سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اتحادیه باشگاه ها را وارد میدان کنید


اتحادیه باشگاه ها را وارد میدان کنید
شروع نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال کشور از سه شنبه ۲ بهمن، در صورتی که سرمای شدید این روزهای کشور اجازه دهد، با آغاز به کار فدراسیون جدید این ورزش مقارن شده و طبعا نه فقط جذابیت معمول را برای مردم و رسانه ها دارد، باید زیر ذره بین هیات رییسه تازه این نهاد هم قرار گیرد تا شرایط و کاستی ها مشخص و در جهت حل آن اقدام شود.
علی کفاشیان به رغم فوتبالی نبودن، به سبب ورزشی بودن به خوبی می داند که هنوز در بسیاری از استان های ما شرایط و امکانات برای برگزاری شایسته لیگ ناکافی و به مواردی بیشتر و بهتر نیاز است تا لیگ ما واقعا حرفه ای شود. در حالی که تاکید AFC برای حرفه ای و کامل تر شدن لیگ های تمام کشورهای عضو همچنان ادامه دارد و بسیار هم جدی است و حتی کشورهای فاقد شرایط لازم به اخراج از مسابقات جام باشگاه های آسیا از ۲۰۰۹ به بعد تهدید شده اند، جا دارد که فدراسیون جدید یکی از اولین وظایفش را رسیدگی به وضعیت لیگ و تقویت اساسی آن قرار دهد.
در شرایط فعلی، همان طور که پیشتر نیز گفتیم آنچه در این لیگ بیشتر حرفه ای است، نحوه و میزان پرداخت ها و مسایل مالی وپول هایی است که بازیکنان و اخیرا مربیان دریافت می د ارند و در سایر موارد این لیگ هر چیزی هست الا حرفه ای. برای این که باشگاه های ما در یک تعریف و قالب واقعی حرفه ای بگنجند، باید کارهایی را صورت داد و اسباب و ابزار و وسایل برگزاری لیگ را تقویت کرد و از حجم مسایلی مانند زمین های بد، داوری های پرایراد و برخورد تاسف بار بر روی سکوها کاست و لیگ را هم کم مساله و فاقد حاشیه ساخت.
ماجرای اخیر اصفهان که از ضعف در کارهای اجرایی و تشکیلاتی در ورزش آن سامان برمی خاسته است، بدون شک یک ضدتبلیغ بزرگ برای لیگ بوده و انعکاس این گونه وقایع در قاره می تواند AFC را بر روی تعلیق فوتبال ما حساس تر و مشکلات ما را بیشتر کند.
● شواهد
درست است که فدراسیون فوتبال در برخی از این موارد نه مسوول است و نه تصمیم گیرنده نخست اما شواهد به ما می گویند که نه ادارات تربیت بدنی استان ها گاه توانسته اند مجریان کم نقصی برای لیگ باشند و نه فدراسیون الگوی مشخصی داشته و فقط می خواسته است کار انجام شود و تقویم اجرا و برنامه ها عملی گردد و کیفیت و شرایط در درجه بعدی اهمیت قرار داشته است.
چنین نگرشی باید عوض شود و فدراسیون ابتدا باید به باشگاه های حاضر در لیگ تکلیف کند که تمام نیازها و شروط ذکر شده و اساسنامه لیگ را برآورده سازند و همانی باشند که برای داشتن فوتبالی حرفه ای به آن نیازمندیم. همگان روی این مساله متفق القول اند که راه و وسیله اصلی ارتقای فوتبال هر کشور صرفنظر از بها دادن به جوانترها، تقویت اساسی و ریشه ای مسابقات لیگ است و اگر چنین کنید، می توانید به هر چیزی دست یابید و اگر از این راه وارد شوید، بازی هایی سازنده تر خواهید داشت که هر یک از شاخه ها و شئون فوتبال ایران را تقویت خواهد کرد و اگر به سمت وسوی دیگری بروید و لیگ را باری به هر جهت برگزار کنید، نه تنها فوتبالمان استوار و صاحب پیشرفت نمی شود، دیر یا زود توسط AFC از مسابقات قاره ای به بیرون رانده خواهید شد و این بدترین اتفاق احتمالی است که پس از تعلیق فوتبالمان در سال پیش می تواند برای ما روی دهد.
● زمانی مناسب
شروع مجدد لیگ زیر چشم و نظر اعضای جدید هیات رییسه فدراسیون از قضا زمان مناسبی برای تست این فرضیه هم خواهد بود که آیا بهتر نیست با الگوبرداری از برخی کشورهای صاحب فوتبال ( به خصوص انگلیس) اداره و اجرای لیگ را در اولین فرصت ممکن به اتحادیه باشگاه های ایران بسپریم و فدراسیون از این طریق بتواند به کارهای کلان تر بپردازد و خودش را وارد دردسرهای ساماندهی یک لیگ پرحاشیه و پردردسر نکند و نفس بکشد؟ حسن سپردن لیگ به اتحادیه باشگاه ها مسوولیت طلبی از افرادی است که چون خود به طور مستقیم در لیگ دخیل و صاحب منفعت و ضرر در آن هستند، هر کاری را برای بهبود آن صورت خواهند داد و شاید به لحاظ میزان کوشش کسی با آنها برابری نکند.
اکنون بخشی عمده از وقت و تلاش فدراسیون صرف ساماندهی امور لیگ و اجرای آن می شود و حتی یک سازمان ویژه آن نیز در دل فدراسیون به وجود آمده و چون این کار زمان زیادی می برد و دردسرهای این مساله فراوان است و حاشیه ها از سر و کول لیگ بالا می روند(!) بخشی از فدراسیون فاقد فراغی است که برای تقویت اساسی این نهاد و فوتبال به آن نیاز است. بنابراین بد نیست فدراسیون جدید با فراخوانی کارشناسان بپرسد که آیا اتحادیه باشگاه های کشور این توان را دارد که در یکی دو سال اول با مشارکت و کمک سازمان لیگ مجری این مسابقات باشد و پس از باتجربه شدن از سال های دوم و سوم خودش به تنهایی عامل اجرای آن شود. حتی اگر جواب این سوال منفی باشد و اتحادیه در سال های نخست نتواند این کار را انجام دهد، این امر و آمادگی ذهنی حاصله می تواند شروعی بر اجرای این پروژه الزامی در سال های دیرتر و دورتر باشد.
● وارد عمل
لیگ برتر فوتبال ایران طی ۷ سال برگزاری اش قطعا بسیار پیشرفت فنی کرده و اینک جا دارد که به لحاظ تشکیلاتی و اجرایی نیز چیزی شود که AFC می خواهد. در شروع مجدد لیگ ۸۷-،۱۳۸۶ چشم های جدید فدراسیون باید در این خصوص وارد عمل شوند و تدابیری اتخاذ کنند که اولا مجری اصلی لیگ تغییر یابد و اتحادیه باشگاه ها مرکز ثقل این ماجرا باشد و ثانیا راهکارهای بهتر و بیشتری برای این که باشگاه های لیگ تمام ابزار و ملزومات حضور در این مسابقات را کسب نمایند و حقیقتا حرفه ای تلقی شوند، یافت شود.
اگر فدراسیون جدید نیز لیگ را به شکلی که تاکنون اجرا شده است، هدایت کند، جز رقابتی باری به هر جهت چیزی نخواهیم داشت که هرچند باز معدن هیجان خواهد بود اما بعید است که مشکل ما در AFC را حل کند.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید