پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

از چمن سبزتا صندلی سبز


از چمن سبزتا صندلی سبز
بالاخره مهلت ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۲۴ جمعه هفته گذشته پایان یافت. برای ورزش دوستان و به خصوص فوتبالی ها حضور علی فتح الله زاده خویی و محمدمایلی کهن می تواند جالب توجه باشد. علاوه بر حضور افراد مذکور، امیررضا خادم رییس فراکسیون ورزش مجلس هفتم خود را بار دیگر کاندیدا کرده است. حضور ورزشی ها در جمع سیاسیون چند سالی است که باب شده که نمونه های عینی آن برادران خادم (رسول خادم در شورای شهر)، علیرضا دبیر و هادی ساعی هستند. تا به حال به پاسخ این سؤال ها فکر کرده اید که چرا ورزشی ها می خواهند سیاسی شوند؟ آنهایی که سیاسی شدند چه کار کردند؟ کارنامه ورزشی های سیاسی شده چگونه بوده است؟ مدیریت در سیستم های ورزشی یا ورزشکار بودن چه نوع انطباق یا مدلسازی می تواند در امر سیاست داشته باشد؟ آیا مدیران ورزش و ورزشکاران می توانند سیاستمداران خوبی باشند؟
● یک سر و هزار سودا!
از مدت ها پیش شایع شده بود که مدیرعامل احساساتی استقلال تهران می خواهد خود را کاندیدای انتخابات مجلس کند اما اینکه او می خواهد نماینده کدام شهر باشد در پرده ابهام قرار داشت. گمانه ها و پیشگویی ها، زادگاه وی یعنی شهرستان خوی را در آذربایجان غربی نشان می داد. فتح الله زاده چند سال پیش به ارومیه رفت و نوید تشکیل تیم استقلال ارومیه را داد. او حتی ناصر حجازی را به عنوان سرمربی این تیم مشخص کرد و علیرضا اکبرپور را به عنوان اولین بازیکن این تیم اعلام کرد، اکبرپوری که قلعه نویی سرمربی وقت استقلال او را دیگر نمی خواست. این کار فتح الله زاده محبوبیت خاصی را در میان اهالی آذربایجان غربی و به خصوص ارومیه و خوی برای او به ارمغان آورد. اما به یکباره همه چیز به هم خورد و انگار نه انگار که صحبتی شده و تیمی تشکیل شده. همه چیز به بوته فراموشی سپرده شد تا به همان اندازه که حاجی محبوبیت به دست آورده بود، محبوبیت اش را از دست رفته ببیند. شاید علت اصلی اینکه فتح الله زاده نمی خواهد کاندیدای شهرستان محل زادگاهش شود همین مسأله باشد.
فتح الله زاده در دوره اول شورای شهر تهران هم کاندیدا شده بود و با اینکه بسیار به رای هواداران استقلال امیدوار بود به راحتی آب خوردن، رای نیاورد. البته او بهتر می داند که حتی الان هم نباید زیاد به رای هواداران استقلال امیدوار باشد چون جایگاه کنونی استقلال در جدول لیگ برتر، وقایع و اتفاقات نیم فصل گذشته استقلال و رودربایستی های زیاد از حد حاجی با مسائل استقلال و به خصوص با شخص ناصر حجازی، ذهن هواداران استقلال را به شدت درگیر کرده است و فتح الله زاده باید تمام تلاش خود را روی شیوه تبلیغات ارایه و معرفی برنامه هایش بگذارد. مدیرعامل استقلال تهران که در روز انتخابات ۱۸ دی فدراسیون فوتبال به عنوان نماینده باشگاه های لیگ برتری به هیات رییسه فدراسیون راه یافته، این روزها کمابیش و پیش از تایید صلاحیتش توسط شورای نگهبان برنامه هایش را تشریح می کند و قبل از همه چیز به کاشانی مدیرعامل پرسپولیس اشاره دارد که علاوه بر مدیرعاملی، در شورای شهر هم فعالیت دارد. البته برنامه های علی فتح الله زاده روی کاغذ جالب هستند. رعایت حق کپی رایت باشگاه ها و رساندن آن به ۱۵ درصد سود به نفع باشگاه ها، مقوله حساس و جالب توجهی است. گرچه ایشان باید بداند که هنوز طرح حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال روی دست مجلس مانده است.
حاجی سرشلوغ استقلال که علاوه بر مدیرعاملی باشگاه پرطرفدار استقلال تهران، در هیات رییسه فدراسیون فوتبال حضور دارد، مشغله های دیگری هم دارد، او صاحب امتیاز و مدیر مسؤول روزنامه استقلال جوان است و علاوه بر این جریده روزانه، نشریه روزهای زندگی را هم منتشر می کند. حالا شما شغل نمایندگی مردم را هم به آنها اضافه کنید. شما بودید به کدام کار می رسیدید؟ گرچه خود فتح الله زاده پاسخ دندان شکنی! داده و گفته: «صبح ها به مجلس می روم، عصرها هم در باشگاه هستم. هفته ای یک روز هم در فدراسیون خواهم بود. جریده ها هم مشکلی برای اداره شدن ندارند و مرتب منتشر می شوند.» ما که معنی واقعی جمله یک سر و هزار سودا را به خوبی فهمیدیم. جدا از این بحث ها، اینکه فتح الله زاده در لیست کدام جناح سیاسی قرار خواهد گرفت هم مهم خواهد بود. او در سال ۷۶ که مدیرعامل استقلال بود در انتخابات ریاست جمهوری از محمدخاتمی حمایت کرد تا به عنوان یک چهره اصلاح طلب شناخته شود اما این بار شاید او در لیست اصلاح طلبان حاضر نشود. به نظر می رسد که حاجی آبی ها در لیست گروه «اتحاد ملی» قرار بگیرد. لیستی که در آن اصولگرایان میانه رویی حضور دارند که به رقابت با ائتلاف آبادگران و اصلاح طلبان خواهند پرداخت.
جملات مهم فتح الله زاده را به دقت بخوانید و خودتان قضاوت کنید: «من از اینکه سیاسیون وارد ورزش شده اند ناراضی هستم. چه دلیلی دارد که سیاسی ها وارد ورزش شوند؟ آنها که وارد شده اند چه منفعتی رسانده اند؟ سیاسیون با استفاده از اهرم قدرتی که دارند وارد ورزش می شوند و کار را خراب تر می کنند. ورزشی های بیچاره هم که زورشان نمی رسد آنها را دور کنند! البته آقای فتح الله زاده باید توجه داشته باشد ورزشی هایی که وارد سیاست شده اند هم منفعتی برای ورزش نداشته اند. شاید شاخص ترین فعالیت کمیسیون ورزش مجلس هفتم دادن بیانیه علیه کادر فنی تیم ملی در جام ملت های آسیا بود که جنجال های زیادی را به وجود آورد وگرنه بودجه های ورزش کشور هنوز هم توسط سازمان تربیت بدنی تقسیم می شود و شاید نقش مجلس در این زمینه زیاد پررنگ نباشد.
اما از این جملات فتح الله زاده هم نباید گذشت: «در این چند سال چند باشگاه از سوی سیاسی ها اداره شده، آیا به جایی رسیده اند؟ ما باید وارد سیاست شویم تا بتوانیم با استفاده از قدرت، مشکلات ورزش را حل کنیم.» راستی حاجی به رای دادن پرسپولیسی ها به خودش هم کم امید ندارد.
● جسور در فوتبال یا سیاست؟
با شنیدن نام محمد مایلی کهن چه احساسی به شما دست می دهد؟ به یاد بازیهای خوب تیم ملی در جام ملت های ۱۹۹۶ می افتید یا به یاد به ته دره بردن ماشین تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۹۸ ؟ تصویر معرفی بازیکنان جوان و جسارت او در دعوت نکردن از علی دایی و مبارزه او با بازیکن سالاری جلوی چشمانتان می آید یا افتضاح تیم ملی المپیک در مقدماتی المپیک آتن و حذف ناباورانه بهترین تیم امید تاریخ فوتبال ایران؟ داستان محمدمایلی کهن درست همان دیدن نیمه پر یا نیمه خالی لیوان است. محمدمایلی کهن بازیکن سال های دهه ۶۰ پرسپولیس و یکی از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال ایران هم کاندیدای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شده است. او هم مثل فتح الله زاده حاجی است و دومین فوتبالی کاندیدا در این انتخابات. زمانی که محمود احمدی نژاد در انتخابات سوم تیر ۸۴ پیروز شد، کارشناسان، محمد مایلی کهن را به واسطه حمایت از رییس جمهور در حین تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شانس اول احراز پست های ریاست سازمان تربیت بدنی و یا سرمربیگری تیم ملی می دانستند اما مایلی کهن حضوری کوتاه در هیات مدیره پرسپولیس داشت و پس از ناکامی در سکانداری فولاد خوزستان که منجر به سقوط این تیم به دسته پایین تر شد، کنج عزلت گزید.
مایلی کهن پس از باخت مفتضحانه مقابل قطر در مقدماتی جام جهانی ۹۸ فرانسه به کلی پوست انداخت و به منتقد شماره یک مدیریت فوتبال کشور تبدیل شد و حتی سرمربیگری او در تیم امید هم نتوانست خط مشی انتقادات او را عوض کند. هنوز یادمان نرفته که مایلی کهن چند مدت پیش در مصاحبه هایش با رسانه ها عقیده داشت که نباید ورزشی ها و سیاسی ها وارد کار یکدیگر شوند و اگر این کار انجام شود ورزش لطمه بزرگی خواهد خورد اما مثل اینکه برای محمد مایلی کهن آن روزها فراموش شده و پس از ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور به خبرنگاران گفته است: «هدفم از کاندیداتوری کمک به کشور در همه زمینه ها به خصوص مشکلات اقتصادی مردم است که این روزها گریبانگیر همگان شده است.»
مایلی کهن با خبرنگاران در مورد اهداف کلان ورزشی اش هیچ چیز نگفت و تنها به این نکته اشاره کرده است: «شاید خیلی ها گمان کنند که من برخلاف حرف های گذشته و اهدافم عمل کرده ام اما به این دلیل می خواهم بیایم که احساس می کنم در مجلس یکسری آدم های غیرمتخصص وجود دارند و من هدف و آرمانم این است که با شناختی که از ورزش و به خصوص فوتبال دارم از ادامه سیاسی بودن فوتبال و در کل ورزش جلوگیری کنم.»احتمال اینکه محمد مایلی کهن وارد لیست آبادگران شود کم نیست اما ممکن است او به تنهایی هم کاندیدا شود. با جسارتی که از او سراغ داریم تنها وارد شدنش در عرصه انتخابات بعید به نظر نمی رسد اما حاجی باید بداند که سیاست مثل فوتبال نیست و نتایج جسارت در سیاست فرق زیادی با جسارت در فوتبال دارد. جسارت در فوتبال مثل جوانگرایی، مبارزه با بازیکن سالاری و برخی مسایل ممکن است جواب بدهد اما در سیاست این کار شاید نوعی خودکشی باشد.
● دیگران نیامدند
اسامی زیادی از ورزشی ها برای شرکت در انتخابات مطرح شده بود. از عادل فردوسی پور گرفته تا علی دایی. از حسین رضا زاده تا سیدرضا افتخاری. اما هیچکدام نیامدند. حتی عبدالرحمن شاه حسینی رییس جنجالی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که مدت ها بود قصد کاندیداتوری داشت در آخرین لحظات قید شرکت در انتخابات را زد و استعفا از سمتش را بر کاندیداتوری ترجیح داد گرچه گفته شده بود که شاه حسینی فعالیت های انتخاباتی اش را در سمنان آغاز کرده است. اما علی فتح الله زاده خویی و محمد مایلی کهن آمدند تا اولین فوتبالی هایی باشند که قصد سیاست ورزی دارند. آیا آنها می توانند مثل کشتی گیران وارد عرصه سیاست شوند؟
۲۴ اسفند همه چیز معلوم می شود...
چیا فوادی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید