جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


دکوراسیون در آپارتمان


دکوراسیون در آپارتمان
یکی از عمده مشکلات آپارتمان نشینی کمبود جا و در اختیار نداشتن فضای مناسب است. کمبود قفسه های آشپزخانه، عدم وجود کمد دیواری، کتابخانه دیواری و... همه اینها از جمله عواملی است که امنیت، آسایش و مهمتر از همه اقتصاد ساکنین آپارتمان را به مخاطره می اندازد.
از آنجا که انباشته کردن اسباب و اثاثیه اضافی، غیرضروری و گاه به دردنخور یکی از ویژگی های زندگی است، فضاسازی در آپارتمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه به استفاده از فضا به صورتی مفید و کارآمد علاوه بر این که نقش مؤثری در کاهش میزان ریخت و پاش ایفا می کند بر هماهنگی نوع چیدمان منزل نیز می افزاید. در اینجا به معرفی راه هایی می پردازیم که می تواند ایده بسیار خوبی برای شما در زمینه فضاسازی آپارتمان باشد :
یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه ساخت و نصب دکورهایی است که می تواند بیشترین میزان وسایل اضافی و غیرضروری شما را در خود جای دهد.
حال با این اوضاع اگر می خواهید کمبود جایتان را برطرف سازید و نمی دانید با کتاب های اضافی و ظرف و ظروف عتیقه ای که با تلاش بسیار جمع کرده اید چه کار کنید، پیشنهاد این است که یک ویترین نردبانی با ابعاد ۴۰*۹۰ و ارتفاع ۲۱۲ سانتی متر (بدون شیشه) به عنوان کتابخانه، میز تلویزیون و ضبط صوت سفارش دهید.
فاصله طبقات بسته به نوع وسیله ای که در آن جای می گیرد، فرق می کند. طبقه زیرین معمولاً محل قرار گرفتن ویدئو یا تلفن است. طبقه دوم میز تلویزیون و طبقه سوم جای گذاشتن ضبط صوت و وی سی دی است. طبقات بعدی نیز مختص قرار گرفتن کتاب می شود که البته شما می توانید تعداد بیشتری از طبقات را به کتاب هایتان اختصاص دهید.
اگر کنج اتاق پذیرایی خالی است و ظرف هایتان در آشپزخانه بدون جا مانده به جای صرف هزینه گزاف برای خرید یک بوفه خراطی شده چندمیلیونی، یک ویترین چوبی سه کنج چهارطبقه با در شیشه ای سفارش دهید که ارتفاعی ۱۸۰ سانتی متری و طول و عرضی معادل ۴۳ سانتیمتر داشته باشد. اگر قصد دارید به گونه ای دیگر بشقاب ها و لیوان هایتان را جمع آوری کنید پیشنهاد می کنیم این روش را برگزینید.
یک کمد ۵ طبقه با عرض ۴۹ طول ۶۴ و ارتفاع ۱۶۲ سانتی متر سفارش دهید که هر طبقه آن در جداگانه داشته و همچون در یخچال از یک سو باز شود. احیاناً اگر ظروف قیمتی و عتیقه دارید بد نیست همان کمد ۵ طبقه را بدون در ساخته و به جای چوب در کف قفسه ها از شیشه استفاده کنید.
اگر علاقمند به قرار دادن آینه در منزلتان هستید، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، یک کتابخانه به همراه یک کمد آینه دار. برای این کار لازم است یک کمد دوتایی به هم چسبیده و بدون در با ارتفاع ۲۱۲ و طول و عرض ۹۷ و ۳۳ سانتی متر سفارش دهید. با کمک ۴ عدد تخته یکی از قسمت ها را طبقه زده و از آن به عنوان کتابخانه استفاده کنید و یا اشیای لوکس را در آن جا دهید. قسمت کناری را به عنوان کمد لباس هایتان انتخاب و در تمام آینه رویش نصب کنید.
برای استفاده بهینه از سالن پذیرایی و بهره بردن از امکانات کتابخانه، قفسه های سی دی و ظروف غیرلازم می توانید ترتیب ساخت یک دکور را بدهید.
دو ردیف قفسه سه تایی که هر کدام با عرض و طول ۳۷ و ۷۰ و ارتفاع ۴۰ سانتی متر است محل مناسبی برای نگهداری ظروف آشپزخانه و اشیای قدیمی به شمار می روند.
ردیف پایین که نمای چوبی دارد برای گذاشتن فایل های اداری و کتاب بسیار مناسب است. فاصله بین دو ردیف کمد هم فضای استانداردی است برای گذاشتن تلویزیون، آباژور، ضبط صوت و هر شیء زینتی که مایل به قرار دادن در آن مکان هستید. نمونه این کار را در آشپزخانه نیز می توان انجام داد . این دیگر بسته به سلیقه شما است که پانل های چوبی را در کدام قسمت و به چه صورت در آشپزخانه نصب کنید.
این روش به خانواده های پرجمعیت و مهمان دوست کمک می کند تا تمام ظروفی را که در آشپزخانه نیاز دارند در کنار خودشان جمع آوری کنند بدون اینکه با کمبود فضا مواجه شوند.
● کمد لباس های قدیمی
نگهداری لباس در هر خانه ای یکی از مهمترین مسائل است. یکی از معضلات خانم ها در پایان زمستان، جمع کردن لباس هایی است که دیگر به درد فصل بهار و تابستان نمی خورند. چرا که اغلب به دلیل کمبود کمد و فضای خالی مجبور به دور ریختن لباس های قدیمی و غیرفصلی هستند.
ایده خوب برای حل این مسئله ساخت نوعی کمد است که حالت کاناپه داشته و می تواند در خود تعداد بسیار زیادی لباس جای دهد.
سه کمد مکعب مستطیل که در آن از قسمت بالا باز می شود و ابعاد آن بستگی به متراژ منطقه ای دارد که شما در نظر گرفته اید این کمد علاوه بر نگهداری لباس های قدیمی و زمستانی، کاربرد دیگری نیز دارد. می توانید با قرار دادن چند عدد بالشتک آن را به کاناپه تبدیل کنید یا به عنوان میز برای گذاشتن آباژور، گلدان و مجسمه استفاده کنید.
● اتاق کار خانگی
ایجاد فضای مناسب برای کار این امکان را می دهد که شما در زمان هایی که در منزل به سر می برید یا به هر دلیلی مثل داشتن فرزند خردسال نمی توانید در ساعات روز سر کارتان حاضر شوید، بتوانید با آسودگی خاطر به امورتان رسیدگی کنید.
برای این منظور قسمتی از سالن پذیرایی را که بلااستفاده است مثلاً قسمتی که به واسطه قرار گرفتن ستون حالت فرورفتگی دارد را انتخاب کنید. با گذاشتن یک پاراوان بین قسمت موردنظر و آنجا که مبلمان را قرار داده اید، یک دیوارک بسازید. سپس میز کارتان را پشت پاراوان قرار داده و با نصب چند قفسه کامپیوتر، فاکس، تلفن و هر آنچه را که برای یک میز کار لازم دارید روی آن قرار دهید.
دو ردیف قفسه شیشه ای که برای کتاب و سی دی نصب شده است. این کار به شما این امکان را می دهد که کتاب ها و سی دی های مورد علاقه خودتان را همیشه در دسترس داشته باشید.
● بهینه سازی در آشپزخانه
یک میز دوطبقه متناسب با فضای آشپزخانه سفارش دهید که دورتادور آن چسبیده به قسمت فوقانی، کشو نصب شده باشد. این میز را وسط آشپزخانه بگذارید. بشقاب، لیوان، کارد و چنگال هایتان را در کشوها جای داده و طبقه تحتانی را هر آنچه که دلتان می خواهد از قابلمه گرفته تا گلدان، سبد میوه و نان قرار دهید. با پهن کردن یک رومیزی زیبا و گذاشتن یک گلدان گل از قسمت بالایی نیز می توانید به عنوان میز ناهارخوری استفاده کنید.
● استفاده بهینه از تاقچه
هنوز هم خانه هایی وجود دارد که در معماری شان از تاقچه استفاده شده است. با پیاده کردن روش های فوق می توانید حداکثر بهره را از فضا ببرید، محیط خانه را از شلوغی و ریخت وپاش برهانید. سلیقه تان را اجرا کنید و آرامش واقعی را به محیط زندگی تان برگردانید.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید