جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

به دنیای بلوتوث خوش آمدید


به دنیای بلوتوث خوش آمدید
بلوتوث یک فناوری بی سیم کوتاه برد است که به تلفنهای همراه، PDA، کامپیوترها، دستگاههای ضبط و پخش استریو، لوازم خانگی، اتومبیلها و همه وسایل دیگری که می توانید ارتباط آنها را با یکدیگر فکر کنید امکان ارتباط می دهد. بلوتوث یک رشتـه خصوصیت بی سیم است که ارتباطات کوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های کوچک و اختصاصی بلوتوث را تعریف می کند.
بلوتوث فقط کابلها را حذف نمی کند، بلکه یک روش بی سیم برای وصل کردن کامپیوتر ها با همه وسایل همراه الکترونیکی فراهم می سازد و شبکه های کامپیوتری کوچک و خصوصی مشهور به PAN یا (Personal Area Network) یا شبکه شخصی را بوجود می آورد. بلوتوث یک زبان مشترک بین وسایل مختلف می سازد که به آنها امکان می دهد که به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند و بهم وصل شوند. وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود ۱۰ متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت ۷۲۰ کیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها، کیف ها و پوشاک انتقال دهند. هیجان انگیزتر آنکه اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد. وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیک یکدیگر می رسند، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server / Client) بلوتوث به طور خودکار یک ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد. با این همه برد کوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است که برای شبکه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم کمتر باشد، چون این شبکه های کامپیوتری معمولاً بیش از ۱۰ متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها ۱۰ تا ۱۰۰ متر مگابایت در ثانیه است.
● بلوتوث چگونه کار می کند؟
یکی از جالب ترین نکات درباره این استاندارد روشی است که وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودکار یکدیگر را تشخیص می دهند، ارتباط برقرار می کنند و داده ها را به دستور شما یا بدون دخالت شما انتقال می دهند. در خصوصیات بلوتوث یک ارتباط رادیویی با برد کوتاه تعریف شده است. این استاندارد هم چنین یک برد متوسط ۱۰۰ متری را تعریف کرده است، اما به ندرت به کار می رود، چون به توان التریکی و هزینه بیشتری نیاز دارد.
هر وسیله بلوتوث حاوی یک تراشه فرستنده / گیرنده مربعی ۴ سانتیمتری است که در باند فرکانس رادیویی (ISM (Industrial Scientific Medical یا صنعتی، علمی، پزشکی از ۴۰/۲ گیگاهرتز تا ۴۸/۲ گیگاهرتز عمل می کند. سازندگان و طراحان این فرکانس را بدین لحاظ انتخاب کردند که در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیتهای داشتن مجوز را ندارند. باند ISM به ۷۹ کانال تقسیم می شود که هر کدام پهنای باند یک مگاهرتزی دارند که این باند رایگان است. بلوتوث از لحاظ نظری پهنای باند یک مگابایت در ثانیه را دارد، که سرعتی نزدیک به ۷۲۳ کیلوبیت در ثانیه است. این سرعت خیلی بالا نیست، اما برای انتقال داده ها بین وسایل دستی و دسترسی به اینترنت کاملاً کافی است.
● آینده تکنولوژی بلوتوث
انتخاب نام بلوتوث برای این فناوری بسیار جالب است. این نام از نام یک پادشاه دانمارکی به نام هارالد بلاتند (Harald Blaatand) گرفته شده است. کلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسی به شکل Bluetooth تلفظ شد که به معنی دندان آبی است. این پادشاه که بین سال های ۹۴۰ تا ۹۸۶ می زیست، توانست دانمارک و نروژ را که در جنگ های مذهبی با هم مشکل پیدا کرده بودند متحد کند و از آن پس شهرت زیادی کسب کرد. در واقع تکنولوژی Bluetoothهم بر پایه اتحاد یکپارچه سامانه های کامپیوتر در قالبی بدون سامانه تأکید دارد که نماد کار و تلاش پادشاه دانمارکی است. ویرایش بعدی بلوتوث LISBON نامیده شده که شامل یک تعداد مشخصه هایی است از جمله افزایش امنیت و قابلیت استفاده بیشتر از بلوتوث که ویژگی های اصلی آن به ترتیب زیر است:
▪ Atomic Encryption Change
این توانایی به ارتباط رمزگذاری شده این امکان را می دهد که به طور تناوبی کدهای رمزی خود را تغییر دهد تا بدین وسیله امنیت افزایش یابد.
▪ Extended Inquiry Response
این توانایی سبب می شود در طول پروسه بازبینی و درخواست، اطلاعات بیشتری جمع آوری شده و به دستگاه ها امکان فیلترینگ بهتری را جهت ارتباط می دهد. این اطلاعات شامل نام وسیله و لیستی از خدمات ارائه شده و یکسری اطلاعات تکمیلی دیگر است.
▪ Sniff Subrating
سبب کاهش توان مصرفی، وقتی که وسایل در وضعیت sniff low power هستند می شود. این توانایی به ویژه در هنگام ارتباط و انتشار داده های نامتقارن به کار می رود. این وضعیت در هنگام برقراری ارتباط با وسایلی چون میکروفون و کیبورد سبب افزایش طول عمر باتری از ۳ تا ۱۰ برابر می شود.
▪ QoS Improvement
سبب خواهد شد که وقتی ترافیک مخابراتی در یک خوشه piconet بالاست داده های صوتی و تصویری با کیفیت بالا ارسال شوند.
▪ Simple Pairing
به شکل اساسی وظیفه بهبود در جفت شدن وسایل بلوتوث را به عهده دارد.به طوری که در یک زمان هم کارایی و هم امنیت افزایش می یابد.انتظار می رود که این مورد به طور قابل توجهی در استفاده از بلوتوث افزایش یابد. ویرایش بعد از LISBON SEATTLE نامیده می شود که مشخصه و ویژگی های بیشتری را دارد که عمده آنها روی(UWB: ultra wide band) متمرکز شده است. این خصیصه امکان استفاده از بلوتوث را در عرض باند بسیار بالای رادیویی موجب شده که به دنبال آن ارسال و انتقال اطلاعات داده ها را با سرعت بسیار بالا فراهم می کند.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید