شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نکات بهداشتی که اسکی بازان باید بدانند


نکات بهداشتی که اسکی بازان باید بدانند
فصل برف و سرما فرا رسیده و این روزها نویدی دوباره برای کسانی است که خود را عاشقان برف می‌نامند و از اسکی کردن بیشتراز انجام هر کاری لذت می‌برند.
در این میان افرادی به چشم می‌خورند که امسال اولین سالی است که برای اسکی به ارتفاعات می‌روند یا کسانی که به اسکی، نه به شکل ورزشی که امکانات ویژه خود را می‌طلبد بلکه تفریحی زمستانی و بی‌خطر نگاه می‌کنند.
در حقیقت مخاطبانما همین افراد هستند که قصد داریم به آنها بگوییم، لذت بردن از برف و اسکی کردن، همیشه به آن سادگی که شما فکر می‌کنید هم نبوده و پیش آمده است حوادثی که حین این ورزش سبب ایجاد اختلالات جسمی حاد شده و درمواردی حتی مرگ را به‌دنبال داشته است.
بنابراین قرارنیست کسی با اعمال شاقه اسکی کرده و لذتی را تجربه کند که رنج بی‌شماری را به‌دنبال داشته باشد چرا که با رعایت نکات بسیارساده‌ای می‌توان از خطرات احتمالی پیشگیری کرده و از برف و اسکی لذت برد.
● کلاهی برای برف
در فصل زمستان، بیشترافراد از کلاه‌های بافتنی و پشمی برای پوشاندن سرو جلوگیری از نفوذ سرما استفاده می‌کنند اما اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که بسیاری از اسکی بازان حرفه‌ای هم از آن غافل می‌شوند، این است که این کلاه‌ها برای محافظت از سر در هنگام ضربه کفایت نمی‌کند و لازم است تا از کلاه‌های ایمنی استفاده شود چرا که در غالب موارد، ضربه‌های وارده به سر، صدمات جدی و برگشت ناپذیری را ایجاد می‌کنند که درصورت داشتن کلاه ایمنی، هرگز پیش نخواهند آمد.
تحقیقات جدیدمحققان آمریکایی که هلث دی نیوز آن را منتشر کرده نیز این نکته را - به‌خصوص در رابطه باکسانی که از اسنوبرد استفاده می‌کنند- اثبات می‌کند.
این محققان در روند تحقیقات خود، به این نکته نیز دست یافته‌اند که لزوم استفاده از کلاه‌های ایمنی برای اسکی‌بازانی که مناطق غیرمعمول تری نسبت به پیست‌های اسکی متداول را برای اسکی انتخاب می‌کنند به‌دلیل احتمال وجود صخره یا شیب‌های پیش‌بینی نشده و به‌خصوص در سرعت‌های بالا، دوچندان است.
این تحقیق همچنین به آمار۱۳۹ هزار نفری از اسکی بازان و استفاده‌کنندگان از اسنوبرد اشاره دارد که هر ساله به‌دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی به صدمات و جراحات ناحیه سر دچار شده و نیاز به اقدامات اورژانس پیدا می‌کنند که شماری از آنها هم به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهند.
● چشم‌های شیشه ای
امروزه استفاده ازعینک‌های آفتابی به‌ویژه در میان جوانان رواج زیادی یافته، اما متأسفانه در اغلب موارد از این عینک‌ها به‌عنوان وسیله‌ای تزئینی استفاده می‌شود و به همین خاطر در انتخاب نوع آن دقت کافی نمی‌شود.
همچنین عده‌ای عینک آفتابی را وسیله‌ای غیرضروری می‌دانند ولی عینک‌های آفتابی دارای فوایدی نیز هستند. مثلا تمام افرادی که در فضای باز قرار دارند در خطر امواج UV بوده و سرطان چشم و بیماری‌های قرنیه از مهم‌ترین خطراتی است که این امواج ممکن است برای افرادی مثل اسکی‌بازان به وجود آورد چرا که مناطق شنی، برفی یا کنار دریا ۸۰ درصد اشعه خورشید را باز تابش می‌کنند.
اگر شما به‌طور ثابت و در سطح حرفه‌ای اسکی می‌کنید، استفاده نکردن از عینک یا لنزهای مناسب، می‌تواند صدمات احتمالی به بینایی شما را تشدید کند. این در حالی است که انواع مختلفی از لنزها یافت می‌شوند که بسیار مناسب فضای کوهستان و اسکی است و چشمان شما را از صدمه دیدن از نور شدید برف، محافظت می‌کند.
در این میان، انتخاب رنگ شیشه عینک برای اسکی بازان و آنهایی که با برف سرو کار دارند اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که لایه رنگی، بخشی از رنگ‌های طیف نور را جذب می‌کند و باقی آن را از خود عبور می‌دهد.
در مورد اسکی‌بازان، بهترین رنگ شیشه عینک، زرد و کهربایی است که خاصیت بلوک‌کنندگی نور آبی (Blue - blocking) را دارد ونور آبی را تا حد زیادی جذب می‌کند. از آنجایی که فرکانس نور آبی بیشتر از نورهای دیگر است، انرژی بیشتری دارد. بنابراین بیشتر سطح‌ها می‌توانند آن را منعکس و منتشر کنند.
عینک‌های زرد، بخش آبی طیف را جذب می‌کنند، بنابراین، هنگام استفاده از آنها اشیاء را با وضوح بیشتری خواهید دید. به همین خاطر است که عینک‌های اسکی را زرد می‌سازند که تمرکز را بیشتر می‌کند و کنتراست را افزایش می‌دهد.
● پوست و پاهایتان را بپایید!
برخلاف انتظار معمول، این چوب اسکی نیست که بیشترین اهمیت را در اسکی دارد، بلکه انتخاب کفش مناسب، مهم‌ترین بخش در این رشته ورزشی است چرا که اغلب در اسکی، پاهای شماست که مدام در حال سرخوردن به عقب و جلوست و خود این مسئله، در دراز مدت ممکن است عوارضی را به‌دنبال داشته باشد، خصوصاً اگر کفش‌های شما کاملا اندازه پایتان نبوده و راحت نباشند.
استفاده از کفش‌های مناسب و راحت، می‌تواند از کوفتگی یا تاول زدن پاها جلوگیری کرده و همچنین موجبات لذت بیشتر شما را از اسکی، فراهم آورد. کفی‌های دست ساز نیز می‌توانند راحتی بیشتری برای پاهای شما ایجاد کرده و تعادل شما را افزایش دهد.
مسئله بعدی مراقبت ازپوست است.همان‌طور که گفتیم، مناطق برفی یا کنار دریا ۸۰ درصد اشعه خورشید را باز تابش می‌کنند و هرچه پوست سفید‌تر باشد، آسیب‌های وارده از این بازتابش به‌خصوص در اسکی بازان بیشتر خواهد بود به این معنا که در ماه‌های زمستان اگر به ورزش اسکی در کوهستان بپردازید باید ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید زیرا اشعه UV از طریق برف و آب منعکس شده و احتمال سوختگی بیشتر است.
اما نکته‌ای هم در این میان وجود دارد و آن انتخاب ضدآفتاب مناسب است که برای این منظور باید به این نکات دقت کنید:
۱) در مواردی که طول مدت تابش زیاد است، هر ۲ ساعت یک بار بهتر است که ضد آفتاب تجدید شود.
۲) از آنجایی که این ضد آفتاب‌ها در شرایط برفی استفاده می‌شوند، باید محلول در آب نباشند و پاک نشوند.
۳) برای افزایش اثر ضد آفتاب بهتر است نیم ساعت قبل از قرارگرفتن در معرض نور خورشید از آنها استفاده شود.
مسئله دیگری هم که در این میان برای مراقبت از پوست در اسکی بازان وجود دارد، هجوم هوای سرد و خشک شدن پوست‌هاست که توصیه اکید به مصرف کرم‌های مرطوب‌کننده برای دست‌ها و صورت در شرایط فراغت از اسکی وجود دارد تا از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری کند.
صدف‌‌کوه‌کن
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید