پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

روش‌های کاربردی تقویت حافظه‌


روش‌های کاربردی تقویت حافظه‌
از زمان‌های دور افراد مختلف عادت داشتند، هنگامی که می‌خواستند مطلبی را فراموش نکنند، نخی به دور انگشتان گره می‌زدند، کنار روسری خود را گره می‌کردند، کنار کاغذ خود را خم می‌کردند و یا با خودکار کف دستشان علامت می‌زدند و... و کلیه مطالبی را که باید به خاطر می‌سپردند با همین علامتها، به یادداشتند. بنابراین هر کس برای خود روشی در حفظ کردن مطالب دارد که شاید بیشترین بازدهی را برای همان فرد داشته باشد.
در این مقاله روش‌های کاربردی جهت به خاطر سپاری مطالب ارائه شده است که با بکارگیری آنها می‌توانیم حافظه خود را تقویت کنیم. شما برای به خاطر سپاری مطالب ابتدا باید ذهنی راحت و آرام داشته باشید چرا که هنگام اضطراب و نگرانی، به خاطر سپاری و حفظ مطالب مشکل خواهد بود. بنابراین روشی را که برای احساس آرامش به شما پیشنهاد می‌کنیم امتحان کنید.
● یک روش برای احساس آرامش ذهنی
پیش از اینکه شروع به یادآوری مطلبی بکنید روش زیر را اجرا کنید تا آرامش ذهنی برقرار شود و مطالب را بهتر دریابید.
۱) بانگرش مثبت در رابطه به این که شما می‌توانید کل مطالب را بیاد بیاورید، شروع کنید.
۲) روی یک صندلی نشسته و پشتتان را کاملاً صاف به آن تکیه بدهید.
۳) چشمانتان را ببندید و با دودستتان محکم دو طرف صندلی را بگیرید.
۴) محکم به صندلی بچسبید و آن را تا آنجا که می‌توانید، بالا بکشید.
۵) حین کشیدن صندلی به سمت بالا، پاهای‌تان را محکم به زمین فشار دهید.
۶) درهمین حالت آهسته تا ۱۰ بشمارید و احساس کنید که عضلات و بدن شما چقدر کشیده می‌شوند.
)۷ اکنون کاملاً عضلات را شل کنید و بدن را بدون حرکت و آرام روی صندلی آزاد بگذارید و احساس کنید که چقدر آرامش دارید.
۸) باچشمان بسته تصور کنید که انسان موفقی هستید و طعم موفقیت را در تصورات خود بچشید.
۹) آرام چشمان خود را باز کنید و در این وضعیت، شروع به دوره کردن مطالب خود کنید.
۱۰) اگر بازهم احساس فشار و اضطراب دارید مراحل را از ابتدا تکرار کنید.
● روش کلید ماشین‌
برای تقویت حافظه خود می‌توانید از کلید ماشین، عینک، دفترچه، کتاب‌ها یا نامه‌ها و یا کلید وسایلی که باید به طور دائم همراه شما باشند استفاده کنید. بدین ترتیب که سعی کنید کلید ماشین خود را جائی بگذارید که در معرض دید نباشد به عبارتی آن را پنهان کنید تا هنگامی که برای رانندگی کردن نیاز به آن دارید مجبور به یادآوری مکان آن باشید.
● روش یادآورها
معلمی یک صندوق سفید بزرگ را هنگامی که می‌خواست تلفن مهمی بزند یا کار مهمی انجام دهد جلوی در خروجی می‌گذاشت. بدین ترتیب هنگامی که می‌خواست از منزل خارج شده یا وارد شود با دیدن این صندوق به یاد وظیفهِ مهم خود می‌افتادو شما نیز می‌توانید با به کار بردن یادآورهای مختلف، از به تعویق انداختن وظایف مهم جلوگیری ‌کنید.
● بازتاب شرطی
بنیان گذار این روش دانشمندی روسی به نام "پاولوف" بود. کاربرد این روش در قلم و حافظه بسیار وسیع است. طبق دستورات این روش باید سعی کنید مطالعات خود را هر روز دقیقاً در یک مکان و تحت شرایط ثابتی مانند خواندن در وضعیتی خاص و یا حتی خط کشیدن با رنگ و مواد خاص و... انجام دهید.
با تکرار این کار ذهن شما در وضع بسیار مساعدی برای مطالعه قرار خواهد گرفت، دقت شما افزایش پیدا کرده و انرژی کمتری صرف می‌کنید.
● به یادآوری خاطرات گذشته در تقویت حافظه‌
کوشش کنید روی ورقه کاغذی خاطره‌های زمانی را که سن شما از ۱۰ تا ۱۵ سال بوده است، یادداشت کنید. این یادداشت را روزهای بعد با هر خاطره‌ای از خاطرات گذشته، در سال‌های مذکور که به یادتان می‌آید، تکمیل کنید.پس از یک هفته به دوره ۶ تا ۱۰ سالگی و سپس در هفته‌های بعد از دوره طفولیت تا ۶سالگی بپردازید و خاطره‌های این دوره را نیز یادداشت کنید.
برای هر خاطره سعی کنید که تصویری از گذشته در ذهن خود به وجود بیاورید.
(خاطره‌هایی که از دوره طفولیت و جوانی شما به جای مانده است موجب شگفتی شما خواهد شد.)
● به خاطر سپاری نامها و چهره‌ها
در مرحله اول نام شخص را کامل بشنوید و به ذهنتان فرصت دهید تا آن را تحلیل کند. سپس به چهره‌ شخص توجه کنید. بخصوص اگر مشخصه واضحی در ظاهر او بود نام او را به طریقی به این مشخصه یا مشخصات ربط داده و حفظ کنید.
چنانچه موفق نشدید، سعی کنید خودتان را به آن شخص علاقمند کرده و کوشش کنید اطلاعات بیشتری راجع به او کسب کنید و سپس این اطلاعات را با نام چهره او تطبیق دهید.
● به خاطر سپاری زبان‌های خارجی
اگر بخواهید به یک زبان خارجی حرف بزنید و بتوانید لغات و جملات آن را به طور کامل در حافظه خود نگه دارید باید سعی کنید، به این زبان فکر کنید و حرف بزنید. به عبارتی افکار شما، بدون ترجمه زبان فارسی به آن زبان خارجی مستقیماً به کمک واژه‌های خارجی بیان شود.
این امر در آغاز به نظر بسیار دشوار می‌نماید ولی پس از تمرین، کاری بسیار آسان خواهد بود. باید واژه نامه‌ای که برای ابتدای کار کافی باشد، در اختیار داشته باشید و از طرف دیگر به طرز ترکیب جملات،آگاه شوید. برای احاطه به این امر به شما توصیه می‌شود به هر مطلب یا گفتگو به زبان خارجی، چندین بار گوش دهید. سعی کنید کل عبارت، موقعیت بکار بردن آن و... را به خاطر بسپارید و در موقعیت‌هایی مشابه از عبارات و جملات آموخته شده استفاده کنید.
هیچ گاه از ترجمه لفظ به لفظ استفاده نکنید و چنانچه قصد خواندن متن به زبان خارجی دارید ابتدا متن را خوانده و معنای جملات را حدس بزنید و سپس یکی از ترجمه‌های خوب آن متن را مطالعه کنید.
● به خاطر سپاری تاریخ و جغرافیا
تاریخ درسی نیست که بتوان تمامی اطلاعات آن را در زمانی کم به خاطر سپرد بلکه باید به تدریج و با برقراری ارتباط بین تاریخ‌ها و کشف همزمانی اتفاقات با هم حتی مقایسه تواریخ آن را به خاطر سپرد.
برای مطالعه جغرافیا نیز مانند تاریخ پیش از مطالعه، شناخت کلی و صحیحی از جزئیات داشته باشید. باید بدانید که جغرافیا عبارت از، شرح و توصیف داده‌های مستقل نیست بلکه میان بسیاری ازمطالبی که باید یادبگیرید، رابطه‌ای وجود دارد.
در صورت فهم کامل این درس این امکان را پیدا می‌کنید که تقریباً بتوانید منابع کشاورزی و منابع کافی در یک ناحیه یا یک کشور را شرح دهید. سعی کنید بین اعداد، نام کشورها، محصولات، آب و هوا و... به روش‌هایی که در قسمت‌های قبل توضیح داده شده ارتباط برقرار کنید.
● به خاطر سپاری ریاضیات‌
برای کسب موفقیت در به خاطرسپاری علوم ریاضیات، نخست باید قضایا و فرمول‌ها را به خوبی یاد بگیرید. در حل مسائل، هوش، استدلال و درک مفهوم مسئله دخالت دارند.
▪ هندسه: نخست باید درک صحیحی از آن داشته باشید. قضایای هندسه را به صورت خلاصه در دفترچه‌ای همیشه همراه خود داشته باشید و به شکل‌های مربوطه به قضایا بسیار توجه کنید. از آنچه پس از مطالعه اشکال در می‌یابید فهرستی تهیه کنید که سپس خصوصیات شکل و نتایج کلی استدلال خود را یادداشت نمائید...
▪ جبر: در این مورد نیز ابتدا باید مفهوم را کاملاً فهمیده باشید و فرمول‌ها و قضایا را به صورت خلاصه همانطور که در قسمت قبل گفته شد، همراه داشته باشید و از آنها کمک بگیرید.
به خاطر سپاری فیزیک، شیمی و علوم طبیعی‌
مطالعه این علوم شامل دو بخش است:
۱) مطالعه داده‌های عادی، واقعیت‌ها، مشاهدات و آزمایش‌ها.
۲) مطالعه طرح‌ها (کروکی‌ها)، فرمول‌ها، مسائل و...
برای مطالعه قسمت اول، ابتدا باید مطا لب را به طور مستقیم به خاطر بسپارید و روشی را که در رابطه با حفظ تاریخ و جغرافیا گفتیم در اینجا نیز بکار برید.برای مطالعه قسمت دوم نیز آنچه که در رابطه با به خاطرسپاری ریاضیات گفتیم، صادق است!
به نقل از روزنامه اطلاعات
حسن صمدی - رئیس امور اداری سازمان آموزش و پرورش شهرتهران‌
منبع : وزارت آموزش و پرورش ایران


همچنین مشاهده کنید