پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ازدواج سنتی/تدارک دیده شده Arranged


ازدواج سنتی/تدارک دیده شده Arranged
▪ کارگردان: دایان کرسپو، استفان سی. شیفر.
▪ فیلمنامه: استفان سی. شیفر بر اساس داستانی از خودش و یوتا سیلورمن.
▪ موسیقی: سهراب حبیبیون، مایکل همپتون.
▪ مدیر فیلمبرداری: دن هرشی.
▪ تدوین: ارین گرینول.
▪ طراح صحنه: کرن کوهن.
▪ بازیگران: زویی لیستر جونز[راخل]، فرانسیس بن حمو[نصیرا]، جان روثمن[ماتان]، میمی لیبر[شلی]، نیث نقلی[عبدالحلیم]، دوریس بلیک[الونا]، آلیسا رینر[لی]، مرسیا جین کورتز[جیکابی، مدیر مدرسه]، نره ور براون[آوی]، دانیل لاندون[الیوت]، آریان مؤید[احمد]، پگی گورکلی[میریام].
٩٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ برنده ٣ جایزه از جشنواره بروکلین.
▪ ژانر: کمدی، درام، عاشقانه.
راخل و نصیرا به همراه چند نفر دیگر به تازگی در یک مدرسه به عنوان کمک معلم استخدام شده اند. راخل یهودی و نصیرا مسلمان است، اما این امر با وجود سنتی بودن خانواده هایشان مانع از شکل گرفتن دوستی میان این دو دختر نمی شود.
راخل و نصیرا هر دو در سنی هستند که از سوی خانواده برای ازدواج تحت فشار قرار دارند و به نظر می رسد که آموزه های مذهبی هر دو طرف فقط ازدواجی مطابق سنت و رسوم را تایید می کند. در حالی دو دختر جوان با معیارهای زندگی امروز آشنا شده اند و می خواهند خود برای یافتن زوج زندگی شان تصمیم بگیرند. ولی والدین راخل دست به کار شده و از طریق دلال ازدواج مردهایی را برای وصلت با وی نامزد کرده اند. اما هیچ کدام از این مردها مطابق ذوق و سلیقه راخل نیست.
همین اتفاق برای نصیرا نیز رخ می دهد. مردی از اقوام پدری که از سوریه آمده، علاقه خود به ازدواج با نصیرا را اعلام می کند.
اما نصیرا حاضر به ازدواج با مردی بسیار مسن تر از خود و سنتی نیست. پدرش که حافظ قرآن است، بر خلاف انتظار وی و با هدف سعادتمند شدن دخترش، خواستگار را رد می کند.
اما مادر راخل سرپیچی های دخترش را به راحتی نمی پذیرد. اتفاقی کوچک باعث آشنایی راخل با جوانی یهودی و خوش سیما در کتابخانه می شود. اما مشکل وارد کردن اطلاعات وی به سیستم دلالی ازدواج است، یعنی تنها راهی که مادر راخل در زمینه یافتن شوهر یا همسر به آن ایمان دارد....
● چرا باید دید؟
▪ حجاب یا شیتل؟
پاسخ سازندگان ناشناس ازدواج سنتی/تدارک دیده شده با کمی تسامح این است: نه این، نه آن و هم این و هم آن!
پاسخی دو پهلو و حتی می توان گفت با ریشه مذهبی که فقط تسامح را در برخورد آموزه های دینی کهن و سنت های قومی و قبیله ای با مظاهر زندگی مدرن مانند آزادی های فردی تجویز می کند. فیلمی به غایت کوچک[باور می کنید که با ١٢٠ هزار دلار و در طول ١٧ روز ساخته شده باشد!] اما شخصی و صمیمی که بر اساس تجربیات یوتا سیلورمن دستیار تولید فیلم و دوستی اش با زنی پاکستانی و مسلمان در بروکلین شکل گرفته است.
داستان فیلم درباره دو دختر و جدال آنها برای گریز از سنت است. آنها دوست دارند زندگی شغلی شان را حفظ کنند و مهم ترین تصمیم زندگی شان ازدواج را خود بگیرند. اتفاقی که در زمانه ما امری پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما چنین نیست.
رشد بنیادگرایی مذهبی تفاوت نمی کند یهودی یا مسیحی و مسلمان- در دهه های اخیر راه را برای گسترش رفتارهای سنتی بیشتر باز کرده است. متاسفم که از قول دوستی بگویم:" در نگاهی به یک قرن گذشته، با تاسف درمی یابیم که مادربزرگ ها و پدربزرگ های ما از ما مترقی تر فکر می کرده اند.
" به همین خاطر است که سازندگان ازدواج سنتی با نشان دادن رضایت هر دو زن در سکانس پایانی که به همراه فرزندان تازه به دنیا آمده خود روی نیکمت پارکی در بروکلین نشسته اند می خواهند به ما بقبولانند که می شود با اندکی دستکاری در آموزه های دینی/سنتی آنها را دلپذیرتر و پذیرفتنی تر کرد. چیزی که اصلاً نمی خواهم با توصیه به تماشای این فیلم شما را به پذیرش آن محکوم کنم.
چون یقین دارم بدون برچیدن این آموزه های غلط نمی توان به آزادی و حقوق انسانی مطلق دست یافت. اما اگر در خود توان مقابله با پیشنهادهای سازندگان فیلم را می بینید، می توانید به عنوان یک فیلم فرامستقل آن را فقط برای یک بار تماشا کنید!
Sheitel نام سربندی که زنان یهودی پس از ازدواج بر سر خود می بندند.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید