چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


تاریخ دمکراسی در اروپا


تاریخ دمکراسی در اروپا
دموکراسی اصطلا‌حی است که امروزه دهان به دهان می‌چرخد و آن را به عنوان بهترین نمونه از تعامل مردم با هم در تشکیل دولت می‌دانند. اما اینکه خاستگاه اصلی این واژه کجاست، باید تاریخ تفکر در جهان را تورقی کرد و از میان نوشته‌های فیلسوفان قدیم آن را یافت.
اگر از قرن هفده و هجده دنبال متفکران دموکراسیخواهی بگردیم و آثار و اندیشه‌های آنها را مطالعه کنیم به ناچار باید سراغ اندیشمندان دوره پیش از آنها، یعنی دانشمندان قرن شانزدهم و عصر رنسانس رفت که مطمئنا ما را به دوره باستان و عصر ارسطو و افلا‌طون هدایت خواهد کرد.
این خود رشته‌ای را می‌رساند که نشان از تکامل تدریجی این تفکر در سطح جهان می‌دهد.
باید توجه داشت که هر تفکری که امروزه مطرح می‌شود، ریشه‌های آن را باید در دوره قدیم جست‌وجو کرد.
حال اینکه چگونه این تفکر توانست خود را از گرداب حوادث گوناگون نجات دهد و پس از گذر از دوره تاریک قرون وسطی خود را به عصر رنسانس و قرون و جدید و دوره معاصر برساند خود حکایتی دیگر دارد. ‌
دموکراسی در طول دوران حیات خود حتی در قرن بیستم و قرن حاضر هم به عنوان یک الگوی مورد مناقشه معرفی شده است، به‌گونه‌ای که غربی‌ها تعریف خاص خود را از این اصطلا‌ح دارند و در دیگر کشورهای جهان هم تعاریف دیگری، درگیری ای که امروزه در این زمینه رخ داده است، همه را بر آن داشته است تا در این بحبوحه آنچه را که به نظر خود صحیح است معرفی کنند. ‌
اما اینکه اروپا به عنوان احیا کننده این تفکر در جهان امروز شناخته شده است، حرف صحیحی است که از زمان صدور فرمان ماگنا کارتا در قرن سیزدهم در انگلستان شروع شده و خود را به دنیای معاصر رسانده است.
این تفکر در این دوران فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است که در نوع خود بررسی آن جالب است. ‌
کتاب تاریخ دموکراسی در اروپا سعی دارد تا این موضوع را در قاره سبز برای ما تبیین کند. مهدی رجبی نویسنده این کتاب فصل بندی خاصی را برای نوشته خود در نظر نگرفته، بلکه با استفاده از نام کشورها در صدد برآمده است تا آن را به صورت موضوعی بررسی کند.
کشورهایی که خود در راه یکپارچگی و اتحاد دوران سختی را گذرانده‌اند و از این رهگذر تجربه‌های مختلف و متفاوتی داشته‌اند. کشورهایی که نویسنده کتاب به آنها توجه کرده است به نظر می‌رسد از نظر تاثیرگذاری آنها بر این تفکر بوده است.
ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه کشورهایی هستند که مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در حوزه‌های مختلف از قدیم تا قرون جدید و استقرار دموکراسی را بررسی کرده است. ‌
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید