جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کلید موفقیت سازمان، تغییر نگاه در حوزه گردشگری است


کلید موفقیت سازمان، تغییر نگاه در حوزه گردشگری است
صنعت گردشگری که این روزها به عنوان پاک ترین و پایدارترین صنعت جهان مطرح اســـت به دلایل متعددی چون جنگ تحمیلی و بازسازی‌های پس از آن در ایران، اتکاء به اقتصاد تک محصولی نفت، عدم توجه به پتانسیل‌های قوی و موثر گردشگری از عمر کوتاهی در کشورمان برخوردار است. گردشگری از زمره صنایعی است که فقر یا غنای کشور در رشد آن تاثیر عمیقی ندارد و این گونه نیست که کشورهای اروپایی و آمریکایی در این صنعت حرف اول را بزنند، به طوری که کشور آفریقایی کنیا به لحاظ داشتن حیات وحش متنوع و منحصر بفرد خود سالانه میزبان موج عظیمی از گردشگران سراسر دنیاست. حیات وحش در این کشور ظرفیتی است که اکتسابی نبوده و شرایط ویژه منطقه‌ای در این کشور این جذابیت را برای گردشگران بوجود آورده است. البته باید یادآوری کرد که مسوولان این کشور نیز این قابلیت‌ها را به خوبی شناسایی کرده و زیرساخت های جذب گردشگران را به خوبی فراهم کرده‌اند.
کشور ما نیز کشوری است که بالفطره قابلیت جذب گردشگر را دارد و می‌تواند در گردشگری جهان، حرف اول را بزند. ایران با وجود برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های فرهنگی و اقلیمی به تصدیق سازمان یونسکو در ردیف دهم جهان قرار دارد و از نظر تنوع و غنای اکوسیستمی جزء ۵ کشور دنیاست.
طبیعت ۴ فصلی ایران، دریا، کویر، چشمه‌های آب گرم، حیات وحش متنوع و انحصاری در کنار آثار تمدن چند هزارساله ایرانی می‌تواند تمام خواسته‌های گردشگران را در این کشور آسیایی برآورده سازد.
در سال ۸۲ در کشور، پس از دوران سازندگی و رسیدن به شرایط ثبات با تعریف گردشگری در جایگاه معاونت رئیس جمهور، بارقه‌هایی از امید برای رشد صنعت گردشگری در ایران شکل گرفت و امروز با تغییر نگاه حاکمان، دولتمردان و مردم، گردشگری به جایگاهی رسیده است که در تمامی استانها اولویت اول یا دوم برای رسیدن به توسعه پایدار محسوب می‌شود.
گردشگری ایران امروز در سکویی قرار گرفته است که نائب رئیسی مجمع جهانی جهانگردی را برعهده دارد و افق‌های روشنی را در پیش روی خود ترسیم کرده است.
سرمایه‌گذاری‌های ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و ۵ هزار میلیارد تومانی دولت بر اساس افق چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و تخصیص ۵ درصد از اعتبارات استانی به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری هر استان و بسیاری از موارد دیگر نشانگر عزم جدی دولت برای توسعه و رونق صنعت گردشگری در کشور است.
از سوی دیگر برگزاری نخستین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران در شهریور سال جاری که با حضور مقامات ارشد بین‌المللی صنعت گردشگری چون فرانچسکو فرانجیالی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، سفرا، سرمایه‌گذاران خارجی و مقامات رده اول ایران چون دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کشورمان و جمعی از وزرای مرتبط، مدیران عامل بانک‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی مهر تاییدی بر گام‌های بلند و استوار ایران در فتح قله‌های رفیع گردشگری در دنیا محسوب می‌شود.
مسوولان گردشگری ایران امروزه با بهره‌گیری از سرمایه‌‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام به ساخت صدها پروژه هتل، بین راهی، آبدرمانی، کمپینگ، مناطق نمونه گردشگری و ... کرده اند و بارقه ای از امید را در دل دوست داران صنعت پویای گردشگری بوجود آورده اند که سال ۸۷ قطعا سال شکوفایی این صنعت برای کشور ما خواهد بود.
البته نباید فراموش کرد که همان طور که فرابخشی بودن مقوله گردشگری توجه همگان را به این کانون مهم جلب می‌کند، برای دستیابی به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت این صنعت، توجه و عزم جدی تمام دستگاه‌های مرتبط با امر گردشگری نیز انتظار می‌رود. تحقق برنامه‌های افق چشم انداز، نیاز به عزم و اراده دولت و تمامی مدیران سازمان میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری و تعامل با بخش خصوصی و همکاری و مساعدت دستگاه‌های اقتصادی در ارائه تسهیلات ویژه به پروژه‌های گردشگری دارد.
مهمترین رسالت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز می‌توان گفت تا حدی به سرمنزل مقصود رسیده است، ایجاد زمینه نگاه ویژه به گردشگری در کشور بوده است. به طوری که در سفرهای استانی هیأت دولت، موضوع گردشگری جزء لاینفک مصوبات هر استان به شمار می‌رود و در هر بخشی از کشور متناسب با شرایط منطقه‌ مواردی به منظور توسعه گردشگری به تصویب می‌رسد.
اما با وجود ایجاد نگاه جدی به موضوع گردشگری در بین دستگاه‌ها، هنوز توسعه گردشگری ایران با چالش‌هایی دست به گریبان است. به طوری که برخی از دستگاه‌های زیربنایی هنوز نگاه بخشی به موضوعات دارند و در تنظیم اولویت‌های دستگاه خود گردشگری را در پس دیگر موضوعات دستگاه قرار می‌دهند، یا همچنان در انجام فرآیندهای اخذ مجوز از دستگاه‌های مرتبط، بوروکراسی‌های دست و پاگیر، سد راه بسیاری از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود که باید هر چه سریعتر برای رسیدن به اهداف بزرگ توسعه گردشگری در ایران این فرآیندها اصلاح شود.
گردشگری در ایران صنعتی است که برای رشد آن عزم عمومی نیاز است و برای رسیدن به این مهم تنها عمل به بند "ح" ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم مبنی بر" ارتقای جایگاه بخش غیردولتی و افزایش رقابت پذیری در صنعت گردشگری از طریق اصلاح قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات لازم، تهیه ضوابط حمایتی، اداری و بانکی برای مؤسسه‌های بخش غیردولتی و جذب سرمایه گذاران و مشارکت مؤسسه‌های تخصصی داخلی" کفایت می‌کند.
منبع : روزنامه عصر اقتصاد


همچنین مشاهده کنید