شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پرسش و پاسخ درباره رفع چروک با تزریق بوتاکس(BOTOX)


پرسش و پاسخ درباره رفع چروک با تزریق بوتاکس(BOTOX)
چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند:
۱) چروکهای فعال(Dynamic Wrinkles) که بدلیل وجود عضله در زیر آنها به وجود میآید و این خطوط نتیجه سالها خندیدن،اخم کردن و تغییر فرم عضلات صورت هستند.
۲) چروکهای غیر فعال (Static Wrinkles) که بدلیل پروسه پیری و تغییرات محتویات درم پوست ایجاد میشود.
تزریق بوتاکس میتواند چروکهای فعال را به شدت کم کند و به فرد چهره ای آرام و جوانتر بدهد.حدود ۲۰سال قبل پزشکان از تزریق بوتاکس برای کنترل پلک زدن غیر ارادی و تیک های صورت استفاده کردند.حین استفاده از تزریق بوتاکس پزشکان متوجه شدند که بسته به محل تزریق بوتاکس چروکهای فعالی که در پیشانی و اطراف چشم وجود داشت برطرف میشد.
این به دلیل فلج شدن عضلات زیر این چینها بود.برای همین مقدار کمی از بوتاکس داخل عضلات زیر پوست تزریق شد و مشاهده کردند که طی ۷۲-۲۴ ساعت چروکهای پیشانی و دور چشم کاهش شدیدی پیدا کرد و حتی تعدادی از بیمارانی که سردرد داشتند بهبود پیدا کردند.
▪ بوتاکس چیست؟
بوتاکس فرم رقیق و خالص توکسین بوتولینوم است که در شل کردن عضلات بسیار موثر است.این دارو با اسامی تجاری مختلفی در بازار وجود دارد که معتبرترین آنها BOTOX و Dysprot هستند.در این مقاله از کلمه بوتاکس به عنوان سم بوتولینوم استفاده شده است.
▪ چگونه چروک ها توسط بوتاکس برطرف میشود؟
مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخله عضلات زیر چروک تزریق میشود، این باعث غیر فعال شدن عضله تولید کنّنده چین میشود و نتیجتاً چروک فعال محو میشود.
برای همین بوتاکس برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)،خطوط پیشانی و خطوط دور چشم بسیار عالی عمل میکند.
▪ بوتاکس برای درمان چه مناطقی به کار میرود؟
کاربرد زیبایی بوتاکس در صورت اغلب برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)،خطوط پیشانی و خطوط دور چشم است. تزریق در این مناطق بر لبخند بیمار هیچ اثری ندارد.احساس پوست در این مناطق کاملا طبیعی است و تزریق بر عضلات نواحی دیگر هیچ اثری ندارد.
نکته ای که باید توجه کرد اینکه بوتاکس حتما باید برای چینهای فعالی که عضله زیرشان دارند استفاده شود تا موثر واقع شود.
▪ آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟
با استفاده از بیحسی موضعی یا کمپرس یخ به مدت چند دقیقه محل تزریق تقریبا بیحس میشود بنابراین بیمار موقع تزریق فقط سوزش مختصری احساس میکند.بعد از تزریق هم با گذشتن کمپرس یخ درد بیمار کاهش میابد.
▪ آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد؟
متخصصین چشم پزشکی بیش از ۲۰ سال است که از تزریق بوتاکس استفاده میکنند،برای رفع چروک هم از سال ۱۹۹۰ تاکنون از تزریق بوتاکس استفاده میشود.با وجود اینکه بوتاکس سم است ولی عارضه جدی نداشته است.
شایعترین عارضه افتادن مختصر پلک است که جدی نیست.بدلیل تزریق مقدار بسیار کم، سم بوتولینوم در بدن پخش نمیشود. تزریق بوتاکس در مطب انجام میشود و بیمار بلافاصله به سر کار برمیگردد.
▪ مزایای تزریق بوتاکس چیست؟
تزریق بوتاکس روش سریع و موثر برای رفع چروک است.مدت تزریق بوتاکس بین ۲۰-۱۰ دقیقه است.
شروع اثر بوتاکس بین۷-۴ روز است.مزیت دیگر این روش برگشت سریع به سر کار است،حتی موقع خروج بیمار از مطب نیز اثری از کاری که بر روی بیمار انجام شده مشاهده نمیشود.
اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۹-۳ ماه طول میکشد.اگر هر سه ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود،به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر میشود یعنی عملاً با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانیتری حاصل میشود.به طور کلی تزریق بوتاکس روشی ایمن و غیر جراحی برای جوانسازی پوست است.
▪ چه کسی کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس است؟
هر کسی که خواهان این است که چهره جوان تر و کم چروک تری داشته باشد کاندید مناسبی برای تزریق است.مزیت تزریق بوتاکس این است که موقع خنده،اخم و تغییر فرم صورت چروک بیشتری در صورت ظاهر نمیشود.برای مادران باردار و شیرده و همچنین بیماران عصبی تزریق بوتاکس ممنوع است.
Keywords: BOTOX,BOTOX injection, DYSPORT injection, nonsurgical rejuvenation, facial rejuvenation, injection, aesthetic, beauty, rejuvenation, dynamic wrinkle removal.
علیرضا واعظ شوشتری
منبع : وب سایت علیرضا واعظ شوشتری


همچنین مشاهده کنید