جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

به گروه خونی‌ات نمی‌خورد


به گروه خونی‌ات نمی‌خورد
گروه خونی شما چیست؟ A، B، O یا AB؟ باورهای جالبی درباره گروه‌های خونی و ویژگی‌های آدم‌ها وجود دارند مثلا مردم چین و ژاپن اعتقاد دارند گروه خونی هر فرد با خصوصیات شخصی او و یا حتی نوع رژیم غذایی‌اش ارتباط تنگاتنگی دارد ولی گروه‌های خونی از جنبه‌های دیگری برای پزشکان اهمیت دارند. پزشکان می‌گویند دانستن گروه‌های خونی هنگام دریافت پیوند و یا پیوند عضو از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
دریافت خون نامتجانس می‌تواند منجر به واکنش شدید ایمنی و تخریب گسترده گلبول‌های قرمز، افت فشار خون، نارسایی کلیوی، شوک، لخته‌شدن خون، حمله قلبی، آمبولی، سکته مغزی و حتی مرگ شود.گروه‌های خونی در جانداران مختلف متفاوتند. سگ‌ها ۴ گروه خونی، گربه‌ها ۱۱ گروه خونی و گاوها ۸۰۰ گروه خونی دارند.
● ژن‌ها، فرمانروایان گروه‌های خونی
نخستین مطالعات ژنتیکی در تاریخ علم ژنتیک، روی گروه‌های خونی انسان انجام شده است. گروه‌های خونی هر انسانی را ژن‌های گروه‌های خونی مشخص می‌کنند. تاکنون ۱۴ گروه خونی در انسان کشف شده است که مشهورترین آنها گروه‌های ABO و Rh هستند.
● گروه‌های خونی ABO
ژن گروه خونی O، ژنی مغلوب است. گلبول قرمز کسی که گروه خونی O دارد، آنتی‌ژنی ندارد. ژن A و B هر دو ژن‌های غالبی هستند. وقتی هر دو حضور داشته باشند، گلبول قرمز فرد هم آنتی‌ژن A و هم آنتی‌ژن B را دارد. زمانی که شک در واقعی‌بودن پدر و مادر وجود دارد، گروه‌های خونی کمک‌کننده هستند و نیز مشخص می‌کنند که دوقلوها همسان هستند یا نه.گروه‌های خونی ABO در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط دانشمند زیست‌شناس اتریشی به نام لند اشتایز کشف شد. در سال ۱۹۰۲ گروه خونی AB توسط کلاستلو داستورلی کشف شد.
● سیستم Rh
سیستم Rh را ۳ ژن C، D و E تعیین می‌کنند. آنتی‌ژن Rh در ابتدای دوران جنینی و حدود روز ۲۸ تولید می‌شود. ثابت شده است که آنتی‌ژن Rh فقط روی سطح گلبول قرمز وجود دارد. لازم است Rh خون هر فرد مشخص شود تا از بعضی از بیماری‌ها مثل اریترو بلاتموز جنینی که بیماری کشنده‌ای است، پیشگیری شود. سیستم Rh در سال ۱۹۴۰ شناسایی شد. در ایران ۶۲/۸۹ درصد افراد دارای گروه خونی Rh مثبت و ۳۸/۱۰ درصد افراد دارای Rh منفی هستند.
● به آمپول روگام نیاز پیدا نکنید؛ زنان و مشکلی به نام ناسازگاری RH
اگر مردی RH خونش منفی باشد و بر اثر اشتباه به او خون RH مثبت تزریق شود تنها ناراحتی که پیش می‌آید این است که پروتئینی بر ضد آنتی‌ژن RH در آنها تولید می‌شود و از این پس باید انتقال خون محدود به RH منفی گردد. در مورد زنان در سنین باروری یا جوانتر نباید پروتئین‌های برضد آنتی‌ژن RH ایجاد شود زیرا بانوان را از به دنیا آوردن نوزاد زنده محروم می‌کند.اگر مردی با RH‌مثبت با زنی RH منفی صاحب فرزند شود جنین آنها ممکن است RH مثبت یا RH منفی شود.
اگر جنین RH مثبت باشد از آنجایی که برخی سلول‌های خونی جنین می‌توانند از جفت عبور کرده و وارد خون مادر شود در خون مادر پروتئین بر ضد عامل RH تولید خواهد شد. در زایمان نخست مشکلی برای نوزاد پیش نخواهد آمد ولی در بارداری‌های بعدی چنانچه نوزاد RH مثبت باشد آنتی‌بادی‌های ضدعامل RH موجود در خون مادر وارد گردش خون جنین شده و گلبول‌های قرمز جنین را تخریب می‌کند. نوزاد به دنیا آمده در این شرایط دچار نوعی بیماری لیزخونی نوزادان می‌شود. علائم این بیماری شامل یرقان،‌کم‌خونی، عقب‌ماندگی ذهنی، نارسایی قلبی، اشکال در تنفس و حتی مرگ است. در چنین شرایطی برای نجات زندگی نوزاد تعویض خون (تخلیه کامل خون RH مثبت از بدن نوزاد و تزریق خون RH‌ منفی به جای آن) انجام می‌گیرد. با تزریق عضلانی آمپول روگام به مادر یک بار در هفته ۲۸ حاملگی و علاوه بر این چنانچه نوزاد RH مثبت است ۷۲ ساعت پس از زایمان می‌توان از بروز این اختلال جلوگیری به عمل آورد.
● خال و آکنه برای گروه خونی A مثبت
مطالعات محققان کشورمان نشان می‌دهد، خال و جوش‌های پوستی در افرادی که گروه خونی A مثبت دارند، بیشتر دیده می‌شود. این مطالعه توسط یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز با بررسی ۴۱۳ بیمار، که از نوعی بیماری پوستی رنج می‌بردند انجام شده است در مطالعه این محقق، افرادی که گروه خونی A مثبت دارند، بیشتر به جوش‌های پوستی به‌ویژه در صورت دچار می‌شوند. از طرف دیگر زگیل در گروه خونی O مثبت شایع‌تر است.
● زخم معده برای گروه خونی O
زخم معده یکی از بیماری‌های بسیار شایع دستگاه گوارش است و چون بیشتر افراد جوامع گروه خونی O دارند بنابراین این بیماری در گروه خونی O بیشتر دیده می‌شود. به گزارش سایت خبری CNN چنانچه افرادی که گروه خونی O دارند اگر از نظر تغذیه، رعایت نکات سلامتی و بهداشتی را نکنند، بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به زخم معده قرار می‌گیرند.
بنابر همین گزارش، محققان از افراد با این گروه خونی می‌خواهند از سیگار و نوشیدنی‌های کافئین‌دار کمتر استفاده کنند چون ثابت شده است سیگار در تخریب بافت‌های گوارشی نقش فوق‌العاده‌ای دارد و مانع از ترمیم زخم معده می‌شود فراموش نکنید گرچه عوامل وراثتی نقش مهم و قابل توجهی در ابتلای افراد بدزخم معده دارند اما استفاده صحیح و مناسب از مواد غذایی نیز می‌تواند شما را از ابتلا به این بیماری محافظت کند هر چند از نظر وراثتی آمادگی و استعداد داشته باشید.
● آزمایش‌های جدید گروه‌های خونی
اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا آزمایش‌های جدید گروه‌های خونی را تایید کرد. این آزمایش‌ها به آزمایشگر‌ها این امکان را می‌دهند که گزینه‌های بیشتری برای تعیین گروه‌های خونی داشته باشند. با این حساب ۱۵ آزمایش جدید به فهرست آزمایش‌های تعیین گروه‌های خونی افزوده خواهد شد. این خبر جدید در پایگاه اینترنتی «هلث دی» منتشر شده است این آزمایش‌ها، «معرف‌های گروه خونی» نام گرفته‌اند که ساخت شرکت «آسیابیوساینس» در دورهام هستند و پیش از این در آمریکا عرضه نمی‌شدند. این معرف‌های گروه خونی که ALBACLONE خوانده می‌شوند نظیر سایر انواع آزمایش‌های تعیین گروه خونی، نوع گروه خونی افراد اهداکننده را تعیین می‌کنند که در تضمین موفقیت انتقال خون اهمیت زیادی دارد.
علاوه بر آزمایش‌های معمول ABO و RH از این معرف‌های خونی برای آزمایش انواع گروه‌های خونی کمیاب نیز استفاده می‌شود. اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا، اعلام کرده است این معرف‌ها که در تعیین گروه‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، پادتن‌های تک دودمانی «مونوکلونال» هستند.
شخصیت شما در رگ‌هایتان: (فال گروه خونی)
نمی‌دانم شما به فال و یا طالع‌بینی اعتقاد دارید، فال قهوه، چای ... و یا کف‌بینی. بعضی‌ها موافقان سرسخت و برخی‌‌ها مخالفان سرسخت این پیش‌بینی‌ها هستند ولی تا به حال شنیده‌اید که خصوصیات شخصیتی افراد را از روی گروه خونی‌شان تعیین کنند؟ اگر گشتی در سایت‌های اینترنتی بزنید، اطلاعات زیادی در این زمینه خواهید یافت. شاید برخی از این پیش‌بینی‌های شخصیتی صحیح باشد ولی قضاوت کامل درباره شخصیت افراد بر این اساس چنان عاقلانه به نظر نمی‌رسد و فقط می تواند جنبه سرگرمی داشته باشد: مردم چین و ژاپن به چنین ارتباط‌هایی اعتقاد زیادی دارند.
● گروه خونی O ؛ تیپ شخصیتی گرم و صمیمی
بیشتر مردم این کره خاکی گروه خونی‌شان O است. حدود ۳۸ درصد مردم دنیا گروه خونی O مثبت و ۶ درصد گروه خونی O منفی دارند. بی‌پروا، بااراده، مغرور، بخشنده، اجتماعی، باانرژی، برون‌گرا، رک و صریح، مثبت، مستقل، ریسک‌پذیر، نافرمان، لجوج و خودمحور از خصوصیات افرادی است که این گروه خونی را دارند. این افراد به آسانی با دیگران دوست می‌شوند و آمادگی دارند که فرصت‌های به‌دست آمده در کار و زندگی را بقاپند. در سازمان دادن فعالیت‌های گروهی تبحر زیادی دارند.
احساسات قوی و زیادی از خودشان نشان می‌دهند. اگر با نظری مخالف باشند، به سرعت مخالفت خودشان را نشان می‌دهند ولی این مخالفتشان معمولا پایدار نیست. گاهی بزرگنمایی می‌کنند و لاف می‌زنند. نوعی ظرافت ذاتی و فطری دارند.
از نظر شخصیت اجتماعی، پرزرق و برق هستند و در حوادث و موقعیت‌های چالش‌انگیز زندگی، سازگاری مناسبی از خودشان نشان می‌دهند. خجالتی نیستند و رک و صریح احساساتشان را نشان می‌دهند. جاه طلبند. علاقه‌مند به حفظ رابطه با دیگران هستند و خودشان در این زمنیه تلاش می‌کنند.
● گروه خونی A ؛ تیپ شخصیتی سرد
حدودا ۳۸ درصد مردم گروه خونی A مثبت و ۶ درصد گروه خونی A منفی هستند. این افراد مطیع و آرام و دقیق و غمخوار، فداکار، مودب، درستکار، احساساتی، درونگرا و کمی دستپاچه‌اند. حتی در شرایط آشوب و غضب آرام و خونسرد هستند. به نظرات دیگران حساسند و به آن توجه دارند. اغلب درونگرا هستند و در برخورد با دیگران خجالتی و کمرو هستند.
کمی بدبین هستند. برای روابط زناشویی ارزش قائلند و نسبت به دیگران وفادارند. تغییرات را با شک و تردید می‌پذیرند. دوست دارند وقت خود را در طبیعت بگذرانند و از جمعیت و شلوغی شهرها گریزانند. این افراد معمولا یک مکان برای خلوت خود دارند. شرکت در گروه‌ها و کارگاه‌های گروهی را دوست دارند. علاقه چندانی به برقراری رابطه ندارند و تلاشی در این زمینه نمی‌کنند. سیستم دفاعی‌شان با شرایط محیط زندگی‌شان هماهنگ می‌شود.
● گروه خونی B= فعال
حدود ۹ درصد مردم جهان دارای گروه خوبی B مثبت و ۲۵ درصد هم دارای گروه خونیB منفی هستند.
این گروه افرادی بشاش و خونسرد، خوش‌بین، فعال، حساس و مهربانند. گاهی‌ آشفته و در هم و سازمان نیافته‌اند، خودبین و پرانرژی و جدی در راه رسیدن به هدف هستند. معمولا در یک کار گروهی نفر اول و برتر هستند و اغلب تکروی می‌کنند. عادت دارند کارها را با روش ابداعی خودشان انجام دهند. خودکفا و با اعتماد به نفس هستند. ماجراجو و دلیرند و دوست دارند راه زندگی مشخص و مخصوص به خودشان را داشته باشند. مهمانی و مهمان داشتن را دوست دارند. علاقه‌مند به حفظ روابط هستند و خودشان برای حفظ روابط تلاش می‌کنند. این افراد در برابر بسیاری از بیماری‌های شایع مقاومند. حتی اگر بیماری قلبی و سرطانی هم بگیرند باز هم عمر بیشتری می‌کنند. بسیاری از میلیونرها و مدیران و اشخاص سطح بالای دنیا گروه خونی B دارند.
● گروه خونی AB = فارغ از عواقب و بی‌نیاز از توجه
حدود ۴ درصد مردم گروه خونی AB مثبت و یک درصد گروه خونی AB منفی دارند. این افراد اجتماعی و سخت‌گیر، نیستند و غمخوار و دلسوز، اهل گشت و گذار، غیر قابل پیش‌بینی، هنرمند، انعطاف‌پذیر، ترشرو هستند و دوست دارند در خودشان باشند. مخلوطی از تضادها را در شخصیت این افراد خواهید یافت. در مقابل بعضی‌ها خجالتی هستند و در موقعیت‌های دیگر بی‌باک و گستاخ هستند. گاهی برونگرا و گاهی درونگرا هستند. بنابراین غیرقابل پیش‌بینی‌اند.
قدرت تفکر و خلاقیت بالایی دارند. آنها به راحتی می‌توانند مشکلات را بیابند و آنها را دور بزنند، دوست دارند در شهرهای شلوغ زندگی کنند. معمولا اگر برایشان کاری انجام دهید کاری برای قدردانی انجام نمی‌دهند. مرموز و اسرارآمیز به نظر می‌رسند. علاقه‌مند به برقراری رابطه نیستند و تلاش چندانی برای این کار نمی‌کنند. دستگاه گوارش حساس و ضعیفی دارند. سیستم دفاعی بدنشان مقاومت کمی دارد با استفاده از ورزش به استرس‌ها و ناراحتی‌های محیطی پاسخ می‌دهند.
● اعتقاد ژاپنی‌ها به شخصیت و گروه‌های خونی
مدیران فنی کارخانجات ژاپنی اعتقاد دارند که افراد برخی گروه‌های خونی، بهتر از سایر گروه‌ها کار می‌کنند و راندمان (بازده) کاری آنها بیشتر است. کسی که این مساله را در ژاپن باب کرد و این نظر را گسترش داد، پزشکی به نام توشیکاتاتومی بوده است که در سال ۱۹۸۰ کتاب «گروه‌های خونی شما معرف شماست» را چاپ کرد که بیش از ۶ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.
در این کتاب ذکر شده است که شما با گروه خونی که دارید، از چه شخصیتی برخوردار هستید، برای بهتر و خوشبخت‌تر شدن چه باید بکنید و با چه کسی ازدواج کنید و چه شغلی را بهتر است عهده‌دار شوید.
دکتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید