جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چشم های ورزشکاران


چشم های ورزشکاران
سالیان متمادی است که متخصصان شرکت های ساخت عدسی طبی درحال مطالعه برروی عدسی طبی برای عینک های ورزشی هستند. کم نیستند ورزشکارانی که برای دید بهتر نیاز به عینک طبی داشته و البته این نیاز در هنگام انجام ورزش هایی نظیر: تنیس، فوتبال، گلف، بسکتبال، والیبال و... که ورزشکار نیازمند دقت کافی در بینایی است بیشتر احساس می شود.
یکی دیگر از موارد استفاده از عینک های ورزشی، اثر خنثی کنندگی این گونه عینک ها نسبت به نور آفتاب و باد است. لازم به توضیح است که با مطالعات جدید در زمینه رفتاری و نوع اتلاف انرژی در ورزشکاران، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مشکلات ناشی از ضعف در بینایی و یا مزاحمت نورآفتاب و همچنین سوزش چشم در اثر وزش باد، ناشی از انجام ورزش هایی که با سرعت سر و کار دارند، موجب اتلاف ۲۵ درصد از انرژی در ورزشکاران و همچنین به هم خوردن تمرکز دراین گونه افراد می شود.
بالا بودن تحرکات بدنی و افزایش فشار روحی برای انجام ورزش از عواملی هستند که موجب فشار دوچندان برروی چشم ها شده و حساسیت آنها را به عواملی مثل: باد، آفتاب و گرد و غبار بالا می برد و اسباب رنجش ورزشکاران و به هم خوردن تمرکز در آنان می شود. لازم به یادآوری است که اهمیت تمرکز در ورزش بر هیچ ورزشکاری پوشیده نیست.
همان گونه که کفش نامناسب و یا یک وسیله ناکارآمد ورزشی موجب خستگی و فرسایشی برروی جسم و روان ورزشکار می شود، نبود دید مناسب و رفع مزاحمت از عواملی چون باد، آفتاب، گرد و غبار نیز در ارتباط با چشم هم این چنین است.
حفاظت از چشم برای ورزشکاران باید به صورت امری کاملاً عادی مراعات شود، به طوری که قصور در آن جایز نیست. به همین دلیل با این مقدمه، لزوم استفاده از عینک ورزشی را برای ورزشکاران حرفه ای و تازه کار، امری کاملاً ضروری و منطقی است.
مشکل حل نشده درمورد عینک های ورزشی که تا چندسال پیش نیز پابرجا بود، مسئله طبی کردن این گونه عینک ها بود، که در این میان ورزشکاران معمولاً از لنزهای تماسی و عده معدودی نیز برای رفع نقص در بینایی شان متوسل به جراحی های نامناسب شده و عواقب بعدی آن را برای همیشه با خود همراه نمودند.
امروزه با تحقیقات همه جانبه متخصصان علم اپتیک در کشور آلمان این امر محقق گردید و این محصول جدید از سال ۲۰۰۱ میلادی در سراسر آلمان قابل ارائه شد.
نخستین شرکتی که اختراع و ساخت این نوع از عدسی ها را با صورتی کاملاً استاندارد عرضه نمود، شرکت ساخت عدسی عینک r+h (آر-ها) بود. استاندارد از این نظر که شرکت های دیگر نیز شبیه به این نوع عدسی را در برنامه تولید خود آوردند، ولی هیچ کدام اقبال شرکت مذکور را به دست نیاورده و استفاده از این نوع عدسی ها برروی عینک موجب ناراحتی وسردرد برای مصرف کنندگان می شد. شاید شاهد این مسئله درمیان برخی از نزدیکان خود بوده باشیم که از این نوع عدسی های شبهه طبی- ورزشی استفاده نموده اند و به دلیل ناراحتی در استفاده، از ادامه استفاده آن منصرف شده اند.
نکته تکنیکال و قابل توجه در عدسی های اسپرت استاندارد، استفاده کاملاً راحت در این گونه عدسی ها است. که با داشتن انحنای قابل توجه به نسبت عدسی های معمولی عینک، هیچ گونه شکست و حالت منشوری در دید به وجود نیاورده و فرد مصرف کننده از همه نقاط عدسی عینک خود قادر به داشتن دید کامل است.
برخی تکنولوژی های جدیدتر در عرصه اپتیک مانند عدسی عینک r+h با بهره گیری از دانش فنی ساخت این گونه از عدسی ها، قادر به رفع عیب منشوری دراین گونه از عدسی هاست، به گونه ای که شما از پشت عدسی اسپرت، با وجود انحنا در آن، تصاویر را کاملاً طبیعی و بدون قوس دیده و این امر موجب می شود تا اشیا در جای واقعی خود مشاهده شود. حالا می توانید تصور کنید که این امر در مورد ورزش هایی که با توپ و هدف سر و کار دارد، تا چه اندازه حائز اهمیت است.
سعید بنکدار تهرانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید