پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گنجینه ای به عظمت تاریخ ایران


گنجینه ای به عظمت تاریخ ایران
استان خوزستان با وجود ابنیه، بافت ها، تپه ها، مجموعه ها و محوطه های ارزشمند و بی بدیل فرهنگی، تاریخی و جلوه ها و مناظر طبیعی و خدادادی، گنجینه ای از شگفتی های طبیعی و موزه ای بی نظیر از آثار فرهنگی، تاریخی را که بعضا قدمتی به قدمت تاریخ بشریت داشته و همچون خورشیدی بر تارک جهان امروزی می درخشند، در خود جای داده است.
آثار تاریخی بی شمار و منحصر به فردی همچون محوطه جهانی شوش، معبد چغازنبیل، سنگ نگاره های ایلامی ایذه، سازه های آبی تاریخی شوشتر، محوطه باستانی جندی شاپور بعنوان تنها دانشگاه ایران باستان، منطقه "بریم" و "بوارده" در آبادان قدیمی ترین تلمبه خانه نفت خاورمیانه در دارخوین، وجود چهار رودخانه بزرگ و سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس، چهار تالاب بزرگ، دشت "شیمبار" در مسجدسلیمان، دریاچه سد "دز" در اندیمشک و آبشار شوی در دزفول تنها گوشه ای از این گنجینه بی نظیر فرهنگی-تاریخی و طبیعی است.
این گستردگی فرهنگی-تاریخی و طبیعی خوزستان را در جغرافیای فرهنگی-تاریخی و طبیعی ملی و بین المللی در جایگاه ویژه و منحصر به فرد قرار داده است.
این جایگاه فرصت بی نظیری را در اختیار استان قرار داده که با توسعه صنعت گردشگری در استان از دیدگاه فرهنگی استان را به عنوان یکی از گاهواره های تمدنی در سطح ملی و بین المللی معرفی نموده و از دیدگاه اجتماعی از آثار فرهنگی-تاریخی بعنوان یکی از مولفه های همبستگی و خودباوری ملی بخصوص در میان نسل امروزین ایران اسلامی استفاده نموده و از دید اقتصادی باتوجه به اینکه ورود هر گردشگر معادل ۱۵ بشکه نفت درآمدزایی دارد، موجب شکوفایی اقتصادی و کاهش بیکاری و اشتغال زایی خواهد شد و در مجموع توسعه پایدار در صنعت گردشگری از اصول و مبانی پیشرفت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان می باشد.
اهداف مذکور زمانی به دست می آید که صنعت گردشگری در استان خوزستان با تمام ظرفیت های خود گام در راه رشد و توسعه مستمر و همه جانبه نهاده و از تمام امکانات بالقوه استان برای رشد و توسعه خود بهره مند شود و این مهم حاصل نمی شود مگر باتوجه به امور ذیل:
● توسعه زیرساختهای گردشگری
ایجاد هتل ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه های موقت بین راهی که به عنوان نخستین قدم در برای تقویت صنعت گردشگری در استان خوزستان شایان توجه است از مقوله زیر ساختها است که باید به آن توجه شود. وضعیت موجود حاکی از آن است که کمیت تخت های هتلی استان با آنچه که به آن نیازمندیم همخوانی نداشته و با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.با نگاهی دقیق به مناطق هدف گردشگران ورودی به استان خوزستان می توان به فقدان تخت هتلی مورد نیاز پی برد.
از سوی دیگر باتوجه به فاصله شهرهای استان خوزستان از یکدیگر نیاز به مجتمع های بین راهی، که مجموعه کاملی از رستوران، مغازه های مختلف، نمازخانه، پمپ بنزین و سایر سرویس های مورد نیاز گردشگران است، به وضوح مشاهده می شود.
برای رسیدن به شرایط مطلوب و قابل قبول که همان تبدیل استان خوزستان به استانی که نیاز به هتل و مراکز اقامتی می باشد، باید تمامی دستگاه های ذیربط با برنامه ریزی مدون و هماهنگی شرایط و امکانات لازم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی بمنظور ارتقا» کمی و کیفی هتل ها و اقامتگاه ها فراهم شود و به موازات آن برای استانداردسازی تاسیسات موجود گردشگری در استان بر طبق استانداردهای فنی کیفیت خدمات گردشگری، بمنظور رسیدن به استانداردهای جهانی و جلب رضایت گردشگران داخلی و خارجی اقدام کرد.
یتوسعه شبکه راهها و حمل و نقل که از دیگر مقوله زیرساختهای توسعه گردشگری است که شبکه راه ها و سیستم حمل و نقل در کشور با سی قرن قدمت یکی از قدیمی ترین شبکه جاده ای و حمل و نقل در جهان است که موجب گسترش مبادلات فرهنگی-تجاری و آشنایی سایر ملل و فرهنگ و تمدن غنی ایرانی شده است.
با وجود شبکه جاده ای خوب در استان خوزستان بسیاری از مناطق هدف گردشگری در استان از قبیل آبشار شوی، آبشار شیوند، سنگ نگار فنگ اژدر و قلعه ها زره و کوران در اندیمشک فاقد جاده دسترسی مناسب است که لازم است با هماهنگی دستگاه های ذیربط جاده های مناسبی برای سهولت دسترسی گردشگران با اولویت در دستور کار قرار گیرند و از سوی دیگر با توسعه کمی و کیفی سیستم حمل و نقل، استانداردهای وسایل نقلیه جاده ای و بین شهری، توسعه شبکه راه آهن و احداث فرودگاه های کوچک امکان دسترسی آسان گردشگران را به مناطق فرهنگی-تاریخی و طبیعی استان فراهم شود.
تبلیغات
نقش تبلیغات گردشگری به منظور معرفی آثار فرهنگی-تاریخی، جلوه های طبیعی و خدادادی، آداب و رسوم و صنایع دستی یک کشور و جذب گردشگران داخلی و خارجی به مناطق هدف گردشگری بر کسی پوشیده نیست. به عبارت دیگر بدون تبلیغات گردشگری هیچ کجای دنیا برای هیچ گردشگری شناخته شده نیست بنابراین استفاده از این ابزار برای معرفی جاذبه های کشوری مثل ایران با فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله و به تبع آن استان خوزستان به عنوان یکی از گهواره های تمدن جهانی امروزه باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
در مقایسه ای با یکی از شهرهای کانادا که از نظر وسعت و جمعیت یک چهارم اهواز بوده لکن دارای سیصد سایت گردشگری است ضعف تبلیغات و عقب بودن از استانداردهای جهانی تبلیغات و لزوم توجه و اهتمام بیشتر به این موضوع به یک موضوع اهم فی الاهم و روزانه تبدیل می گردد که در این خصوص لازم است با راه اندازی سایتهای متعدد گردشگری، استفاده از نشریات، چاپ محصولات فرهنگی در مقیاس وسیع، دعوت از شبکه های دیداری و شنیداری بین المللی برای معرفی فرهنگ غنی استان در سطح بین الملل گامهای بلند و اصولی برداشت.
● حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی
میزبانی گردشگران داخلی و خارجی بدون توجه به سرمایه گذاران بخش خصوصی که توانایی بالقوه ای در ایجاد تاسیسات گردشگری استاندارد و اجرای برنامه های گردشگری داخلی و خارجی دارند و عدم دخیل نمودن آنان در این زمینه، رویایی بیش نیست.
فعالیت بخش خصوصی در صنعت گردشگری که دارای تخصص، تجربه و دانش فنی لازم است به عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار دولت قرار گرفته و دولت کلیه تلاش خود را جهت تسهیل شرایط و امکانات فعالیت این بخش از اقتصاد کشور در زمینه صنعت گردشگری از سالهای قبل آغاز شده و هم اکنون نیز بطور سیستماتیک و سریع پیگیری می نماید.
به گزارش میراث فرهنگی، استان خوزستان که بعللی امکان لازم برای جذب سرمایه گذاران بخش گردشگری را ندارد هم اکنون با اهتمام دولت به مقوله گردشگری و تخصیص منابع مالی و غیرمالی کافی به استان فرصتی بی نظیر را برای استفاده از تجارب و تخصص بخش خصوصی بمنظور توسعه صنعت گردشگری را در دست دارد که لازم است با هماهنگی و همکاری کلیه دستگاههای ذیربط زمینه فعالیت این بخش در استان خوزستان بیش از پیش فراهم گردد.
● هماهنگی میان دستگاه های اجرایی ذیربط
هماهنگی میان دستگاه های اجرایی در اجرای برنامه های گردشگری نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد.
این هماهنگی می بایست به گونه ای باشد که هر دستگاه ذیربط در چهارچوب شرح وظایف و فعالیت خود اقدام به ارائه بهترین خدمات و استفاده از فن آوری روز دنیا درخصوص سرویس دهی به گردشگری داخلی و خارجی نماید.
بطور مثال پس از اینکه منطقه ای یا مکانی برای استفاده گردشگران تعیین و تعریف شد کلیه دستگاههای ذیربط با برنامه ای زمان بندی شده و هماهنگی اقدام به احداث امکانات مورد نیاز را در منطقه بنماید تا سایر عوامل دخیل در صنعت گردشگری مانند سرمایه بخش غیردولتی سریعا وارد منطقه شده و امکانات موردنیاز گردشگران را تاسیس نماید. گردشگری موج سهمگین این هزاره است که کره زمین را در برگرفته و به همین زودی ها فلات آریایی را نیز در برمی گیرد.
بنابراین سهم کشور و علی الخصوص استان خوزستان از این موج مثبت باید تعریف شده و مطالبه شود تا مردم شریف خوزستان بهره بحق خود را از پاک ترین صنعت دنیا برداشت نمایند. از سوی دیگر موضوع گردشگری درحال تبدیل شدن به یک فرهنگ و نیاز جامعه بوده و انتظارات مردم بمنظور برخورداری از بهترین امکانات و ابعاد مختلف این صنعت درحال بالا رفتن است که استانداری خوزستان آمادگی خود را بمنظور همکاری لازم و رفع نمودن موانع توسعه زیرساختهای استان و ارتقا» استان خوزستان به جایگاه واقعی خویش در جغرافیای گردشگری ملی و بین الملل اعلام می دارد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید