پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


جهش بزرگ در گیشه


جهش بزرگ در گیشه
سال ۲۰۰۷ قسمت‌های سوم هیجان‌انگیز بود. معمولا جدول ۱۰ فیلم پرفروش سال تحت سلطه قسمت‌های دوم است اما سال گذشته میلادی نیمی از ۱۰ فیلم اول این جدول دنباله‌هایی بودند که در واقع قسمت سوم فیلم‌ها به‌حساب می‌آمدند و برای سومین‌بار جیب تهیه‌کنندگان فیلم را پر می‌کردند. در این میان فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» پنجمین قسمت این مجموعه موفقیتی عظیم را برای کمپانی برادران وارنر رقم زد.
نام‌های آشنا که عنوان دو و سه را به همراه داشتند به همراه تعدادی فیلم جدید مجموع فروش‌های داخلی فیلم‌ها را به رکوردی جدید رساندند. در صدر این فهرست فیلم «ترانسفورماتورها» قرار دارد که براساس شخصیت‌های اسباب بازی درست شده و محصول پارامونت و دریم ورکس است. در سال ۲۰۰۷ مجموع فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی ۶۲/۹ میلیارد دلار شد که این مبلغ حدود ۵ درصد بیشتر از مجموع فروش در سال ۲۰۰۶ و همچنین ۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۰۲ است که رکورددار مجموع فروش پیشین بود.
میزان فروش بلیت به نسبت سال ۲۰۰۶ یک درصد بیشتر شد و به ۴۱/۱ میلیارد رسید که بیشترین میزان فروش بلیت از سال ۲۰۰۴ به این طرف بود.
دن فلمن رئیس بخش توزیع داخلی کمپانی برادران وارنر گفت: «به نظرم اینکه در سال ۲۰۰۷ نیز رکورد دیگری در گیشه زده شد، خبری خوب برای صنعت سینما بود. همین چند سال پیش بود که عده‌ای درمورد به پایان خط رسیدن صنعت سینما حرف می‌زدند.» درواقع بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ تعدادی از سالن‌های سینما با ورشکستگی روبه‌رو شدند، اما با ریشه‌یابی علت ورشکستگی دوباره به خود سامان دادند.ظهور سیستم‌های پخش دیجیتالی در هزاران سالن سینما موجب گسترش تبلیغ روی پرده سینما شده که این خود سودی کلان را برای صاحبان سینما به همراه داشته است. همچنین تجربه شیرین دیدن فیلم به صورت سه بعدی و یا دیدن فیلم روی پرده عریض آیمکس نرخ سود پخش‌کنندگان فیلم‌ها و سینمادارها را بالا برده است.
جف بلیک، رئیس بخش بازاریابی و پخش خارجی استودیو سونی گفت فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را مجموعه‌ای از فیلم‌های وابسته به مجموعه‌های سینمایی آشنا و فیلم‌های جدید و ناآشنا شامل می‌شود. فیلم کمدی «سوپربد» اوت گذشته ۵/۱۲۱ میلیون دلار فروخت و «اسپایدر من ۳» نیز در ماه مه ۵/۳۳۶ میلیون دلار فروش کرد. بلیک گفت: «تعدادی از فیلم‌های دنباله‌دار پرفروش در صدر می‌مانند و فیلم‌های جدیدی نیز هستند که روی پرده می‌روند و بالاتر از حد انتظار ظاهر می‌شوند. همه کمپانی‌ها فیلم‌هایی از این دست دارند، فیلم‌هایی جدید و تضمین‌کننده فروش.» جدیدترین قسمت مجموعه «اسپایدر من» نه‌تنها جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های بازار آمریکای شمالی بود ، بلکه در جدول پرفروش‌های تاریخ سینما به رتبه ۱۴ دست یافت. این در حالی است که «ترانسفورماتورها» پرفروش‌ترین فیلم غیردنباله‌ای سال با ۱/۳۱۹ میلیون دلار در رتبه ۱۸ پرفروش‌های تاریخ سینما قرار گرفت.راب مور، رئیس بخش بازاریابی و پخش خارجی پارامونت گفت: «ما از اینکه تابستان ۲۰۰۷ تماشاگران پیر و جوان برای دیدن فیلم‌ها به سینماها هجوم آوردند، واقعا هیجان زده شده بودیم.»
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مدیران کمپانی‌های پارامونت و دریم ورکس پس از موفقیت «ترانسفورماتورها» اعلام کردند تماشاگران تابستان سال ۲۰۰۹ منتظر قسمت دوم این مجموعه باشند.
کمپانی یونیورسال با ۰۹۹/۱ میلیارد دلار فروش پس از کمپانی‌های پارامونت وارنر دیسنی و سونی رتبه پنجم را در سهم فروش داشت که این مساله باعث خوشحالی مدیران کمپانی شد. یونیورسال تا پیش از این نتوانسته بود به فروشی در این حد دست یابد.
پارامونت و وارنر در سال ۲۰۰۷ به ترتیب بهترین فروش داخل و خارج آمریکای شمالی را داشتند که این مساله را مدیون فروش بسیار خوب فیلم‌های «ترانسفورماتورها» و «محفل ققنوس» بودند.
اکران فیلم‌هایی چون: «گنجینه ملی: کتاب اسرار» و «طلسم شده» از کمپانی دیسنی، «آلوین و سمورچه‌ها» و «بیگانه علیه نابودگر: مرثیه» از کمپانی فوکس، در آخرین روزهای سال ۲۰۰۷ نقشی مهم در ثبت رکورد فروش سال داشت.
فروش تابستانی سال ۲۰۰۷ حدود ۷ درصد بیشتر از موعد مشابه سال ۲۰۰۶ بود اما فروش فصل پاییز سقوطی ۴ درصدی داشت. از دیگر فیلم‌های ناامیدکننده فصل می‌توان به «بچه دل‌شکسته» محصول مشترک پارامونت و دریم ورکس اشاره کرد که تنها ۸/۳۶ میلیون دلار فروخت و نیز فیلم «ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو» با بازی براد پیت که به زحمت فروش خود را به ۹/۳ میلیون دلار رساند.
منبع: هالیوود ریپورتر، ۳ ژانویه
کارل دی اوریو
مترجم: حسین عیدی‌زاده
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید