جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نامزدهای اسکار و شگفتیهای آن


نامزدهای اسکار و شگفتیهای آن
دو درام تلخ «خون بپا می شود» و «پیرمردها کشوری ندارند» هر یک با نامزدی در هشت رشته و «مایکل کلیتن» و «تاوان» با نامزدی در هفت رشته بیشترین بخت را برای دریافت هشتادمین جوایز سالانه آکادمی دارند.
اسکرین دیلی اعلام کرد این چهار فیلم در کنار کمدی مستقل «جانو» در بخش اسکار بهترین فیلم رقابت می کنند، هرچند جو رایت کارگردان فیلم «تاوان» در بخش بهترین کارگردانی از قلم افتاده و جولین شنیبل برای فیلم «زنگ شیرجه و پروانه» جای او را گرفته است.
در این بین جوئل و ا تان کوئن هر یک برای فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» نامزد دریافت چهار جایزه در بخشهای بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه اقتباسی و تدوین هستند. آنها در بخش بهترین تدوین با نام مستعار رودریک جینز برای دریافت جایزه رقابت می کنند.
از جمله شگفتیهای فهرست نامزدهای اسکار امسال که دوشنبه شب گذشته با حضور سید گینس رئیس آکادمی علوم وهنرهای سینمایی و کتی بیتس بازیگر برنده اسکار برای فیلم «میزری» در لس آنجلس اعلام شد، می توان به نامزد شدن تامی لی جونز برای فیلم «در دره ا...» اشاره کرد که اولین نامزدی او در این بخش است. او برای فیلم سال ۱۹۹۳ «فراری» برنده جایزه اسکار نقش مکمل شد. نامزدی لورا لینی برای بازی در فیلم «سویجها» یکی دیگر از نکات غافلگیرکننده فهرست اسکار هشتاد است.
ویگو مورتنسن برای «قولهای شرقی» و جرج کلونی برای «مایکل کلیتن» برای اولین بار در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه هستند. جانی دپ برای فیلم «سوئینی تاد: آرایشگر شیطان صفت خیابان فلیت» برای سومین بار و دانیل دی لوئیس برای چهارمین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده اند. گو اینکه، دی - لوئیس برای فیلم سال ۱۹۸۹اش یعنی فیلم «پای چپ من«» یک بار این جایزه را به خانه برده است.
کیت بلانشت که برای نقش آفرینی در فیلم «الیزابت» (۱۹۹۷) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شده بود، برای تکرار آن نقش در فیلم «الیزابت: عصر طلایی» یک بار دیگر برای دریافت جایزه این بخش بخت خود را امتحان می کند. ضمن اینکه او برای بازی در نقش یکی از وجوه شخصیت باب دیلن در فیلم «من اینجا نیستم» در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل نیز نامزد است.بلانشت دومین بازیگر در تاریخ سینماست که برای بازی در نقش جنس مخالف نامزد اسکار می شود.
لیندا هانت در سال ۱۹۸۳ برای فیلم «سال زندگی خطرناک» پیتر ویر با بازی مل گیبسون و سیگورنی ویور برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.وی در بخش بهترین بازیگر زن با لینی، الن پیج بازیگر جوان کانادایی فیلم «جانو«، جولی کریستی در «دور از او» و ماریون کوتیلارد برای بازی در نقش ادیت پیاف در «زندگی به رنگ صورتی» رقابت می کند.
جیمز مک آووی و کایرا نایتلی هیچ یک برای فیلم «تاوان» نامزد اسکار نشدند و در میان بازیگران فیلم تنها سوارس رونان ۱۳ ساله در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل نامزد است.از دیگر فیلمها و چهره هایی که از راه یافتن به نامزدهای اسکار سال ۲۰۰۸ بازمانده اند می توان به «درون طبیعت وحشی» به کارگردانی شان پن اشاره کرد که تنها در دو بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای هال هالبروک و تدوین شانس دریافت جایزه را دارد.
همین طور «جنگ چارلی ویلسن» مایک نیکولز که فیلیپ سیمور هافمن با نامزدی در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل تنها نماینده آن در اسکار هشتاد است.
«گانگستر آمریکایی» ریدلی اسکات با بازی دنزل واشینگتن و راسل کرو نیز نتوانست در بخش بهترین فیلم و کارگردان برای خود جایی پیدا کند و تنها دو نامزدی یکی روبی دی در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل و طراحی صحنه کسب کرد. «سوئینی تاد» تیم برتن نیز با تنها سه نامزدی برای دپ، طراحی صحنه و طراحی لباس ناامیدکننده ظاهر شد. «اسپری مو»، «هوس، احتیاط»، «مناظره کنندگان ماهر» و «پیش از آنکه شیطان بفهمد مرده ای» نیز در هیچ رشته نامزد اسکار نشدند.در بخش جنجالی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، فیلمهای «جاعلها» اشتفان روزویتسکی از اتریش، «بیوفورت» جوزف سدار از اسرائیل، «مغول» سرگئی بودرف از قزاقستان، «کاتین» آندری وایدا از لهستان و «۱۲« نیکیتا میخالکف از روسیه نامزد شد ه اند.
در این بخش فیلم تحسین شده و رومانیایی «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» کریستیان مونگیو در نهایت تعجب از راه یابی به فهرست کوتاه بازماند و در فهرست نهایی نیز فیلم ایتالیایی «ناشناس» ساخته جوزپه تورناتوره حذف شد.
حذف فیلم انیمیشن «پرسپولیس» از بخش فیلم خارجی نیز یک شگفتی بود، هرچند این فیلم در بخش بهترین فیلم انیمیشن برای دریافت جایزه با «راتاتوی» و «موج سواری» در رقابت است. «راتاتوی» با نامزدی در پنج رشته از جمله بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، موسیقی، صداگذاری و تدوین صدا برنده بزرگ فهرست جوایز است.
در بخش بهترین مستند بلند فیلمهایی با مضمون حضور آمریکا در عراق و افغانستان حضوری غالب دارد. در این بخش «افقی پیش رو نیست» چارلز فرگوسن، «عملیات بازگشت به خانه: نوشتن تجربه های زمان جنگ» ریچارد ای. رابینز و «تاکسی به سمت تاریکی» الکس گیبنی با «جنگ، رقص» شان فاین و آندره آ نیکس که در اوگانادا اتفاق می افتد و «سیکو» مایکل مور درباره مشکلات سیستم بهداشت و درمان آمریکا رقابت دارند.راجر دیکینز در بخش فیلمبرداری برای دو فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» و «ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو» نامزد اسکار شده و فیلم فانتزی «طلسم شده» در بخش بهترین ترانه سه نامزد دارد.
ماریت آلن که نوامبر گذشته درگذشت، برای «زندگی به رنگ صورتی» در بخش طراحی لباس نامزد است. در میان استودیوهای فیلمسازی، میراماکس با ۲۱ نامزدی پیشتاز است و پارامونت ونتیج ۱۹ نماینده دارد.برندگان هشتادمین دوره مراسم اهدا جوایز اسکار روز ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) در مراسمی در کداک تیه تر هالیوود مشخص می شوند.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید