بالشها (غیرپر) دو سال می باشد.
سیلندر آتش نشانی نیز با گذشت ۱۰ تا ۱۲ سال در عمل کارایی خود را از دست می دهد، البته این ابزار در آب و هوای مرطوب زودتر از بین می روند، بنابراین ضروری است سیلندرها مرتب مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت بروز علایم زنگ زدگی و خوردگی تعویض شوند.
به دلیل آنکه لوازم آرایش فضای مناسبی برای رشد میکروبها هستند در استفاده آنها باید دقت بیشتری کرد. به ویژه محصولات آرایشی مایع که امکان رشد باکتریها در آن بیشتر فراهم است. از همین رو، ریمل را حداکثر تا سه ماه و مواد پودری مانند سایه چشم را می توان تا دو سال نگهداری کرد.
در اطراف ما وسایل و کالاهای بسیاری هستند که با توجه به سالم بودن و کارآیی برای ما مفید نیست و حتی از آن احساس ناخوشایندی می کنیم. برای مثال، هدایایی که دوست نداریم. این در حالی است که هدایای دوست داشتنی باعث تقویت انرژی مثبت در محیط می شود، بنابراین برای حذف تأثیر ناخوشایند این گونه کالاها می توان آنها را به دیگران که نیاز دارند، بخشید.
نکته دیگر اینکه برای داشتن محیطی بانشاط به طور حتم نباید هزینه گزافی را صرف کرد، بلکه می توان با تعمیر وسایل و رنگ آمیزی دوباره برخی کالاهای قدیمی جلوه ای تازه به آنها داد. قابهای قدیمی، اتوهای زغالی، ظروف فلزی و مسی همه وسایلی هستند که می توان در چیدمان جدید خانه به خوبی از آنها استفاده کرد.
برای نمونه، چند شاخه گل مصنوعی که خودتان آن را درست کرده اید می تواند در یک اتوی زغالی قدیمی زیبایی خاصی به محیط شما بدهد.
همچنین، تنگهای بلوری فضای مناسبی برای یک آکواریوم جالب است. اگر اطرافتان را دوباره با دقت نگاه کنید وسایل بسیاری را می بینید که می تواند در چیدمان خانه برایتان مفید باشد.
پرند افشار
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید