جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

والدین و عادات غذایی غلط در کودکان پیش‌دبستانی


والدین و عادات غذایی غلط در کودکان پیش‌دبستانی
بدغذایی و مشکلات تغذیه‌ای در کودکان پیش‌دبستانی شایع و میزان بروز آن ۱۶ تا ۷۵درصد است. اکثر مشکلات تغذیه‌ای و بدغذایی‌ها، جزئی بوده و بر رشد و وزن‌گیری کودک اثری ندارند اما ندرتا ممکن است بسیار جدی و بر رشد کودک تاثیرگذار باشند.
● دلایل بروز بدغذایی
▪ مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها به‌ویژه شیر و نوشیدنی‌های تهیه‌شده از مرکبات، سبب کاهش اشتهای کودک برای صرف غذاهای جامد و اصلی می‌شود.
▪ عدم پیشرفت کافی مهارت‌های مربوط به جویدن غذا که معمولا در کودکانی دیده می‌شود که در سنین حدود ۷ـ۶ ماهگی به بعد، مواد غذایی با قوام سفت‌تر به آنها عرضه نشده است.
▪ فقدان تنوع کافی در غذاهای عرضه‌شده به کودک
▪ عدم رعایت فواصل زمانی منظم برای وعده‌های غذایی در طول روز و ارائه میان‌وعده در فواصل زمانی نزدیک به صرف وعده‌های اصلی
▪ عدم جذابیت کافی غذای ارائه‌شده؛ وعده‌های غذایی که به مقادیر کمتر و به‌صورت رنگارنگ و زیبا به کودک عرضه می‌شوند برای او جذاب‌تر هستند.
▪ اضطراب والدین و حساس‌بودن نسبت به آنچه کودکشان می‌خورد یا نمی‌خورد و در نتیجه اعمال فشار به کودک برای صرف غذا
▪ واکنش‌های نامطلوب غذایی و ناراحتی‌های روانی؛ هر تجربه منفی از خوردن یک غذای خاص که در خاطره کودک بماند، می‌تواند منجر به امتناع او از صرف آن غذا شود (مانند گیر‌کردن غذایی در گلو و احساس خفگی) و ممکن است این کار دوره‌های گذرایی باشد که به‌دنبال تولد یک فرزند جدید در خانواده برای جلب توجه مجدد والدین به‌سوی خود، انجام می‌دهد.
▪ مشکلات رفتاری؛ به‌طوری که برخی از کودکان همکاری خوبی نداشته و به‌سرعت توجه آنان از غذاخوردن منحرف شده و کنترلشان در اوقات غذا دشوار می‌شود.
● اصلاح و درمان بدغذایی
والدین نیاز به حمایت و آموزش دارند که چگونه می‌توانند به بهترین نحو کودک خود را تشویق به خوردن غذا و لذت‌بردن از آن کنند.
در صورتی که رشد کودک مطلوب و هیچ علت فیزیولوژیکی برای کاهش اشتهای او وجود نداشته باشد، اطمینان داشته باشید که کودک شما از این بدغذایی صدمه نخواهد دید.
اگرچه اکثر بدغذایی‌ها گذرا هستند اما توجه داشته باشید که صبر، همگونی رفتارهای پدر و مادر و سایر افرادی که در مراقبت از کودک همکاری می‌کنند، تشویق کودک و فراهم‌کردن اوقاتی شاد در زمان صرف غذا، کلید اصلی حل مشکل است.
غذاخوردن کودک همراه با سایر افراد خانواده، دعوت‌کردن از یکی از دوستان کودک برای صرف میان‌وعده‌ها و یا گاهی صرف غذا در هوای آزاد نیز می‌تواند مفید باشد.
برای پیشگیری از بدغذایی از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید و کودک را به خوردن مواد غذایی با طعم‌ها و مزه‌های مختلف تشویق کنید و در صورت بروز مشکل بدغذایی با راه‌حل‌های مناسب، آنها را برطرف کنید، مثلا اگر کودکتان از خوردن گوشت امتناع می‌کند، سعی کنید آن را همراه با غذاهای دیگر مثل ماکارونی، سوپ، خورش‌ها، پیتزا و یا آبگوشت طبخ نمایید و یا از حبوبات، پنیر، تخم‌مرغ و ماهی‌های بدون استخوان مثل کنسرو ماهی تن یا ماهی آزاد استفاده نمایید.
در صورتی که کودک به اندازه کافی شیر نمی‌خورد، به او ماست و پنیر بدهید و یا از شیر برای تهیه دسرها یا غذاهای حاوی شیر استفاده کنید و در صورتی که بالعکس شیر را بیشتر از اندازه معمول می‌نوشد، بین وعده‌های غذایی، برای رفع تشنگی به او آب بدهید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید