پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
قیصران ناکام در نقوش شاپور
غرور نهفته در وجود شاپور اول ساسانی را میتوان پس از گذشت ۱۷۳۶ سال هنوز هم در چهره وی مشاهده نمود.
این غرور در حوزه تعاملات وی با دشمنان خارجی قابل توجیه است. غلبه بر سه امپراتور روم گوردیانوس سوم، فیلیپ عرب، والریانوس چنان تاثیری در دنیای آن روزگار گذاشت که شاپور در پی آن خود را شاه ایران و انیران نامید.
شاپور در حالی زمام امور را به دست گرفت(۲۴۰ میلادی) که پدرش اردشیر بابکان زنده بود. دوراندیشی اردشیر و نگرانی وی از آینده سلسله نوپای ساسانی وی را بر آن داشت تا قبل از مرگ، حکومت را به فرزندش منتقل کند.
شاپور هم حرمت پدر را پاس داشت و تا زمان فوت اردشیر (۲۴۴میلادی) تاجگذاری ننمود. درست در همین ایام گوردیانوس سوم به قصد گشودن سرزمینهای آن سوی دجله به مرزهای ایران در میانرودان هجوم آورد.
در ۲۴۴ میلادی نبرد اصلی بر کنار رود خابور در منطقه مشیگ -راس عین امروزی در سوریه - به وقوع میپیوندد. شاپور در کتیبه خود در نقش رستم در شرح ماوقع میگوید: هنگامی که نخست به شهریاری رسیدم گوردیانوس قیصر از همه روم، گوت و ژرمن شهر نیرو گردآوری کرد و به اسورستان علیه ایرانشهر و ما آمد و در مرز اسورستان، در مشیگ، پادرزم و رزمی بزرگ بود.
گوردیانوس قیصر کشته شد نیروی رومیان نابود شد.(عریان ۱۳۸۲)
پس از کشته شدن قیصر، رومیان با شتاب فیلیپ عرب را به جانشینی گوردیانوس انتخاب کردند. فیلیپ به منظور جلوگیری از پیشروی قوای ساسانی به تمامی خواستههای شاپور تن در میدهد و عهدنامهای را منعقد میکند که طبق یکی از مفاد آن روم، رسما خراجگذار ایران میشود.
شاپور در ادامه میگوید: رومیان فیلیپوس را قیصر کردند و فیلیپوس قیصر به التماس به نزد ما آمد و پانصدهزار دینار (به عنوان) خونبها به ما داد و باجگذار شد و ما از این روی مشیگ را پیروز شاپور نام کردیم>.(عریان ۱۳۸۲)
دومین مرحله از جنگهای ایران و روم با تعدی شاپور به مرزهای روم در سال ۲۵۳ میلادی آغاز میشود و با اسارت والریانوس در ادسا - Edessa اورفای امروزی در جنوب ترکیه - به پایان میرسد.
شاپور از این مرحله هم سخن میگوید: <در جنگ سوم هنگامی که ما بر حران و رها تاختیم . . . والریانوس علیه ما آمده بود و با . . . نیرو هفتاد هزار و در نزدیکی حران والریانوس قیصر نبردی بزرگ در گرفت و ما خود با دست خویش والریانوس قیصر را اسیر کردیم و دیگران را ( اعم از ) رئیسگارد، سناتورها و افسران (و) هر آن کس که سالار آن سپاه بود، اسیر کردیم و آنها به پارس برده شدند و شهر سوریه، شهر کیلیکیه و شهر کپدوکیه سوخت، ویران و غارت شد.( عریان ۱۳۸۲)
شاپور به منظور جاویدان نمودن کامیابیهای خود این سه واقعه را در نقش رستم، بیشاپور، دارابگرد در ۵ نقش منعکس کرده است.
ساختار این نقوش تقریبا مشابهاند: گوردیانوس زیرپای اسب شاپور افتاده، فیلیپ عرب در برابر شاپور متضرعانه زانو زده و سرانجام والریانوس که شاپور دستش را به نشانه اسارت گرفته است. در حقیقت هنرمند حجار با نقر حرکاتی چون لگدکوب کردن، زانوزدن و گرفتن دست، درصدد بهرهگیری از سادهترین و موثرترین شیوه برای انتقال معنا به مخاطب بوده است. مخاطبی که عموما مردم عادی و بیخبر از جزئیات حوادث بودهاند و بایستی با مشاهده این نقوش (که معمولا از مسافت دور هم قابل رویتند) و درک هیبت شاپور نهایتا منجر به افزایش فرمانپذیریشان از قدرت مطلقه ساسانی بشود.
شناخت درجه اهمیت هر یک از این حوادث تاریخی، کلید فهم یادنقشهای شاپور است. کدام یک از این وقایع از اهمیت بیشتری برخوردارند: مشیک و کشتهشدن گوردیانوس، معاهده فیلیپ عرب، اسارت والریانوس؟
به زعم نگارنده معاهده ۲۴۴ میلادی پذیرش خراجگذاری روم از سوی فیلیپ عرب درصدر اهمیت قرار دارد. حقیقت این است که جایگاه قیصر در روم به مانند شاه در ایران نبوده است. شاه در ایران، نماینده اهورامزدا و معادل کل وجود سیاسی ایران است.
شاپور یعنی ساسانیان و ساسانیان در وجود شاپور معنا پیدا میکند. پیروزی شاپور یعنی پیروزی ایران و شکست او در حکم اضمحلال ایران است. اما در روم قضیه بهگونهای دیگر است؛ قیصر برگزیده سنای روم و انتقال قدرت نه موروثی بل انتخاب است. قدرت در خاندانهای با نفوذ در سنا تقسیم شده و امپراتور وظیفهای جز حفظ کیان روم ندارد؛ به عبارتی روم جدای از قیصر تعریف شده است.
در نتیجه، اهمیت خراجگذاری روم بهعنوان یک کل سیاسی به هیچ وجه قابل قیاس نیست با کشته شدن امپراتور (گوردیانوس سوم) و یا اسارت او (والریانوس) که نه کل سیاسی، بل جزئی از آن کلاند. به این دلیل است که در نقوش شاپور، زانو و تضرع فیلیپ عرب نمود بیشتری دارد.
علیرضا فطرت
پینوشت:
زرینکوب. عبدالحسین؛ تاریخ سیاسی ساسانیان؛ ۱۳۸۱؛ سمت
عریان. سعید؛ راهنمای کتیبههای ایرانی میانه؛ ۱۳۸۲؛ پژوهشگاه میراث فرهنگی
پینوشت:
زرینکوب. عبدالحسین؛ تاریخ سیاسی ساسانیان؛ ۱۳۸۱؛ سمت
عریان. سعید؛ راهنمای کتیبههای ایرانی میانه؛ ۱۳۸۲؛ پژوهشگاه میراث فرهنگی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی حجاب سریلانکا دولت گشت ارشاد کارگران رهبر انقلاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران زنان خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس قتل فراجا سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران گردشگری سحر دولتشاهی کتاب مهران مدیری شعر تئاتر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
فیلترینگ فناوری ناسا همراه اول تبلیغات تیک تاک
مالاریا سلامت روان استرس کاهش وزن پیری داروخانه دوش گرفتن