سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


خیزش اوباش/خیزش پیاده نظام Rise of the Footsoldier


خیزش اوباش/خیزش پیاده نظام Rise of the Footsoldier
▪ کارگردان: جولین گیلبی.
▪ فیلمنامه: جولین گیلبی، ویل گیلبی.
▪ موسیقی: سندی مک للاند، راس کولوم.
▪ مدیر فیلمبرداری: علی اسد.
▪ تدوین: جولین گیلبی، ویل گیلبی.
▪ طراح صحنه: ماتیو باتن.
▪ بازیگران: ریکی هارنت[کارلتون لیچ]، تری استون[تونی تاکر]، کریگ فیربراس[پت تیت]، رولند مانوکیان[کریگ رولف]، فرانک هارپر[جکوومز]، بیلی موریمیکی استیل]، نیل مسکل[دارن نیکولز]، ایان ویرگو[جیمی گرنوک]، کارولاین رز[دنی]، دیو لجنو[بیگ جان]، امیل بیچام[کلی]، لارا بلمونت[کارن].
▪ ١١٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ انگلستان.
▪ ژانر: اکشن.
داستان زندگی جوانی خشن به نام کارلتون لیچ در اواخر دهه ١٩٨٠ که از دعواهای خیابانی و اوباش گری در مسابقات فوتبال آغاز کرده و به عضو یکی از بدنام ترین گروه های تبهکاری منطقه لندن و اسکس تبدیل می شود.
● چرا باید دید؟
اوباش گری در حاشیه مسابقات فوتبال پدیده ای انگلیسی است. زمینه ای مساعد برای بروز رفتارهای خشونت آمیز و ناهنجار از سوی طبقات فرو دست اجتماع که هرج و مرج را بهترین راه یافتن تعادل روحی و پول یا موقعیت می دانند. پدیده ای که در تاریخ معاصر انگلستان مخصوصاً دوران تاچر وجوهی سیاسی هم پیدا می کند.
اما کارلتون لیچ جزو کسانی نیست که سیاست های تاچر او را آزرده باشد، او یک تبهکار بالفطره است که اوباش گری مقدمه شکل گیری سیمای او به مثابه یک دشمن جامعه می تواند باشد.
او تشنه قدرت و قدرت نمایی است و فیلم داستان سه دهه نبرد بی رحمانه وی برای رسیدن به قدرت و حفظ آن است. داستانی واقعی، هراس آور و برای کسانی که از خشونت می گریزند، در یک کلام تهوع آور ....
خیزش اوباش/خیزش پیاده نظام یک فیلم مستقل ٤ میلیون دلاری و سومین کار جولین گیلبی[دو فیلم قبلی او روز بازخواست ٢٠٠٢ و Rollin&#۰۳۹; with the Nines٢٠٠٦ نام داشت] است.
هر سه فیلم گیلبی درباره تبهکاران انگلیسی و در ژانر اکشن است که با الهام از فیلم های سام رایمی، پیتر جکسون، رابرت رودریگر و هموطنش گای ریچی ساخته شده اند.
گیلبی متولد ١٩٨٩ است و از ١٤ سالگی با ساختن فیلم های خانگی شروع به فیلمسازی کرده و در ١٩٩٤ برنده یک بورس تحصیلی در رشته سینما از دانشگاه ادینبرو- جایی که لین رمزی کارگردان شکارچی موش درس خوانده- شده است.
اولین فیلمش که ساختن آن ٣ سال به طول انجامید، فروش جهانی موفقی داشت. دومین فیلمش نامزدی جایزه بافتا را برایش به ارمغان آورد. خیزش اوباش اگر کامل ترین فیلم وی تا امروز نباشد، لااقل برای ترغیب مخالفان خشونت به ستایش از فیلم وی بهترین است.
سکانس آغازین فیلم که اوباش با یکدیگر و پلیس درگیر می شوند، به دلیل حذف موسیقی و استفاده از افکت های صوتی خرد شدن استخوان ها و دریده شده گوشت و پوست طرفین تکان دهنده است.
یقین دارم هر کس با دیدن این صحنه به خیل مخالفان خشونت خواهد پیوست، چون از طنز خاص گای ریچی در این فیلم خبری نیست.
و همین دستاورد کمی برای یک فیلمساز محسوب نمی شود، دستاوردی که نمایش جذابیت های زندگی دشمنان جامعه-سکس، پول و قدرت- در سکانس های بعدی می تواند اندکی از تاثیر آن بکاهد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید