جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

با تاریخچه شکل گیری و راه اندازی موتور جستجوی بین المللی گوگل Google آشنا شویم


با تاریخچه شکل گیری و راه اندازی موتور جستجوی بین المللی گوگل Google آشنا شویم
گوگل (google) نامی است که این روزها با اینترنت یکی شده و شاید بتوان گفت اینترنت بدون گوگل، معنایی ندارد. بسیاری از کاربران برای یافتن جواب هر مسئله ای به سراغ موتور جست وجوگر گوگل می روند. و این جست وجوگر به سرعت جای خود را در بین کاربران اینترنت پیدا کرده و طرفداران بسیاری را جذب کرده است. موتور جست وجوی هوشمند و سریع گوگل تمام رقیبان قدر خود را در مدت زمان کوتاهی پشت سر گذاشته و خود را یکه تاز میدان کرده است. چندی پیش نشریه نیویورک تایمز تصویر طنزی را به گوگل اختصاص داده بود که نشان می داد تا چند سال آینده می تواند حتی درون مغز شما را نیز برایتان جست وجو کند.
● کلمه گوگل Google برگفته از لغت (googol)
کلمه گوگل در حقیقت از لغت (googol) گرفته شده است که به معنای عدد یک با صدصفر در جلوی آن است. این کلمه توسط خواهرزاده ریاضیدان معروف «ادوارد کسنر» در یکی از کتاب های معتبرش به کار رفت و از آن پس به صورت اصطلاح شناخته شده ای بین دانشجویان رواج پیدا کرد. گوگل دلیل استفاده از این کلمه را تعداد بی نهایت و نامحدود اطلاعات موجود در دنیای اینترنت و هدف شرکت را امکان در اختیار قرار دادن این حجم اطلاعات برای علاقه مندان و کاربران آن توضیح داده است.
برخلاف تصور بسیاری از افراد، گوگل اصلاً شرکت قدیمی و باسابقه ای نیست و شاید بتوان گفت که آغاز شکل گیری آن به سال های ۱۹۹۵ یا ۱۹۹۶ بازمی گردد.
● موسس های این شرکت گوگل Google «لری پیچ» و «سرگئی برین»
موسس های این شرکت یعنی «لری پیچ» و «سرگئی برین» در آن زمان فقط ۲۴ و ۲۳ سال سن داشتند. و به طور کاملاً تصادفی یکدیگر را در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا ملاقات کرده بودند. لری که فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان بود، برای بازدید از دانشگاه استنفورد آمده بود و سرگئی که ۲۳ سال بیشتر نداشت، به او محیط دانشگاه و دانشکده ها را نشان می داد و در عین حال با هم مشغول بحث بر سر مسائل مختلف و علاقه مندی ها و تصمیمات شان بودند. در همان روز بود که هر دو متوجه شدند یکی از اهداف و شاید مسائل فکری مشترک شان این است که چگونه می توان اطلاعات مرتبط به هم را از میان انبوهی از اطلاعات موجود در کامپیوتر استخراج کرد؟
● آغاز همکاری برای ساختن یک موتور جست وجو
اوایل ژانویه سال ۱۹۹۶ بود که آنها همکاری خود را برای ساختن یک موتور جست وجو با نام «Back Rub» آغاز کردند. این نام در حقیقت اشاره ای بود به اینکه موتور جست وجوی آنها می توانست لینک هایی را که به یک وب سایت مشخص می رسند، آنالیز کند. لری که به شدت عاشق تعمیر وسایل مکانیکی و برقی و سروکله زدن با این گونه ابزار و ماشین آلات بود تصمیم گرفت که با سرهم کردن کامپیوترهای معمولی خانگی از آنها به جای یک سرور قوی و نیرومند که هزینه بالایی هم به آنها تحمیل می کرد، استفاده کند. جالب است بدانید که لری به خاطر اینکه توانسته بود از قطعات کوچک اسباب بازی خاصی، یک دستگاه پرینتر بسازد که واقعاً می توانست پرینت کند، بسیار مشهور شده بود. البته آنها برای تهیه همان کامپیوترهای معمولی نیز دچار مشکل بودند و برای تهیه آن هر روز بارها به دفتر دانشگاه مراجعه می کردند تا به اصطلاح با لنگر انداختن در آنجا موفق به دریافت تعدادی کامپیوتر شوند. بعد از مدت حدوداً یک سال بود که نوآوری منحصربه فرد آنان در توانایی دنبال کردن لینک های مرتبط به هم، کسانی که موتور جست وجوگر «Back Rub» را دیده بودند به شگفتی واداشت و خبر دهان به دهان می گشت و منتشر می شد.
● قدم های اول تا گوگل
اوایل سال ۱۹۹۸ بود که آنها توانستند یک هارددیسک با ظرفیت یک ترابایت (یعنی ده به توان دوازده) را به صورت ارزان از حراجی تهیه کنند و در اتاق لری در خوابگاه دانشجویی شروع به ساختن کامپیوتر سرور موردنظرشان کردند. این اتاق در اصل اولین مرکز جمع آوری اطلاعات برای گوگل به حساب می آید. در همان ایام «سرگئی» تصمیم گرفت تا یک دفتر کار کوچک راه اندازی کند. و به همین دلیل به دنبال افرادی می گشت تا به پروژه آنها علاقه مند بوده و مایل به سرمایه گذاری با آنها باشند. آنها با یکی از موسسین یاهو به نام «دیوید فیلو» صحبت کردند و او با اقرار به اینکه تکنولوژی آنها بسیار منحصربه فرد است به آنها پیشنهاد تاسیس یک شرکت مستقل برای موتور جست وجویشان را داد و گفت هر زمان که آن را به طور کامل راه اندازی کرده و گسترش دادید دوباره با هم صحبت خواهیم کرد.
در اصل «فیلو» بهترین پاسخ را به آنها داد، زیرا سایر افراد تقریباً هیچ علاقه ای به کار آنها نشان ندادند و بسیاری از مدیران شرکت های معتبر آنها را کاملاً مایوس و ناامید کرده بودند. «سرگئی» و لری ناامید از همه جا تصمیم گرفتند که پروژه دکترای خود را برای مدتی معلق گذاشته و در عوض به ساختن و نوشتن یک برنامه کاری و مالی خود بپردازند.
● گامهایی نه چندان مطمئن تا ثبت شرکت گوگلGoogle co
پس از آن به سراغ دوست یکی از اساتید دانشگاه شان رفتند و موضوع را با او در میان گذاشتند. و البته یک نمونه از کارشان را نیز به او ارائه کردند. او بدون اینکه تمایل به شنیدن جزئیات بیشتری راجع به طرح آنها داشته باشد به آنها پیشنهاد داد که برایشان یک چک به مبلغ صد هزار دلار و به نام شرکت گوگل بنویسد و این کار را هم انجام داد. اما مشکل آنها این بود که عملاً شرکتی به نام گوگل اصلاً ثبت نشده بود و آن چک به هیچ وجه قابل وصول نبود. هر چند که از دید آنها این مقدار سرمایه واقعاً ناچیز به نظر می رسید. بعد از چندین هفته آنها تصمیم گرفتند تا شرکت گوگل را با کمک سرمایه گذاری های دوستان، فامیل و آشنایان خود ثبت کنند. و مبلغ سرمایه گذاری اولیه برای شروع به کار کمپانی گوگل، رقم یک میلیون دلار بود. اولین دفتر کار آنها در حقیقت یک اتاق متصل به پارکینگ خانه یکی از دوستانشان بود و آنها کار خود را به همراه کارمند تازه ای به نام «سیلوراشتین» که در حال حاضر مدیر بخش فناوری گوگل است، آغاز کردند.
● گوگل نسخه آزمایشی یا بتای
گوگل که آن زمان نسخه آزمایشی یا بتای خود را ارائه کرده بود، در روز به حدود ۱۰ هزار تقاضا برای جست وجو پاسخ می داد و علامت Beta نیز به همراه لوگوی گوگل در سایت آن به چشم می خورد. همان زمان بود که نشریات مختلف و اخبار به پخش خبرهایی راجع به این شرکت تازه تاسیس و جادویی آنها یعنی موتور جست وجوی گوگل پرداختند.
● برتری های موتور جستجو گوگل
نشریه معتبر PC World در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی نام گوگل را به عنوان یکی از صد سایت برتر سال شناخت و معرفی کرد و به این ترتیب گوگل پله های ترقی را به سرعت پیمود. اوایل سال ۱۹۹۹ میلادی آنها توانستند از آن دفتر کوچک به یک دفتر کار مناسب تر در نزدیک دانشگاه استنفورد نقل مکان کنند. در آن زمان کارمندان کمپانی گوگل تقریباً سه برابر شده بودند. و نیز گوگل در روز به حدود پانصد هزار تقاضا برای جست وجو پاسخ می داد.
● اولین شرکت مشتری سرویس جست وجوی گوگل
شرکت معروف «Red Hat» سازنده سیستم عامل لینوکس، اولین شرکتی بود که به عنوان مشتری سرویس جست وجوی گوگل به آنها پیوست و گوگل نیز از آن زمان به بعد، سرورهای خود را روی سیستم عامل لینوکس منتقل کرد. اوایل ژوئن سال ۱۹۹۹ میلادی با توجه به اینکه حجم کار در کمپانی گوگل خیلی بالا رفته بود، آنها اقدام به استخدام نیروهای جدید کردند.
یکی از نکات مهم برای آنان مسئله تجاری و اقتصادی قضیه بود و دو شرکت مالی- اعتباری معتبر، آنها را تا حدود ۲۵ میلیون دلار پوشش دادند. این موضوع باعث شد تا افرادی که در سایر شرکت های کامپیوتری مشغول به کار بودند به سراغ آنها بیایند.
● امید کردستانی یک ایرانی به عنوان مدیر ارشد قسمت فروش شرکت گوگل
یک ایرانی به نام امید کردستانی که برای کمپانی «Net Scape» کار می کرد از آنجا بیرون آمد تا به عنوان مدیر ارشد قسمت فروش به آنها بپیوندد. و افراد مهم دیگری نیز به بدنه این کمپانی پیوستند. آنها به کارمندان زیادی احتیاج داشتند و به سرعت دفتر کارشان به قدری شلوغ شده بود که اگر کسی می خواست از پشت میزش بلند شود حتماً باید سایر اطرافیان، صندلی های خود را جابه جا می کردند.
بنابراین دفتر گوگل به ساختمانی در شهر «مونتین ویو» در کالیفرنیا منتقل شد که در حال حاضر این ساختمان، دفتر مرکزی کمپانی گوگل است. شرکت معتبر AOL با میلیون ها کاربر نیز گوگل را به عنوان موتور جست وجوی خود ثبت کرد و به این ترتیب بیش از ۳ میلیون نفر کاربر به گوگل افزود.
● وقتی گوگل با نسخه کامل شد
در نهایت در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۹۹ میلادی گوگل نسخه کامل شده خود را به روی اینترنت فرستاد و کلمه Beta برای همیشه از نام آن حذف شد. گوگل بزرگ و بزرگ تر شد و شرکت های معتبر دیگری به آن اضافه و ملحق می شدند. و در اواخر سال ۱۹۹۹ گوگل جزء ۱۰ سایت برتر دنیا انتخاب شد
● محیط اداری و فضای کاری منحصربه فرد شرکت گوگل
و به گفته بسیاری از افراد گوگل نه تنها یک موتور جست وجوی منحصربه فرد بود، بلکه محیط اداری و فضای کاری آن نیز کاملاً از سایر دفاتر متمایز بود. فضای باز، امکانات تفریحی و ورزشی و طراحی بسیار مناسب به کارمندان کمک می کرد تا در محیطی جذاب تر کار خود را انجام دهند و بنابراین کارایی بیشتری داشته باشند. ارائه طرح ها و ابتکارات مختلف از طرف کارمندان به جهانی تر شدن گوگل کمک می کرد که شروع انتشار گوگل به ۱۰ زبان مختلف در آن زمان، از جمله آنها محسوب می شود.
در سال ۲۰۰۰ میلادی گوگل توانست جایزه«Webby» را هم از طرف مردم و هم از طرف خود موسسه Webby از آن خود سازد. در همین سال کمپانی گوگل امکاناتی را فراهم کرد تا کسانی که دارای وب سایت بودند، بتوانند از موتور جست وجوی گوگل در سایت خود استفاده کنند. این ایده به شدت از طرف کاربران اینترنت و صاحبان وب سایت ها مورد استقبال قرار گرفت.
● Adwords برای شرکت های تبلیغاتی و «AdSense» برای ناشران
در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی گوگل و جست وجوگر یاهو قرارداد همکاری با هم امضا کردند تا گوگل بتواند به حدود ۱۸ میلیون تقاضای جست وجو در روز پاسخ دهد. در قدم بعدی گوگل تصمیم گرفت تا به کاربران مختلف امکان قرار دادن لینک های تبلیغاتی که خود گوگل آنها را سازمان دهی می کرد، بدهد و این امکان جدید را تحت عنوان «Adwords» برای شرکت های تبلیغاتی و «AdSense» برای ناشران ارائه کرد. Adwords همان لینک هایی است که وقتی دنبال عبارتی می گردید، در سمت راست صفحه نتایج جست وجو به عنوان «ponsored Links» قرار می گیرد و Adsense همان لینک هایی است که تحت عنوان «Ads By google» در سایت های مختلف مشاهده می کنید.
● اولین نگارش Toolbar معروف گوگل
در اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی هم اولین نگارش Toolbar معروف گوگل برای کاربران ارائه شد، این Toolbar کمک کرد تا بدون مراجعه به وب سایت گوگل و با نصب آن بر روی کامپیوتر خود مستقیماً به گوگل متصل باشید و نیز با انتخاب کردن لغات در وب سایت های مختلف یا کلیک راست می توانید از گوگل بخواهید که به دنبال مطالب بیشتری راجع به آن بگردد.
● کاربران شبکه های مخابراتی بی سیم در جمع کاربران گوگل
در پایان سال ۲۰۰۰ گوگل بیشتر از صد میلیون تقاضای جست وجو را پاسخ می داد. در آن زمان مدیران گوگل به این فکر می کردند که راهی دائمی را برای در دسترس بودن برای کاربران پیدا کنند. این مسئله که افراد همیشه پشت کامپیوتر نیستند آنها را بر آن داشت تا امکان جست وجو بر روی تلفن های همراه و سایر لوازم بی سیم مانند PDAها (دستیاران دیجیتالی) را فراهم کنند و این گونه بود که در نیمه اول سال ۲۰۰۱ میلادی کاربران شبکه های مخابراتی بی سیم هم به جمع کاربران گوگل پیوستند. در همان ایام نیز توانایی جست وجو بین زبان های دیگر را به ۲۶ زبان افزایش دادند.
● جست وجوی تصاویر (Image Search)
اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی قسمت جست وجوی تصاویر (Image Search) با توانایی جست وجو بین ۲۵۰ میلیون تصویر به جست وجوهای گوگل اضافه شد و البته به صورت نسخه آزمایشی بر روی اینترنت رفت.
از سال ۲۰۰۲ میلادی کمپانی گوگل تلاش کرد تا ابداعات خود را به صورت کامل تر و بهتر و در ضمن کاربردی تر ارائه کند. افزودن قابلیت های مختلف به Toolbar ایجاد تغییرات در نحوه ارائه لینک های تبلیغاتی، تکمیل روبات گوگل برای بهتر و سریع تر شناسایی کردن وب سایت های به روز شده، مطابقت دادن لینک های تبلیغاتی با موضوعی که کاربر دنبال آن جست وجو کرده است، از جمله این تغییرات به حساب می آید.
● اخبار گوگل googlenews و سرویس «froogle»
شاید مهمترین اتفاق در سال ۲۰۰۲ میلادی افزودن بخش اخبار به گوگل بود. googlenews در اواسط سال ۲۰۰۲ میلادی با قابلیت جست وجو در ۴۵۰۰ منبع اصلی خبر با سر و صدای زیادی شروع به کار کرد و در اواخر همین سال نیز سرویس «froogle» که برای جست وجو در بین محصولات مختلف در نظر گرفته شده بود به گوگل اضافه شد. البته این سرویس در کشور ایران و چند کشور دیگر به علت عدم دسترسی به سیستم پرداخت پول از طریق اینترنت قابل استفاده نیست.
● سرویس وبلاگ و وبلاگرها در گوگل ؛ بلاگر Blogger
سال ۲۰۰۳ میلادی سال وبلاگ و وبلاگرها بود و گوگل که این موضوع را به خوبی فهمیده بود، سرویس مشهور «Blogger» را خریداری کرد و نسخه شماره دو از Toolbar گوگل نیز در این سال ارائه شد و گوگل به عنوان شرکت نمونه و برتر در سال ۲۰۰۳ میلادی انتخاب شد و شبکه خبری ABC آمریکا به موسسین گوگل لقب «مردان سال» را داد.
● سرویس «Local Search»
و اما سرویس «Local Search» گوگل که اواسط سال ۲۰۰۴ میلادی به آن اضافه شد بسیار مورد توجه قرار گرفت، به خصوص برای ساکنان آمریکا، کانادا و چندین کشور اروپایی. با استفاده از این سرویس، افراد می توانستند آدرس دقیق اماکن مورد نظرشان را جست وجو کنند. البته این سرویس قبلاً توسط شرکت های دیگری از جمله یاهو و «Map Qaest» ارائه شده بود. امکان دیگری به نام «جست وجوی شخصی» هم در همین سال به جمع سرویس های گوگل اضافه شد. با ثبت نام در این سرویس کاربران می توانستند با جمع آوری تاریخچه هایی از تمام جست وجوهایی که در گوگل انجام داده اند به گوگل امکان هر چه دقیق تر کردن جست وجوهای آنها را بدهند. گوگل با توجه به مطالبی که کاربر در گذشته به دنبال آنها گشته بود می توانست لینک های بهتری را در اختیار کاربر قرار دهد.
● پروژه تحقیقاتی جدید گوگل بر روی کره ماه !!!
در اول آوریل سال ۲۰۰۴ میلادی گوگل خبر پروژه تحقیقاتی جدید خود بر روی کره ماه را اعلام کرد. پروژه تحقیقاتی گوگل کوپرنیکس نام داشت و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در سطح کره ماه برای ساماندهی اطلاعات موجود در دیتا و در دسترس همگان قرار دادن این اطلاعات کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر گوگل مشغول مصاحبه و انتخاب افراد مناسب برای این کار است. گوگل گفته است که این پروژه کار خود را در بهار سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز خواهد کرد. مرکز تحقیقاتی گوگل قرار است که ۳۵ مهندس، ۲۷ هزار Webserver ارزان قیمت و دو نفر ماساژ دهنده! خوب و حرفه ای و البته تعدادی کارمند دیگر را در خود جای دهد.
● سرویس ای میل به نام Gmail
در همان اوایل ماه آوریل بود که گوگل خبر سرویس ای میل خود به نام جی میل - جیمیل Gmail که در آن زمان رایگان بود را منتشر کرد. این سرویس که براساس ارسال دعوت نامه به سایرین می توانست مورد استفاده قرار گیرد و جالب تر اینکه تقریباً ۲۰ برابر پست الکترونیکی یاهو حجم و ظرفیت داشت به سرعت جای خود را در میان کاربران اینترنت باز کرد.
● نرم افزار پیکاسا
در جولای سال ۲۰۰۴میلادی کمپانی گوگل با توجه به اهمیتی که عکس و تصویر و مدیریت تصاویر پیدا کرده بودند نرم افزار پیکاسا را خریداری کرد و به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داد.
● برگزاری مسابقه «jamcode»
برگزاری مسابقه «jamcode» هم در همان سال توسط گوگل بین برنامه نویسان کامپیوتر انجام شد که جایزه اول آن مبلغ ۱۰ هزار دلار آمریکا بود.
● اولین نسخه جست وجوگر دسک تاپ
۱۴ اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی روزی بود که گوگل اولین نسخه جست وجوگر دسک تاپ را ارائه کرد. نرم افزاری کوچک با قابلیت های بسیار چشمگیر که می تواند مانند یک موتور جست وجوگر داخل کامپیوتر شما به جست وجوی اطلاعات مورد نظر شما بپردازد.
● گوگل ارث «google earth»
قابلیت بسیار خوب و قابل توجه دیگری که به سرویس گوگل اضافه شد، قابلیت جست وجوی سه بعدی در نقشه جهان بود. اگر به دنبال آدرسی در گوگل بگردید، علاوه بر نقشه آن مکان می تواند تصاویر ماهواره ای آن منطقه را با قدرت بزرگ نمایی قابل توجهی به شما نشان دهد. این قابلیت به قسمت «Local Search» افزوده شده است و با نام «گوگل ارث» «google earth» شناخته می شود. در همان سال لری پیج به عنوان عضوی از آکادمی ملی مهندسی آمریکا درآمد و نام سرگئی نیز در کنار نام افرادی چون «تیم برنرزلی» و «مت کلف» به عنوان کاندیدای جایزه مارکنی در سال ۲۰۰۴ میلادی مشاهده شد.
● دفاتر شرکت گوگل در سایر کشورهای دنیا
گوگل قصد داشت تا دفاتر خود را در سایر کشورهای دنیا گسترش دهد و سال ۲۰۰۴ میلادی به صورت بسیار جدی این کار را آغاز کرد. شهرهای لندن، توکیو، دوبلین و سوئد در حال حاضر نقاطی هستند که کمپانی گوگل کار خود را در آنجا شروع کرده است. برنامه گوگل پرینت هم که در حال حاضر نسخه آزمایشی یا بتای آن راه اندازی شده است سرویس بسیار خوبی برای استفاده از کتاب های موجود در کتابخانه های دانشگاه های استنفورد، هاروارد، میشیگان، آکسفورد و نیویورک است.
● محصولاتی سال میلادی ۲۰۰۵ گوگل
محصولاتی که در سال میلادی ۲۰۰۵ به گوگل اضافه شد، برای کاربران اینترنت در ایران چندان شناخته شده نیست، شاید دلیل عمده آن عدم دسترسی به آنها و نیز کاربردی نبودن آنها در ایران است. گوگل ویدئو، گوگل مینی و google Store از جمله این برنامه های خوب است. آخرین نسخه دسک تاپ گوگل نیز در سال ۲۰۰۵ ارائه شد و در همین سال برنامه google talk نیز به صورت آزمایشی عرضه شد. برای گوگل توقف معنایی ندارد، روز به روز محصولات جدید و خلاقیت های منحصر به فرد باعث شده که مدت ها این سرویس معتبر در صدر اخبار IT در جهان قرار گیرد. مدیران ارشد گوگل از طرح های آینده خود چیزی نمی گویند تا در این بازار پر رقابت همیشه یکه تاز باقی بمانند و بدون شک در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز نوآوری های خود را همچون سال های قبل ارائه می دهند تا باز هم خبرساز باشند و جنجال بیافرینند.


همچنین مشاهده کنید