پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


جیم رایدلی،منتقد ویلیج ویس


جیم رایدلی،منتقد ویلیج ویس
یک فیلم چگونه بیننده اش را فراتر از غوغاهای فروش و گیشه پیدا می کند؟ تسای مینگ- لیانگ که به عنوان یکی از بهترین کارگردانان امروز دنیا شناخته می شود، امسال دو فیلم روی پرده سینماهای امریکا داشت که هیچ یک از آنها برای مخاطب عام شهرهای بزرگ ساخته نشده اند. این فیلم ها تنها نبودند. در زیر ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۷ که تا حدی ناشناخته ماندند معرفی می شوند؛ فیلم هایی که مستحق توجه و تحسین بیشتری بودند.
□□□
۱) آخر خط
فیلم های ترسناک خوب با پخش بد معمولاً طرفدار چندانی ندارند. پس چرا فیلم جنایی ترسناک موریس دوورو این قدر دیر از چرخه جشنواره ها بیرون بیاید؟ شاید به خاطر داستان هجوآمیز و بیمارگونه آن درباره هیجانات گروهی از بنیادگرایان مسیحی باشد. (داستان فیلم درباره گروهی از متعصبین است که روی دیواره های مترو نقش صلیب کنده کاری می کنند.) شاید هم به این دلیل باشد که فیلم احتمال محق بودن این گروه را تقویت می کند. به هر حال این فیلم ترسناک تاثیرگذار است.
۲) تپه ها هم چشم دارند-۲
نقطه شروع فیلم اتاق جنگی در قندهار است که مملو از آدم های احمق است و نقطه پایان آن هم جایی است که یک نماینده صلح در محاصره، هوشمندانه، ایده های ضدجنگش را در مواجهه با آن جهنم حقیقی کنار می گذارد. در سالی که هالیوود، جنگ عراق را دستاویزی برای ایجاد یک ژانر جدید قرار داده، هیچ فیلم معتبر و باارزشی پیدا نمی شود که کاملاً به دیدگاه های مردم در این رابطه اشاره کند.
۳) می دانم چه کسی مرا کشت
جای تاسف است که اثر پررمز و راز اسکات سیورتسان درباره دانشجوی موقر و محترمی که ناگهان تبدیل به یک انسان منحرف می شود، به عنوان یک هرزه نگاری ناخوشایند به فروش رفت در حالی که روح فیلم بیشتر به بازسازی خشمناکی از «زندگی دوگانه ورونیکا» کیشلوفسکی شبیه است و به عنوان یک درام روانشناسانه حتی قوی تر هم هست. باید به دنبال استعاره ها و کنایه های بیشتری در فیلم باشید.
۴) جاشوا
نمی توانید خانواده ها را برای ندیدن فیلمی که باعث می شود بقیه سال از ترس اینکه خواب از چشمان شان ربوده شود، سرزنش کنید. تریلر ترسناک و استادانه جرج راتلیف درباره بچه شیطانی است که پدر و مادرش به رفتارهای عجیب او در مقابل کودک جدیدشان مشکوکند.
۵) دریاچه آتش
مستند برجسته تونی کایه درباره سقط جنین است که چنان عادلانه هر دو گروه مخالفان و موافقان سقط جنین را تصویر می کند که هیچ کدام از آنها مایل به دیدن آن نیستند.
۶) چشم انداز مصنوعی
به رغم امضای ال گور روی فیلم، مستند شوکه کننده جنیفر بیچ وال از طرف همان گروه هواداران محیط زیست نادیده گرفته می شود. حقیقت دشوار و غیرقابل پذیرش فیلم این است که ویرانی صنعتی زمین، در حد غیرقابل انکاری عظیم و هراسناک است.
۷) موسیقی و ترانه
این فیلم را می توان دلپذیرترین و خوشایندترین فیلم سال دانست. یک کمدی رمانتیک هوشمندانه و شدیداً سرگرم کننده با حضور هیو گرانت و درو بریمور. بریمور در نقش دختری حساس هیچ گاه به این موثری بازی نکرده است. گرانت اینجا از آن مدل کمیک همیشگی اش فاصله گرفته است و با این وجود تحسین برانگیزترین بازی اش در سال های اخیر بوده است.
۸) پاپریکا
انیمیشن فانتزی تاثیرگذار ساتوچی کن بیش از هر نمونه دیگر انیمیشن دیجیتالی امسال، نمونه مثال زدنی آزادی عمل در مدیومی بدون محدودیت فیزیکی است.
۹) ترس های شخصی در مکان های عمومی(قلب ها)
این کمدی- درام زیبا درباره دشواری های به وجود آمدن عشق های تازه در اواخر عمر زندگی انسان است. آلن رنه هوشمندانه و با چنان دقتی فیلم را کارگردانی کرده که فیلمسازان چند دهه جوان تر از او باید از خود خجالت بکشند، فیلم جدید رنه از فیلم های ساختارشکنانه او در دوره موج نو قابل درک تر و ساده تر است.
۱۰) Urim and Thummim
این مستند غریب به یادماندنی که توسط داب کورنت و جاکوب یانگ کارگردانی شده است، داستان سه مرد است که ادعا می کنند کتیبه یی قدیمی را در یک حراجی در ایالت تنسی یافته اند. ماه گذشته، این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه آمستردام به نمایش درآمد، جایی که نقدهای مثبت فراوانی نثار فیلم شد و بزرگانی چون ورنر هرتزوگ آن را تحسین کردند.
ترجمه؛صوفیا نصراللهی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید