جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

عشق شیرینی!


عشق شیرینی!
بسیاری از افراد به خوردن شیرینی اعتیاد دارند، در حالی که طبق تحقیقات و مطالعات علمی، اعتیاد به شیرینی به اندازه اعتیاد به موادمخدر می تواند خطرناک باشد.
تحقیقات جدید نشان می دهد انسانها از کودکی به مواد شیرین علاقه مندند و زمانی که بدن طعم شیرین مواد قندی را یک بار تجربه کرد به سرعت به آن اعتیاد پیدا می کند. اعتیاد به شیرینی از زمان تولد آغاز می شود.
شیر مادر مایعی بسیار شیرین است و انسان اولین بار لذت طعم و مزه شیرینی را با آن تجربه می کند. پس از خوردن مواد شیرین، مغز، مواد شیمیایی طبیعی را به نام (اوپیوئید) ترشح می کند که حس لذت و خوشی زیادی در بدن ایجاد می کند، مغز این احساس را تشخیص می دهد و میزان بیشتری از آن ماده طلب می کند.
تحقیقات نشان می دهد قسمتهای مشخصی در مغز وجود دارند که وقتی بدن شیرینی بیشتری طلب می کند، فعال می شوند.
پس از ورود شیرینی به جریان خون، سطح قند خون در بدن بالا می رود و باعث می شود لوزالمعده انسولین ترشح کند.
(انسولین در تبدیل قند به انرژی نقش مؤثری دارد). بنابراین، وقتی میزان زیادی مواد قندی مصرف می کنید انسولین بیشتری تولید می شود. انسولین قند را به منبع فوری انرژی زا تبدیل می کند که این دلیل خوشی زودگذر پس از مصرف شیرینی است.
پس از ترشح میزان بالای انسولین، سطح قند خون بدن بسرعت پایین می آید، از این رو بلافاصله پس از احساس شادی و لذت احساس ضعف خواهید کرد.
انسولین علاوه بر تبدیل قند به انرژی، ذخیره چربی را نیز بالا می برد. پس هر چه بیشتر مواد قندی و شیرینی مصرف کنید، بدن انسولین بیشتری تولید می کند و احتمال چاق شدن شما بیشتر می شود.
● دلایل علمی اعتیاد به شیرینی
تحقیقات دانشگاههای پرینستون و مینسوتا بر روی موشهای صحرایی نشان می دهد وقتی به این موشها قند داده شد، حالتهایی شبیه به اعتیاد از خود بروز دادند.
علاوه بر تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، اسکنهای گرفته شده از مغز انسانها هم نشان داده تصور بستنی در مغز بیماران طبیعی همان لذتی را ایجاد می کند که تصور موادمخدر در مغز بیماران معتاد به موادمخدر.
بسیاری از خوراکی هایی که در طول روز استفاده می شود از قبیل آب میوه ها، قهوه سرد، چای، ماست، نان گندم و اکثر وعده های صبحانه حاوی مواد قندی هستند. اما بهتر است بدانید قند چیزی جز افزایش آنی انرژی به شما نمی دهد و عاری از هرگونه ویتامین، مواد معدنی، فیبر، و یا آنتی اکسیدان است که در مواد غذایی طبیعی یافت می شود.
● راههای کاهش مصرف قند
درست است که حذف کامل مواد قندی از برنامه غذایی روزانه کاری غیرممکن است، اما راههایی برای کاهش مصرف آن وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
▪ از خوردن مواد غذایی بسته بندی شده اجتناب کنید و تا می توانید از مواد غذایی طبیعی و میوه های تازه به جای میوه های کمپوت شده و کنسروی استفاده کنید.
▪ در طول روز به میزان کافی آب بنوشید چون ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرید.
▪ در هر وعده غذایی از پروتئین استفاده کنید؛ چون پروتئین بسیار کندتر از کربوهیدراتهای ساده هضم می شود و مدت زمان بیشتری احساس سیری می کنید.
به مدت سه هفته خوردن مواد غذایی شیرین مورد علاقه تان را کنار بگذارید، این احتمال وجود دارد که در مدت این سه هفته اعتیاد و میل شما نسبت به آن ماده از بین برود.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید