پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اعضای بهارستان هشتم


اعضای بهارستان هشتم
نیروی انسانی متخصص یکی از منابع و معیارهای اصلی ثبات و توسعه پایدار برای هر جامعه و حکومتی از جمله جامعه ایران به شمار می رود و هر چه شمار اشخاص خردمند، روشن بین، متخصص و کوشا، در ساختارهای اجتماعی و سیاسی کشور ما بیشتر باشد امنیت و موفقیت جامعه و کامیابی برای رسیدن به اهدافش، ضریب اطمینان بالاتری خواهد داشت.
از این رو پرسش مهم این است که بیشتر مردم ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۲۴ اسفند ماه آینده برگزار شود، به چه کسانی رای خواهند داد؟ در پاسخ باید گفت که با توجه به تجربه مجلس هفتم، انتظار می رود ملت به داوطلبانی رای دهند که اهل خرد، تخصص و سلوک دینی اند، از آن ملت اند و خود را خدمتگزار مردم می دانند.
افرادی که همه شهروندان را با چشمی پرمهر و سینه ای لبریز از محبت می نگرند، خشم آنان را نمونه و جلوه ای از خشم خدا به حساب می آورند، مردم را از ۲ گروه بیرون نمی دانند: یا مسلمان اند که با آنها هم کیش و هم آیین اند یا پیرو مذاهب دیگرند که با آنها هم نوع و هم جنس اند.
انتظار می رود ملت به شخصیت هایی رای دهند که اصناف و گروه ها به خصوص جوانان و زنان را مانند خودشان «انسان» قلمداد می کنند و آن گاه این نتیجه را می گیرند که همان گونه که خود در زندگی و کار و تصمیم گیری از لغزش به دور نیستند دیگر انسان ها نیز بدون لغزش نخواهند بود پس در ارتباط با جوانان و گروه ها و احزاب و اصناف چنان عمل و داوری می کنند که توقع دارند خداوند با آنها مواجه شود و عمل کند.
ملت به افراد اصلاح طلبی رای می دهند که هرگز نمی گویند باید در هر امری کورکورانه اطاعت کرد و هرگز از دیگران نمی خواهند که از آنها کورکورانه اطاعت و پیروی کنند. افرادی که جزو جماعت چاپلوسان و ثناگویان نیستند زیرا اینان به تعبیر امام علی (ع) همیشه طالب آسایش اند و در روز سختی مردم را به چنگ بلا می سپارند و خود به گرد صاحبان قدرت (زر و زور و تزویر) حلقه می زنند.
مردم به نامزدهایی رای خواهند داد که جزو ترسویان نیستند زیرا اینان اشخاص ضعیفی اند که هم خود می ترسند و هم پایه تصمیم و اراده دیگر نمایندگان مجلس را سست می کنند. جزو حریصان و طماعان نیستند زیرا این جماعت همواره از منافع عینی و شخصی خود و اطرافیانشان سخن می گویند و برای کسب قدرت و مال و شهرت، دیگران را به ظلم و ستم تشویق می کنند.
ملت، افراد آگاه و اهل مطالعه ای را انتخاب می کنند که نه ستم کرده اند و نه ستمگر را با دست و زبان و قلم کمک کرده اند، افرادی که مقاوم و جسورند، اهل انتقاد، پاسخگویی، اعتدال در تصمیم گیری و نظم و به هنگام بودن، دارای بینش سیاسی و شفافیت در رای و در امور و خواستار نظارت بر ارکان حکومتی و دولتی هستند.
افرادی که اسلام را منادی آزادی فکر و عقیده و بیان و قلم و مساوات می دانند، تکثر اجتماعی و سیاسی را به رسمیت می شناسند، به داوری اکثریت مردم و داوری مطبوعات و قانون اساسی تن می دهند، میزان را رای ملت می دانند و مجلس را خانه مردم می شناسند.
عضویت در مجلس شورا، عدالت و آزادمنشی و انصاف و شجاعت می خواهد، تحمل و تخصص، صبوری و خویشتنداری و حق طلبی، شناخت درست از موضوع ها و مسایل داخلی و خارجی، قدرت استدلال، ستایش ناپذیری، مقاومت در برابر پیشنهاد رشوه و عشوه و چاپلوسی و تهدید و... می طلبد.
چنین افرادی با این ویژگیها و مشخصه ها هر چند در جامعه کنونی ما کم اند اما به یقین به تعداد نماینده مورد نیاز در میان داوطلبان در هر شهر (حوزه انتخاباتی) وجود دارد و بیشتر مردم ایران در زمان انتخابات ۲۴ اسفند این گونه شخصیت ها را برای «بهارستان هشتم» برخواهند گزید و ترکیب جدیدی از مجلس را شکل خواهند داد.
نویسنده : حسن سلامی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید