شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چگونگی تزریق خون زیاد


چگونگی تزریق خون زیاد
Massive blood Tran fusions به موقعی که بیش از یک حجم خون (۵ لیتر) تجویز شود اطلاق می‌گردد. نارسائی و اختلال هموستاز در اثر رقیق شدن خون و یا مصرف شدن فاکتورهای انعقادی و پلاکتها، DIC، فیبرینولیزسیستمیک و عیب عمل پلاکتها پیش می‌آید.
● فیزیوپاتولوژی:
رقیق شدن خون و مصرف شدن فاکتورهای خونی در اثر ترمیم حجم خون و یا کم خونی توسط موادی که در آنها فاکتورهای انعقادی خون وجود ندارد مثل packed redcell و کریستالوئیدها
● DIC:
ممکن است در نتیجه‌ی صدمه نسوج، هیپوکسی، اسیدوز، سپتی‌سمی و یا عکس‌العمل همولیتیک ترانسفوزیون ایجاد شود که ممکن است مصرف بیش از حد پلاکت‌ها و فاکتورهای انعقادی و فیبرینولیزه Fibrin Dergredation Product (FDP) در جریان خون را موجب گردد.
Systemic Fibrinolysis مخصوصا در جریان بیماری‌های کبدی موجب لیز سریع ترومبوز در محل عمل جراحی می‌شود. فیبرینوژنولیز را می‌توان با تست Time euglobulin lysis اندازه گرفت.
اختلال عملی پلاکتها ممکن است در اثر افزایش FDP در جریان خون، تروماتیسم داخل عروقی و یا ترانسفوزیون پلاکت انبار شده(Stored) عارض شود بررسی و آزمایش‌های پایه‌ای عبارتند از هماتوکریت، تعداد پلاکتها، عیار فیبرینوژن، زمانPT، PTT وD-dimer . تکرار این آزمایش‌ها به فواصل کوتاه به منظور نیاز به ترمیم و جانشینی مواد لازم است.
● درمان:
▪ ترانسفوزیون گلبول‌های سرخ موقعی که هماتوکریت کمتر از ۳۰ درصد باشد.
▪ تجویز پلاکت موقعی که تعداد پلاکتها ۷۵۰۰۰ یا کمتر باشد.
▪ فیبرینوژن زمانی که عیار فیبرینوژن ۱ گرم یا کمتر گردد.
▪ مصرف F.F.P موقعی که زمان PT و زمان PTT بیشتر از ۵/۱ برابر طبیعی باشد.
▪ ترانسفوزیون گلبول قرمز با انجام Cross match حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.
▪ گروه خونی Cross match نشده (مثل گروه- O Rh) ده دقیقه وقت لازم دارد.
▪ گروه خونی کراس مچ نشده-O Rh را در مواقعی که خون به طور اورژانس لازم باشد تا اینکه گروه متجانس به دست آید به کار می‌برند. گروه خونیO با Rh+ را به آقایان و یا خانمهای مسن می‌توان تجویز کرد.
● ترانسفوزیون پلاکت:
تهیه‌ی آن معمولاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت لازم دارد.
دوز استاندارد بالغان ۶ واحد تعداد پاکتها را حدود ۶۰.۰۰۰ در میلیمتر مکعب مشروط بر اینکه رقت خون، یا مصرف پلاکتی و یا آنتی‌بادی بر ضد آن وجود نداشته باشد بالا می‌برد.
چون که پلاکتها آنتی‌ژن Rh ندارند، پلاکت غیرمتجانس را می‌توان به کار برد منتها ایمونوگلبولین Rh(روگام) را در افرادی که Rh- دارند ولی پلاکت Rh+ می‌گیرند باید مصرف کرد.
۶ واحد پلاکت معمولاً معادل ۳۰۰ سانتی‌متر مکعب پلاسما است.
● پلاسمای تازه یخ زدهF.F.P :
معمولاً ۳۰ دقیقه لازم است تا گرم شده به صورت مایع درآید.
دوز معمول آن ۱۰ سی سی به ازای کیلوگرم وزن بدن است که برای مفید بودن کامل فاکتورهای انعقادی باید بلافاصله بعد از مایع شدن تزریق کرد.
هر واحد F.F.P ۲۰۰ تا ۲۸۰ سانتی‌متر مکعب حجم دارد و حاوی ۷/۰ تا ۱ واحد بین‌المللی در یک میلی‌لیتر فعالیت فاکتورهای متعدد انعقادی می‌باشد. گروه متجانس ABO باید به کار رود Cross mateh نیاز ندارد.
اگر حجم زیادی از FFP مصرف شد باید عیار کلسیم خون اندازه‌گیری شود چون عارضه‌ی هیپوکلسمی ممکن است در اثر مسمومیت سیترات حاوی FFP حادث شود.
کرایو پرسی پی‌تیت (Cryoprecipitate)
این ماده از FFP در درجه حرارت ۴ سانتی‌گراد تهیه شده و در پلاسما حل شده و در درجه‌ی منهای ۱۸ سانتی‌گراد منجمد می‌شود. تهیه و در دسترس بودن برای تزریق حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا گرم شود.
گروه‌بندی نیاز ندارد. شامل ۸۰ تا ۱۰۰ واحد بین‌المللی فاکتور VIII، ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم فیبرینوژن، ۵۰ تا ۶۰ میلی‌گرم Fibronectin و ۴۰ تا ۷۰ درصد فاکتور فون ویلبراند (Von Willebrand) می‌باشد.
باید فوراً تزریق شود تا اثر مفید آن در مورد فیبرینوژن و فاکتور ۸ به دست آید.
تزریق ۸ تا ۱۰ کیسه غلظت فیبرینوژن خون را در حد ۶/۰ تا ۱ گرم در لیتر در شخص ۷۰ کیلوگرمی افزایش می‌دهد.
دکتر داود منادی‌زاده
هماتولوژیست
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید