جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فایرفاکس ، مرورگر محبوب


فایرفاکس ، مرورگر محبوب
شاید تا به حال نام فایرفاکس و موزیلا را شنیده باشید اما این شنیدن در حد همان شنیدن باقی مانده و هیچ از خود نپرسیده اید، که خوب این فایرفاکس به چه دردی می خورد .
اگر از کسانی که به صورت مداوم و شبانه روزی در حال گشت و گذار در اینترنت هستند، بپرسید که چه مرورگرهایی را برای دیدن صفحات وب استفاده می کنند، ممکن است نام های مختلفی به گوش شما برسد، اسامی مانند اینترنت اکسپلورر (EI)، موزیلا (فایرفاکس)، اپرا، نت اسکیپ، موزایک و غیره.
اما کدام یک از این مرورگرها بهتر، پرطرفدارتر و کارآتر هستند .
به جرأت می توان گفت که بیشتر کاربران اینترنت از دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس استفاده می کنند و درصد بسیار کمی از کاربران از سایر مرورگرها بهره می گیرند، اما دلیل این امر چیست
اینترنت اکسپلورر به دلیل حمایت شدید از سوی مایکرو سافت و عرضه همراه با ویندوز امروزه به رقیبی سرسخت تبدیل شده است، رقیبی که به دلیل حمایت ها و پشتیبانی های مالی و تبلیغاتی مایکرو سافت گوی سبقت را از سایر رقبا برده است اما همگام با اینترنت اکسپلورر بنیاد موزیلا نیز به حمایتی کامل و همه جانبه از فایرفاکس اقدام کرده است و سعی در بهبود توانمندی های این مرورگر اینترنتی دارد. در سال های اخیر به دلیل عرضه دیرهنگام اینترنت اکسپلورر ۷ از سوی شرکت مایکروسافت، بسیاری از کاربران به سوی موزیلا مهاجرت کردند و پس از پی بردن به توانمندی های این مرورگر دیگر تمایلی برای استفاده از اینترنت اکسپلورر از خود نشان ندادند اما این توانمندی ها را می توان به صورت زیر بیان کرد:
۱) سرعت بالای باز شدن صفحات
سرعت باز شدن صفحات وب در مرورگر فایرفاکس نسبت به سایر مرورگرها بالاتر است که این قضیه در آزمایش های مختلفی که از سوی شرکت های معتبر اندازه گیری شده است، مشخص گردیده.
۲) قابلیت Tab
این توانمندی را اولین بار مرورگر فایرفاکس به کاربران هدیه داد اما امروزه دیگر این توانمندی رایج شده است و سایر مرورگرها نیز از چنین توانمندی برخوردارند. به عنوان مثال اگر شما اینترنت اکسپلورر ۷ را نصب نمایید، خواهید دید که صفحات جدید در آن به صورت Tab باز و بسته می شوند.
۳) تعدد Extension
شما با نصب Extension بر روی مرورگر خود می توانید علاوه بر مرور صفحات وب، توانمندی های دیگری نیز داشته باشید و با استفاده از آنها قابلیت های مرورگر را افزایش دهید.
۴) توسعه پایدار مرورگر
نرم افزارهایی که متن باز اصطلاحاً Open Source هستند به صورت منظم در حال توسعه هستند و این به دلیل وجود افراد علاقه مند به طراحی و تولید نرم افزار است که بدون هیچ چشمداشت مالی نسبت به توسعه نرم افزار اقدام می کنند.
۵) امنیت بالاتر
مرورگر فایرفاکس یکی از امن ترین مرورگرهای اینترنتی به حساب می آید. به عنوان مثال بیشتر ایراداتی که تاکنون در مورد فایرفاکس کشف شده است ایرادات غیرحساس بوده اما ایرادات کشف شده برای سایر مرورگرها اکثراً ایرادات مهم بوده که امنیت کاربران را به خطر می انداخته. به علاوه به دلیل Open Source بودن نرم افزار فایرفاکس Update های آن در فواصل زمانی معین روی اینترنت قرار می گیرد که شما می توانید نسبت به دانلود آن اقدام نمایید.
۶) سازگاری با تکنولوژی های جدید
به دلیل استفاده فایرفاکس از موتور Gecko که این موتور نیز به صورت آزاد ارائه می شود، فایرفاکس توانایی سازگاری کامل با XHTML، CSS۲، Xfroms را دارا می باشد.
۷) امکان خصوصی سازی
تنها با چند کلیک راست و چپ ساده شما می توانید اطلاعات شخصی خود را در این مرورگر پاک کرده و به علاوه آن را نسبت به توانمندی های خود سفارشی کنید.
۸ ) سازگاری با انواع مختلف سیستم عامل
مرورگر فایرفاکس تقریباً از تمامی سیستم عامل ها پشتیبانی می کند. به عنوان نمونه می توان به سیستم عامل های زیر اشاره کرد:
Winxp، win server، win NT، Linux
۹) امکان جست وجوی راحت تر
به دلیل این که جست وجو در داخل همان پنجره جاری انجام می شود و امکانات سخت افزاری سیستم درگیر نخواهد شد، فرآیند جست وجو به مراتب سریع تر از سایر جست وجوگرها انجام می شود.
۱۰) ذخیره صفحات
فایرفاکس صفحات در حال ذخیره سازی را در پنجره خاصی به نمایش می گذارد و بدین ترتیب شما می توانید صفحات در حال save و نیز صفحات save شده را ببینید.
۱۱) امکان مشاهده زبان ها
برای ما فارسی زبانان که اکثراً در مرورگرهای اینترنتی برای دیدن صفحات فارسی به مشکل برخورد می کنیم، شاید فایرفاکس یکی از راه حل های موجود باشد. شما می توانید با چند کلیک ساده به متن فارسی نوشته دست یابید.
۱۲) راحتی کار با فایرفاکس
استفاده از فایرفاکس نیاز به هیچ گونه اطلاعات فنی خاصی ندارد و شما با همان سواد ابتدایی رایانه ای می توانید با آن کار کنید.
۱۳) امکان تغییر ظاهر فایرفاکس
شما می توانید پس از دانلود و نصب themeهای موجود فایرفاکس از روی اینترنت شکل ظاهری مرورگر خود را تغییر داده و آن را تا حدودی با سلیقه خود هماهنگ کنید به علاوه اگر حوصله طراحی دارید، شما می توانید با طراحی یک theme زیبا ، سلیقه خود را پیاده کرده و ظاهر فایرفاکس را متناسب با آن تغییر دهید.
۱۴) واردکردن اطلاعات از سایر مرورگرها
اگر پس از خواندن این مقاله علاقه مند به استفاده از فایرفاکس شدید و می خواهید از این به بعد از فایرفاکس استفاده کنید نگران اطلاعات قبلی خود که در مرورگرهای قبلی ذخیره کرده اید، نباشید زیرا فایر فاکس این توانایی را دارد که تمام اطلاعات را شناسایی کرده و آن ها را به فایرفاکس منتقل کند. این اطلاعات شامل کوکی ها، Favortie و ... است.
۱۵) بلوکه کردن تبلیغات ناخواسته
پنجره هایی که به صورت ناخواسته روی اکسپلورر شما باز می شود اصطلاحاً pop up نامیده می شود که فایرفاکس توانایی فوق العاده ای در بلوکه کردن این تبلیغات و پنجره های pop up دارد اما این توانمندی در سایر مرورگرها بشدت کمتر است.
۱۶) دسترسی به موتورهای جست وجو
دنیای هزارتوی اینترنت بدون داشتن موتورهای جست وجو تقریباً بلااستفاده است زیرا این حجم عظیم از اطلاعات را تنها می توان با جست وجو به کناری زد تا به اطلاعات مورد نیاز خود دست یافت. فایرفاکس با داشتن رابطه ای قوی یا موتورهای جست وجو مانند گوگل این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا هر زمان که اراده کردند جست وجویی در دنیای وب انجام داده و به نتایج مورد نظر خود دست یابند.
۱۷) مدیریت نشان ها
فایرفاکس برای مدیریت Bookmarkها و Favoriteهای شما ابزارهای جداگانه ای طراحی کرده است تا آدرس های پرکاربرد خود را دسته بندی کرده و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.
۱۸) آزاد بودن
یکی از بارزترین خصوصیات فایرفاکس آزاد بودن آن است که سبب توسعه بیش از پیش آن نیز شده است و به دلیل آن که افراد بیشتری مشغول فعالیت روی کدهای نرم افزار هستند امنیت آن نیز بالاتر خواهد رفت و به علاوه شما مطمئن هستید که اطلاعات شخصی شما به دلایل تجاری و تبلیغاتی هیچ گاه به فروش نخواهد رفت.
وحید نقشینه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید