پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خیلی بد Superbad


خیلی بد Superbad
▪ کارگردان: گرگ موتولا.
▪ فیلمنامه: ست روگن، اوان گولدبرگ.
▪ موسیقی: لایل ورکمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: راس تی. الزبروک.
▪ تدوین: ویلیام کر.
▪ طراح صحنه: کری سال. اسپلمن.
▪ بازیگران: جونا هیل[ست]، مایکل سرا[اوان]، کریستوفر مینتز پلس[فوگل]، بیل هدر[سرکار اسلیتر]، ست روگن[سرکار مایکلز]، مارتا مک ایزاک[بکا]، اما استونز[جولز]، آویووا[نیکولا]، جو لو تروگیلو[فرانسیس]، کوین کوریگان[مارک].
▪ ١١٨ و ١١٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نامزد بهترین فیلم کمدی و بهترین بازیگر جوان از مراسم منتقدان رسانه ها، برنده جایزه بهترین بازیگر خوش آتیه/مایکل سرا از مراسم انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بهترین فیلم تابستانی از مراسم انتخاب نوجوانان.
▪ ژانر: کمدی.
ست و اوان دوستانی صمیمی هستند که آخرین هفته های دوران تحصیل در مدرسه راهنمایی را می گذراند. آن دو قرار است با آغاز دوره دبیرستان در جاهایی مختلف ادامه تحصیل داده و از هم جدا شوند. بنابر این بهتریت فرصت برای خوشگذرانی مشترک، یعنی جشن فارغ التحصیلی را نباید از دست بدهند.
اما مشکل اینجاست که این دو موجود در میان همگنان خود به بازنده هایی بی دست و پا مشهورند و هیچ کس مایل به دعوت آنها به این مهمانی نیست.
مشکل اصلی ست و اوان نداشتن دوست دختر و فانتزی های جنسی است که نمی توانند آنها را به شکلی معقول و واقعی پاسخ گویند. تا این که ست در کلاس آشپزی با دختری زیبا آشنا شده و با قبول تهیه مشروب الکلی برای مهمانی موفق به ثبت نام خود در لیست مدعوین می شود.
اما مشکل اینجاست که او نوجوانی زیر ٢١ سال است و از این رو قادر به خرید مشروب الکلی نیست. این دو به همراه دوست اجق وجق شان فوگل هر راهی را برای خرید مشروب امتحان می کنند، و فرجام آن شبی به یاد ماندنی برای این سه دوست است....
● چرا باید دید؟
بگذارید حرفی را که باید در آخر این مطلب بزنم، همین الان اعتراف کنم. خیلی بد بر خلاف نامش فیلم خیلی بدی نیست! و بر عکس، فیلم بامزه و خنده داری است که می تواند لحظات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد. شخصاً از برخی دیالوگ های تند و تیز و حتی بی ادبانه اش قهقهه زدم.
مانند صحنه ابتدایی فیلم که ست پس از دیدن پستان های خوش ترکیب مادر دوستش به او می گوید:"من واقعاً بهت حسودیم می شه، چون وقتی بچه بودی این پستان ها را مک زدی".
خیلی بد یک کمدی نوجوان پسند ٢٠ میلیون دلاری با شرکت بازیگرانی اغلب زیر ١٨ سال است که تا این لحظه ١٢١ میلیون دلار بازگشت مالی داشته، این یعنی مرغ تخم طلا! و همه کاره آن کسی نیست جز گرگ موتولا متولد ١٩٦٤ که با اولین فیلم بلندش The Daytrippers به شهرت و موفقیتی عظیم دست یافت. اما بدون شک عامل اصلی توفیق خیلی بد فیلمنامه نویسان آن هستند، که بنا به گفته خودشان از ١٣ سالگی شروع به نوشتن آن کرده اند و نام خود را نیز به شخصیت های اصلی آن بخشیده اند.
فیلم سرشار از عناصر اتوبیوگرافیک است و می تواند به عنوان برشی از زندگی نسل جوان اوایل قرن تازه محسوب شود که تمامی دانسته های جنسی خود را از سایت های پورنوگرافیک اینترنتی به دست آورده است.یعنی نسلی که شخصیت های شیرینی آمریکایی نمونه های سبک آن بودند.
البته شخصیت های خیلی بد بیشتر وامدار فیلم های دهه هفتادی بالغ تر این نوع مانند دیوارنوشته های آمریکایی و Animal House یا Dazed and Confused ابتدای دهه ١٩٩٠هستند. شاید بد دهن تر باشند، فاقد اخلاق و حتی فکر و ذکرشان سکس باشد، اما سنگینی و دغدغه های دوران بلوغ دست کم به اندازه برادرهای بزرگ ترشان بر دوش شان سنگینی می کند.
اگر کمی بتوانید جلوی خنده خود را بگیرید، خیلی بد به عنوان تلنگری به عقده های جنسی مردانه[مانند خود قضیب انگاری] می تواند بیشتر از آنچه فکر می کنید، جدی باشد.
بازیگران اصلی فیلم واقعاً درخشان هستند. مخصوصاً سبک کمدی عصبی جونا هیل سخت یادآور کارهای مرحوم جان بلوشی و ویل فرل یا جل بلک در سبک Frat Pack است.
اما بسیاری از لحظات قهقهه برانگیز فیلم متعلق به کریستوفر مینتز پلس است. برای گذراندن دو ساعت خنده و هیجان واقعی از شما دعوت می کنم فرصتی برای تماشای داستان دو بازنده که در حسرت خلوت کردن با دخترها می سوزند و می سازند، فراهم کنید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید