پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


«جبهه متحد زنان‌» اولین حزب سیاسی زنان هند


«جبهه متحد زنان‌» اولین حزب سیاسی زنان هند
زنان هند به تازگی حزبی مستقل با نام ‌«‌جبههء متحد زنان‌» برای زنان این کشور تشکیل داده‌اند‌‌. این اولین بار در تاریخ هند است که یک حزب ملی، سیاسی توسط زنان به وجود می‌آید و هدف از آن برجسته کردن مشکلات و مسایل مربوط به زنان و اولویت بخشیدن به آن‌ها در سیاست‌گذاری‌های کشور است‌‌.
سومان کریشان کانت، فعال باسابقهء سیاسی، رییس فعلی حزب، همراه با عده‌ای دیگر از زنان متنفذ هندی این حزب را بنیان گذاشته‌اند‌‌. آن‌ها قصد دارند مسایلی مانند بی‌سوادی زنان و ازدواج زودهنگام در میان زنان هند را در پارلمان هند مورد توجه قرار دهند‌‌.هم اکنون تنها هشت درصد کرسی‌های پارلمان هند متعلق به زنان است‌‌. کانت در این باره می‌گوید: ‌«‌زنان هند تاکنون نتوانسته‌اند رهبری شایسته در این کشور بیابند‌‌. »
هندوستان کشور تناقض‌ها نامیده شده است و وضعیت زنان این کشور نیز از این توصیف مبرا نیست‌‌. قانون اساسی ملی این کشور برابری حقوقی زنان را در سال ۱۹۵۰ تضمین کرد‌‌. در سال ۱۹۶۶ تمام ملت هند به ایندرا گاندی به عنوان رهبر خود رای دادند و او را به عنوان دومین زن نخست‌وزیر جهان (پس از سیریماوو باندارنایکه از سریلانکا) انتخاب کردند‌‌. در جولای گذشته مردم هند دوباره پراتیبا پاتیل را به عنوان اولین رییس‌جمهور زن خود انتخاب کردند‌‌. زنان در این کشور برخی مقامات بالای سیاسی را در وزارت اشغال می‌کنند و شوراهای روستایی ۳۳ درصد کرسی‌های خود را به زنان اختصاص می‌دهند‌‌.
با این حال اما میلیون‌ها زن هندی در فقر و فلاکت، بی‌سوادی، سوءتغذیه و بیماری به سر می‌برند‌‌. در ماه نوامبر، طبق گزارش‌های برخی سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی، هندوستان جزو ۱۰ کشور اول جهان از جهت تبعیض اقتصادی بر اساس جنسیت شناخته شد، و مشارکت زنان آن در نیروی کار دستمزدی ۳۶ درصد تخمین زده شد‌‌. اخیرا سونیا گاندی، رییس حزب کنگرهء هند، که در دولت ائتلافی حزب حاکم محسوب می‌شود، اعلام کرد که نتوانست لایحه‌ای را به تصویب برساند که ابتدا در سال ۱۹۹۶ مطرح شد و بر طبق آن ۳۳ درصد کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص می‌یابد‌‌. وزارت توسعه امور مربوط به زنان و کودکان در سال ۲۰۰۶ نیز لایحه‌ای را برای جلوگیری از تبعیض جنسی در محیط کار پیشنهاد کرد که قرار بود امسال به تصویب برسد‌ اما هنوز معلق مانده است‌‌. آمارهای ملی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که ۴۰ درصد زنان هندی از خشونت خانگی رنج می‌برند‌‌.یک قانون حمایت از زنان در مقابل خشونت خانگی نیز در سال ۲۰۰۵ در پارلمان تصویب شد و قرار شد از سال گذشته به اجرا گذشته شود‌‌. با این حال وکلای بسیاری شکایت کرده‌اند که آن‌ها امکانات کافی مانند پرسنل کارآزموده و یا مشاور و... برای این که به پرونده‌های مربوط به خشونت خانگی رسیدگی کنند در اختیار ندارند‌‌.
حزب زنان هند اکنون با این مسایل دست و پنجه نرم می‌کند‌‌. طی دو ماهی که از تشکیل آن می‌گذرد بر جذب نیرو همت گماشته و هدف خود را اختصاص ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان به زنان قرار داده است‌‌. تاکنون حزب زنان در ۱۶ ایالت از ۲۸ ایالت هند تشکیلات ایجاد کرده است‌‌. این تشکیلات از لحاظ اندازه متفاوتند‌‌. تشکیلات دهلی ۲۵ هزار نفر عضو دارد و از همه بزرگ‌تر است‌‌. هر یک از این تشکیلات توسط زنان فعال اداره می‌شوند‌‌. هر چند جبههء متحد زنان مربوط به زنان است اما این دلیل آن نیست که مردان نتوانند عضو بشوند‌‌. بسیاری از اعضای این حزب مردان جوان هستند‌‌.
کانت در این مورد می‌گوید: ‌«‌ما به جوانان نیاز داریم‌‌. چون جمعیت هند جمعیتی جوان است‌‌.ما علیه مردان نیستیم‌‌. ما به همکاری و حمایت مردان نیاز داریم.‌» بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۶، ۵۰ درصد جمعیت۱/۱ میلیارد نفری هند زیر ۲۵ سال سن دارند‌‌. با این حال محدودیت‌هایی نیز برای مردان در این حزب وجود دارد‌‌. کانت می‌گوید: ‌«‌مردان نمی‌توانند عضو کمیته‌های ما در سطح ملی بشوند‌‌. آن‌ها تنها در سطح ایالتی می‌توانند با ما همکاری کنند‌‌. در سطح ملی فقط زنان فعالیت می‌کنند.»
منبع :www.womensenews.org
ترجمه: پروانه عسگری
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید