پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

یوگا و اسکولیوز


یوگا و اسکولیوز
استفاده از طب مکمل از بسیاری جهات سبب شده است تا بسیاری از بیماری‌ها که با دارو یا عمل جراحی تحت درمان قرارمی‌گرفتند، با روشهای ساده و طبیعی درمان شوند. یکی از این روشها یوگا است. در این مقاله راه‌ها و تمرین‌هایی ذکر شده است که در مورد کجی ستون فقرات یا اسکولیوز تأثیر فراوان دارند.
چهار انحنایی که بیشتر دیده می‌شود:
در اسکولیوز، چهار الگوی شایع انحنا بیشتر دیده می‌شود ولی انحناهای کناری ممکن است در هر نقطه‌یی از ستون فقرات مشاهده شود. برای آنکه بتوان به صورتی مؤثر از یوگا در اسکولیوز استفاده کرد، باید مشخص نمود کدام یک از این الگوها وجود دارد.
غ این کار تشخیصی باید توسط ارتوپد انجام شود.
۱) اسکولیوز سینه‌یی راست Right thoracic scoliosis در این نوع ناهنجاری‌، اسکولیوز اصلی به سمت منطقه‌ی سینه یی یا توراسیک (بخش بالایی یا وسط کمر) انحراف دارد و به سمت راست انحنا پیدا می‌کند. ممکن است در منطقه‌ی کمری (بخش پائین کمر) نیز انحنای مخالفی با شدت کمتر موجود باشد.
۲) اسکولیوز سینه‌یی چپ. انحنای اصلی در منطقه‌ی کمر به سمت چپ است. ممکن است در منطقه‌ی توراسیک، انحنایی با شدت کمتر موجود باشد.
۳) اسکولیوز توراکولومبر (سینه‌یی کمری) راست.انحنای اصلی درهر دو منطقه‌ی کمری وبخش پایین سینه‌یی مهره به سمت راست است. این حالت را بیشتر به نام منحنی C می‌شناسند چون این حالت از جلو شبیه C واز عقب شبیه C وارونه است.
۴) اسکولیوز سینه‌یی راست و کمری چپ. انحنای اصلی در منطقه‌ی سینه‌یی است و یک انحنای مخالف و برابر در منطقه‌ی چپ کمر وجود دارد. این حالت را اسکولیوز منحنی S می‌نامند زیرا وقتی از جلو مشاهده می‌شود شبیه S است.
به علل نامعلوم، بسیاری از انحناهای توراسیک به سمت راست و بسیاری از منحنی‌های قوس کمری به سمت چپ خم می‌شوند. در طول فقرات کمری، حتی در فقرات گردن ممکن است بیش از یک انحنای جبرانی موجود باشد.
● وضعیت مثلث
روی پاها بایستید و آنها را تا آنجا که می‌توانید از هم دور کنید به طوری که موازی با هم باشند. پای چپ را کمی به سمت خط وسط بدن بچرخانید. ساق ‌راست را ۹۰درجه در سمت بیرون بگردانید و یک بالش زیر پا بگذارید. پاشنه‌ی راست را در یک خط با پای چپ نگاه دارید. بازوان را تا سطح شانه به بالا بکشید و زانوان خود را بدون آنکه از عقب قفل شوند صاف کنید. نفس بکشید و در بازدم به سمت راست خم شوید و دست راست را روی ساق راست قراردهید. این تمرین‌ برای اسکولیوز راست است.
اگر دارای انحنای چپ یا مضاعف کمری هستید،کمرسمت راست را از تهیگاه دور کنید وکمر سمت چپ را موازی سمت راست قرار دهید. قراردادن پا روی بالش به حالت لولایی شدن از تهیگاه‌ کمک خواهد کرد (در برابر کمر) وبه این ترتیب می‌توانید در مورد طویل ساختن کنار بدن تمرکز کنید.
اگر دارای انحنای توراسیک راست یا توراکولومبر راست هستید، خود را به سمت صندلی فرضی برسانید و سپس دست راست خود را به پایین روی ساق ببرید. دست چپ خود را روی استخوان دنبالچه قرار دهید. نفس بکشید و تیغه‌ی‌ استخوان شانه‌ی راست را از گوشها دور کنید و ضمن آنکه قفسه‌‌ی سینه باز می‌شود به سمت بدن ببرید. نفس را بیرون بدهید و دنده‌های راست را ضمن آنکه شانه‌ی راست به پشت ثابت است آن به راست بچرخانید.
این عمل سبب ازبین رفتن چرخش سمت راست قفسه‌ی ‌سینه ‌شده و از میزان برآمدگی موجود که غالباً در سمت راست وجود دارد می‌کاهد.
بازوی راست را به سمت سقف اتاق بالا ببرید در حالی که کف دست به جلو نگاه می‌کند مستقیم به جلو نگاه کنید. پس از چند بار نفس کشیدن، نفس را به داخل داده و آهسته به جای اول خود بازگردید. پا را موازی هم کرده و این کار را با سمت چپ انجام دهید.
● تمرین برای سمت چپ
اگر دارای انحنای توراسیک راست یا توراکولومبر راست هستید، از یک صندلی تاشو استفاده کنید و صندلی را کمی دورتر از پای چپ قرار دهید. به سمت چپ خم شوید و دست چپ را روی صندلی بگذارید. عضلات تنه را از لگن جدا کرده و کمر را در سمت راست بالا بیاورید.
دست را روی دنده‌های راست گذاشته و به پایین فشاردهید و به این ترتیب دنده‌ها به سمت ستون مهره‌ها می‌افتند. دست راست خود را روی کمر بگذارید و نفس بکشید. بازو را به سمت سقف اتاق بالا ببرید در حالی که کف دست به سمت جلو قرار گرفته است.
اگر دارای انحنای کمری در سمت چپ یا انحنای مضاعف هستید، سمت چپ بخش پایین پشت به شکل محدب روی هم خواهد افتاد. برای مقابله با این وضعیت، روی غلتاندن سمت چپ کمر و بخش پایین پشت در جهت عقربه‌های ساعت تمرکز کنید.
بخش‌ خارجی پای راست را روی کف اتاق فشار دهید تا طول بخش‌پائینی کمر و منطقه‌ی‌ تهیگاه در سمت راست افزایش یابد
زهره فتوحی
مربی یوگا
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید