شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تاریخ قرائت قرآن در جهان اسلام همواره به استاد « شحات محمد انوار » افتخار می کند


تاریخ قرائت قرآن در جهان اسلام همواره به استاد « شحات محمد انوار » افتخار می کند
استاد « شحات محمدانور » قاری مطرح جهانی که روز ۲۳ دی ماه به دیار باقی شتافت به موهبت قرائت ماندگارش همواره چون ستاره ای پرفروغ در آسمان تلاوت و قرائت قرآن در جهان اسلام خواهد درخشید و تاریخ قرائت به وی افتخار خواهد کرد.
استاد شحات محمدانور از معدود قاریانی بود که تلاوت های او در کام جان علاقه مندان و تشنگان قرآن به ویژه ملت قرآن دوست ایران می نشست و جان های تشنه را از کلام یگانه الهی سیراب می ساخت . این قاری توانای جهان اسلام روز یکشنبه ۲۳ دی ماه سال ۸۶ به علت ابتلا به بیماری کبدی به لقاالله شتافت .
زندگینامه استاد شحات انور
وی درسال ۱۳۲۹ هجری شمسی در روستای « کفرالوزیر » که مرکزی دور افتاده در استان « قهلیه » در کشور مصر است متولد شد . بیش از سه ماه از ولادت او نگذشته بود که پدرش وفات یافت و کودک خردسال نتوانست خوبی های پدرداشتن را بچشد و چون هیچ مهر و عطوفتی مانند مهر مادری نیست مادرش فرزند کوچک را به دامن گرفت و برای اقامت در منزل پدرش رهسپار شد تا با دایی های او زندگی کند; چرا که دایی اش استاد « حلمی محمدمصطفی » وی را همچون پسر خوددانست و بهترین امانت دار او بود.
چنین جوانی که به طور مرتب می درخشید و قرآن کریم از حنجره او مانند آب جاری در آب راه جریان داشت و شهرت او بر سن او بسیار سبقت گرفته بود آن قدر شایسته بود که رئیس مرکز شهر (میت غمر) در سبعینات دعوت نامه ای برای او بفرستد و او را به یکی از مناسبت دینی که مرحوم دکتر « کامل البوهی » اولین رئیس رادیو در آن حضور داشت فرا بخواند.
استاد شحات در این زمینه می گوید : « من دوست کارمندی در مجلس شهر میت غمر داشتم او به من گفت رئیس مرکز برای مراسم افتتاحیه یک محفل دینی تو را دعوت کرده است که مسئولان بلند پایه و رئیس رادیو در آن حضور دارند و محفل در مسجد « زنفلی » برگزار خواهد شد و من قبول کردم و رفتم وقتی مرحوم دکتر البوهی صدای مرا شنید گفت : شما با این استعداد چرا اقدام نمی کنی که در رادیو قرائت کنی و مرا تشجیع کرد; من رفتم و تقاضا نامه ای نوشتم و مدتی بعد نامه ای با تاریخ آزمون برایم آمد.
مرحوم استاد شحات انور می افزاید : « طبق تاریخ رفتم ولی هیات داوران با وجود اعجاب شدیدشان نسبت به خواندن من گفتند : باید مدتی برای فراگیری نغمه ها و دستگاه ها کلاس ببینی من از استاد « محمود کامل » و استاد « احمد صدقی » از چگونگی کار سئوال کردم و ایشان مرا به آموزشگاه راهنمایی کردند دو سال به آموزشگاه رفتم و همه مقامات و الحان قرآنی را با کیفیت عالی فرا گرفتم تا سال ۱۹۷۹ دوباره تقاضانامه ام را نوشتم که سرانجام موفق شدم و آن برنامه ای برای تلاوت هایم به من دادند و از آن پس بود که به رادیو راه یافتم .
او از همان کودکی به یادگیری و حفظ قرآن اقدام کرد و در حالی که هشت ساله بود به کمک دایی اش حافظ کل قرآن شد وقتی به سن ۱۰ سالگی رسید دایی اش او را به یکی از روستاهای مجاور (کفر المقام ) برد تا تجوید قرآن را از مرحوم استاد سید « احمد فراحی » فراگیرد و دیری نپائید که در دوران جوانی به قاری قابلی تبدیل شد و از اقصی نقاط کشور مصر برای تلاوت و قرائت از او دعوت می شد.
استاد شحات پس از آن که پایه شهرت خود را بنا نهاد بر آن تکیه زد تا آزادانه این بنا را با سفر و جستن مجد و عظمت بیشتر در سراسر دنیا بپوشاند هیچ قاره ای از دنیا نبود که در ماه مبارک رمضان به آن مسافرت نکند و او بارها از طرف وزارت اوقاف مصر و بسیاری از اوقات به دعوت های خصوصی میلیون ها نفر از دوست داران قرآن کریم در خارج از مصر مانند انگلیس آمریکا آرژانتین اسپانیا فرانسه برزیل دولت های خلیج فارس نیجریه زئیر کامرون و بسیاری از دولت های آسیایی به ویژه ایران سفر کرد و به قول خودش در همه این مسافرت ها جز رضای خداوند و بهروزی مسلمین با استماع آیات کتاب الله مجید را در نیت نداشته است .
فرزند او « انور شحات محمد انور » نیز از قاریان جوان برجسته ای است که در مسابقات بین المللی قرآن عربستان در سال ۱۳۸۰ رتبه نخست را به خود اختصاص داد او پنج بار از سوی دارالقرآن نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی سازمان اوقاف و امور خیریه و شبکه قرآن سیما برای تلاوت در ماه رمضان به ایران دعوت شده و در ۲۲ استان کشور به اجرای برنامه پرداخته است ; انور شحات پدر را بهترین اسوه و الگوی خود می داند و معتقد است که وی هیچ گاه نمی تواند جای پدرش را در محافل قرآن پر کند.
استاد شحات محمدانور چهار سال به دلیل نوعی بیماری کبدی در محافل قرآنی تلاوت نمی کرد و مدتی در بیمارستان خاتم الانبیا(ص ) تهران برای مداوا تحت نظر بود و سرانجام دیروز ۲۳ دی ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد .
ابوالقاسمی : شحات انور در جوانی به اوج قرائت رسید
احمد ابوالقاسمی » قاری بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با ابراز تاسف از وفات این استاد قرآن گفت : استاد شحات محمدانور در همان جوانی به رتبه ای بسیار بالا در قرائت دست یافت » .
وی تصریح کرد : « شحات محمدانور » فرد وزین و با وقاری بود که از رفتار بیرونی او می توان به خصایص درونی ایشان پی برد شخصیت سنگین و باوقار او در خواندن و قرائت او هم ملاحظه می شد.
ابوالقاسمی با اشاره به توان بسیار بالای استاد شحات محمدانور در قرائت قرآن کریم اظهار کرد : او با وجود توانایی های بالا هیچ گاه شان قرآن را زیر پا نگذاشت و قرآن را با رعایت کامل قوانین تلاوت می کرد و در کلاس (سطح ) خاص خود قرآن می خواند و ذوق هوش و استعداد وی سبب شد در فاصله زمانی بسیار کم به اوج موفقیت برسد.
استاد شحات تحول بسیار بزرگی در قرائت ایران ایجاد کرد. حجت الاسلام « هادی قبادی » مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره این استاد بزرگ قرائت قرآن کریم گفت : تمامی افرادی که با جامعه قرآنی جهان اسلام و به ویژه قاریان آشنایی دارند اذعان می کنند که مرحوم « شحات محمدانور » از چهره های برجسته قرآنی جهان اسلام به ویژه در کشور مصر است .
وی در ادامه به ویژگی بارز اشاره و تاکید کرد : ویژگی بارز استاد « شحات محمدانور » این بود که با سفرهایی که به کشور ما داشتند تحولی در قرائت جوانان ایران ایجاد کردند.
هادی قبادی افزود : استاد در سال های ۷۲ و ۷۳ سفرهایی به ایران داشتند و تحول بسیار بزرگی در قرائت قرآن ایجاد کردند . سفرهای ایشان گرایش بسیار شدیدی را در اقشار مختلف جامعه اسلامی به ویژه نسل جوان به قرائت قرآن به علت ملاحت زیبایی و جذابیتی که در قرائت استاد وجود داشت ایجاد کرد و این ادعای گزافی نیست که بگوییم سبک قرائت ایشان تحول بسیار بزرگی در قرائت کشور جمهوری اسلامی و در جامعه قاریان ایران ایجاد کرده است .
مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه تصریح کرد : مسئولان سازمان اوقاف زمانی که از بیماری استاد مطلع شدند در سال ۸۴ بنا به دستور رئیس وقت سازمان اوقاف از ایشان دعوت شد تا به ایران بیایند و درمان خود را در ایران پی گیری کنند و بنا به خواست ایشان این سفر به ماه مبارک رمضان موکول شد تا به همراه فرزندشان « انور شحات » به ایران بیایند.
وی به یکی از موفقیت های ایشان اشاره و اظهار کرد : در بین قاریان جهان اسلام کمتر کسی پیدا می شود که بتواند فرزندان خود را در این زمینه پرورش دهد ولی استاد دو فرزند خود یعنی « انور شحات محمدانور » و « محمود شحات محمدانور » را که به نوعی به سبک پدرشان قرائت می کنند تربیت کرده است و این نکته درسی برای ما محسوب می شود که داشته ها و آموخته های خودمان را به فرزندانمان منتقل کنیم .
● پیام تسلیت سازمان ها و نهادهای قرآنی
همچنین تعدادی از مراکز نهادها و شخصیت های قرآنی از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن با ابراز تاسف از رحلت استاد بزرگ قرائت جهان اسلام این ضایعه را به همه دوستداران قرآن آموزان و خانواده شحات انور تسلیت گفتند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید