پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سر فصل تازه فوتبال


سر فصل تازه فوتبال
حالا که به خیر و خوشی انتخابات فدراسیون فوتبال نیز برگزار شد تا با انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه ، فوتبال ایران از برزخ خارج شود ، می توان انتظار داشت که سرفصل تازه ای از رشد و توسعه پیش روی این رشته پرطرفدار و مورد توجه مردم قرار گیرد .
اگر بپذیریم که فوتبال ایران با پیشینه ای روشن و تابناک در قاره کهن آسیا آز استعداد ها و پتانسیل های زیادی برخوردار است ، باید دوچندان بکوشیم تا این رشته را در جایگاه بایسته خود نه تنها در قاره ، بلکه در جهان قرار دهیم .
امروز دولت جمهوری اسلامی با نگاه بلند و بینش توسعه ای دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری به رشد و ارتقای جایگاه فوتبال ایران در دنیا نظری ویژه و خاص دارد و بطور طبیعی نیز از برنامه های کلان سازمان تربیت بدنی در راستای شکوفایی و پیشرفت بیش از پبش ورزش حمایت های لازم و شایسته را بعمل می آورد . آن هم در جهت پاسخگویی به نیاز های نسل جوان و آینده ساز کشور که بطور طبیعی بخشی از آمال خویش را در عرصه ورزش و از جمله فوتبال جست و جو می کنند .
بدیهی امروز مسوولان جدید فدراسیون فوتبال وظیفه ای خطیر و اساسی در جهت ساماندهی برنامه های پیش روی فوتبال در درجه اول و در مرحله بعد تدوین و اجرای برنامه های توسعه ای فوتبال بر عهده دارند . آنچه مسلم است در این راه باید همه عناصر فوتبالی با یکدیگر یار و همراه شوند تا با شتاب لازم نه تنها فرصت های از دست رفته جبران شوند ، بلکه فوتبال با آهنگی منطقی به سوی گشودن پنجره هایی جدید به سوی خود حرکت کند . مسیر حرکت نیز مشخص و روشن است و باید زمینه ای را فراهم آوریم تا فوتبال با گذر از آسیا ، جهانی شود . این سخن گزافه نیست و اگر می بینیم که در یک نقطه آسیا ایستاده ایم و نمی توانیم بنا بر پتانسیل های موجود در سطح جهان مطرح شویم این نشان از سقف پرش فوتبال ما نیست ؛ بلکه به دلایلی نتوانسته ایم بر اساس قابلیت ها برنامه ها را به جلو جهت دهیم . عرض کردیم بنا به هر دلیلی که شما بخواهید و خواسته باشیم برای آن ذکر کنیم ، فوتبال ایران نتوانسته است فرکانس رشد خود را متعادل ساخته و در این راه فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است .
به هر حال امروز باید طرحی نو در فوتبال در انداخت و تلاش کرد با راهبردی ویژه راه توسعه ای و جهانی شده آنرا هموار ساخت . بدیهی است همه چیز نیز در این راه از دریچه پول و خرج کردن های بی حساب و کتاب نیز خلاصه نمی شود . هر چند که انصافا دولت و سازمان تربیت بدنی طی دو سال گذشته به لحاظ مالی برای ورزش کم نگذاشته اند تا امروز با تزریق مبالغ مالی لازم ورزش ایران براحتی نفس کشیده و برنامه های توسعه ای خویش را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به مورد اجرا بگذارد . برنامه ساخت ورزشگاههای ۱۵ هزار نفری فوتبال در سطح کشور که تاکنون چند پروژه آن افتتاح و به بهره برداری رسیده ، آینده بهتری را پیش روی فوتبال ایران قرار می دهد تا با اقبال بیشتر نوجوانان و جوانان به این رشته ، استعداد ها محلی برای بروز و ظهور بیابند .
خصوصی سازی در فوتبال و درآمد سازی در این رشته در جهت کاستن از اتکا صرف به منابع دولتی ، توجه به مسایل اخلاقی و فرهنگی فوتبال و ساماندهی امور نقل و انتقال بازیکنان و قرارداد های آنان ، از جمله مواردی است که محمد علی آبادی بعنوان مسوول ورزش کشور بر آنان صحه گذاشته و پیگیری آنها را از رییس و هیات رییسه فدراسیون خواستار می شود . ضمن آنکه به آنها نیز این اطمینان را می دهد که سازمان از تمام برنامه های توسعه ای فدراسیون حمایت می کند تا همه با امید واری به آینده این رشته بنگریم .
منبع : پایگاه خبری ورزش ایران


همچنین مشاهده کنید