پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پیش از نگارش طرح اقتصادی چه باید بکنیم؟


پیش از نگارش طرح اقتصادی چه باید بکنیم؟
ابتدا شما نیاز دارید که محصول یا خدماتتان را با مشتریان بالقوه خود به بوته آزمایش گذارید و تعریفی از الگوی اقتصادی فعالیتتان ارائه دهید.
ویوک وادهوآ، یک کارآفرین باتجربه و از تحلیلگران نشریه بیزینس ویک از تجربیاتش در مورد پیش‌شرط‌های لازم برای تدوین طرح اقتصادی افرادی که اقدام به راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدیدی می‌کنند، گفته است. او در تازه‌ترین مقاله‌ای که بیزینس ویک منتشر کرده چنین آورده است: پیش از آنکه آخرین فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنم، درست براساس آنچه در دانشکده مدیریت اقتصاد به ما آموخته بودند، یک طرح اقتصادی تهیه کردم. قصد داشتم سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را جذب کارآفرینی خود کنم. اگر همه چیز براساس طرح اقتصادی ۴۰صفحه‌ای من پیش می‌رفت، شرکت نرم‌افزاری من طی پنج سال با اختصاص یک درصد بازار به خود میلیاردها دلار ارزش می‌یافت.
دوستان مدیر من به من گفتند که طرح اقتصادی من یکی از حرفه‌ای‌ترین طرح‌های اقتصادی است که تاکنون مطالعه کرده‌اند. اما طولی نکشید که فهمیدم این طرح اقتصادی ارزشی بیش از همان تعداد ورق‌هایی که روی آن حروفی چاپ شده بود، ندارد.این طرح هیچ ارتباطی با شرکتی که من سرانجام تاسیس کردم، نداشت. فکر نمی‌کنم هیچ یک از صد نفری که من آن طرح را برایشان فرستاده بودم، کلمه‌ای بیش از بخش خلاصه مخصوص مدیران را خوانده باشند.درست است که گزارش‌های تحلیلی که برای تهیه بخش تحلیل بازار خوانده بودم، چشم‌اندازهای با ارزشی را در اختیارم گذاشته بودند و فرآیند نگارش بخش فروش و بازاریابی مرا واداشت که در مورد چگونگی دستیابی به اهدافم بیشتر بیاندیشم. اما دو، سه ماهی که صرف نگارش این طرح کردم، می‌توانست بهتر سپری شود اگر به جای آن وقت خود را صرف بررسی چگونگی تولید محصولات و صحبت با مشتریان بالقوه‌ام می‌کردم تا نیازهای آنان را بهتر بشناسم.
طی سال‌های متمادی فعالیت اقتصادی‌ام با ده‌ها کارآفرین آشنا شدم که به دنبال سرمایه‌گذار برای شرکت‌های جدیدشان بودند و صدها طرح اقتصادی را خواندم. به نظر می‌رسد همه این طرح‌های اقتصادی عین هم هستند. طرح اقتصادی یک شرکت همیشه چون بخش خوب نوشته شده‌ای از یک داستان تخیلی است که مملو از ایده‌های فوق‌العاده جالب است، هیچ کس به واقع معتقد به آنچه در این طرح‌ها می‌خواند، نیست. آنچه سرمایه‌گذاران با مطالعه چنین طرح‌هایی پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری جست‌و‌جو می‌کنند، یک محصول ثابت با تقاضای فراوان بازار برای آن و یک تیم مدیریتی با تجربه است و سرمایه‌گذاران چون فرشته‌هایی برای آنچه برایشان به تصویر می‌کشید و عینیت می‌بخشید با شور و اشتیاق سرمایه‌گذاری می‌کنند.
● به ایده خود ارزش دهید:
برای تهیه یک طرح اقتصادی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را به خود جذب کند، نیاز دارید که در ابتدا محصول یا خدمتتان را به بوته آزمایش گذارید و الگوی اقتصادی خود را تعریف کنید. چون واقعیت این است که همه آنچه را که در مرحله تنها یک ایده مطرح می‌سازید، فقط یک ایده هست.
بهتر است ابتدا به این ایده اعتبار ببخشید و تغییرات لازم را براساس آنچه آموخته‌اید پیش از نگارش نهایی طرح اقتصادی خود در آن اعمال کنید.
در اینجا به چند نکته که باید پیش از نگارش نهایی طرح اقتصادیتان به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم:
۱ ) تفکراتتان را درباره محصولی که می‌خواهید تولید کنید و نیازمندی‌هایی را که با آن برطرف می‌کنید، به رشته تحریر درآورید. شما باید این فرضیه خود را با جزئیات بیان کنید.
۲) این فرضیه را هرچه بیشتر با مشتریان بالقوه خود مطرح کنید و سعی کنید تعداد این افراد را افزایش دهید. از همه آنها بپرسید اگر محصول یا خدمتتان را تولید کنید، آنها آن را خواهند خرید یا نه. با ویژگی‌هایی که آنها نیاز دارند و مبلغی را که حاضرند برای آن بپردازند، بیشتر آشنا شوید و از آنها بخواهید ایده‌های بیشتری به شما بدهند و اطمینان حاصل کنید که برای محصول یا خدماتتان بازار به اندازه کافی بزرگ هست.
۳ ) نمونه‌ای از محصولتان را تولید کنید یا یک مرحله آزمایش از خدمتتان را به اجرا گذارید و از مشتریان بالقوه خود بپرسید که نظرشان درباره آن چیست. به این ترتیب درمی‌یابید که مشتریان معمولا داده‌های بهتری در اختیارتان می‌گذارند، اگر یک محصول را آزمایش کنند.
۴ ) سپس الگوی اقتصادی خود را تعریف کنید.
خبر خوب اینکه به محض آنکه الگوی اقتصادی خود را به مرحله کمال برسانید، احتمال اینکه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای جذب شما شوند، بسیار زیاد است. اغلب کارآفرینان با نگارش مدل‌های اقتصادی خود به عقب بازمی‌گردند تا درباره محصولات و خدماتشان دوباره بیاندیشند. در حالی که اگر این مراحل را انجام دهید، از ایجاد خلاء در عملکرد تیم اقتصادی خود نیز جلوگیری می‌کنید. در این صورت خواهید توانست انتظاراتی واقع‌گرایانه از آنچه فعالیت اقتصادیتان می‌تواند به دست دهد و میزان بودجه‌ای که مورد نیازتان هست، داشته باشید. در این صورت سرمایه‌گذاران نیز طرح اقتصادی شما را جدی‌تر تلقی خواهند کرد.
مترجم: شادی آذری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید