جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مبانی (اصول) پایه‌ای اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی


مبانی (اصول) پایه‌ای اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی
یکی از ابداعاتی که در بازارهای اعتباری آمریکا در ٣٠ سال گذشته انجام شده ایجاد بازار اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی می‌باشد. تبدیل کردن رهن‌ها به اوراق بهادار، بازار سرمایه‌گذاری جدیدی را ایجاد می‌کند و منجر به ایجاد دارائی با نقدینگی بالا و قیمت‌گذاری مؤثر و مناسب رهن‌ها می‌شود و همینطور باعث می‌شود که واسطه‌گری در بازار رهن به‌طور تخصصی صورت گیرد.
تمام این پیشرفت‌ها باعث کاهش نرخ رهن برای قرض‌گیرندگان، افزایش افرادی که صاحب خانه می‌شوند و حذف اختلافات منطقه‌ای در گسترش سرمایه‌گذاری برروی خانه‌هائی که وام به آنها داده می‌شوند، خواهد شد.
از دیدگاه سرمایه‌گذاران، جریان تبدیل‌کردن MBS به اوراق بهادار در واقع عملی است که وام‌های نرخ‌گذاری نشده و فاقد نقدینگی به اوراق بهاداری تبدیل می‌شوند که هم نقدینگی بالائی دارد و هم ریسک اعتباری آن پائین است و نرخ‌های برگشتی مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. روزانه با بیش از ٢٠٠ بیلیون دلار معامله و ۵٫٣ تریلیون دلار بدهی تصفیه نشده در سال ٢٠٠٣ بازار MBS آمریکا امروزه یکی از نقدترین بازارهای دنیا می‌باشد درآمدی که MBSها پیشنهاد می‌دهند از اسناد خزانه و اوراق بهادار صنفی بیشتر می‌باشد. این درآمد ، ریسک اعتباری بالا، ریسک بازار و ریسک عدم پرداخت را پوشش می‌دهد.
زهرا قهرمانی
محمد روح‌نواز
منبع : مديريت پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامي


همچنین مشاهده کنید