جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تجارت Trade


تجارت Trade
▪ کارگردان: مارکو کروزپینتر.
▪ فیلمنامه: خوزه ریورا.
▪ موسیقی: لئوناردو هیبلوم، جیکاب لیبرمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: دانیل گاتشاک.
▪ تدوین: هنسیورگ ویبریش.
▪ طراح صحنه: برنت آمادئوس کاپرا.
▪ بازیگران: کوین کلاین[ری شریدان]، آلیسیا باکلدا کروز[ورونیکا]، پائولینا گایتان[آدریانا]، کاتلین گاتی[ایرینا سیلایه وا]، پاول لیچنیکوف[وادیم یوچنکو]، آنتونی کریوللو[کارآگاه هندرسون]، لیندا اموند[پتی شریدان]، زیک وارد[الکس گرین]، کیت دل کاستیلو[لورا]، سزار راموس[خورخه]، مارکو پرز[مانوئلو]، تام رید[هنک].
▪ ١١٩ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آلمان، آمریکا.
▪ نام دیگر: The Girls Next Door ، Trade - Willkommen in Amerika ، . Welcome to America .
▪ برنده جایزه برنهارد ویکی و سینه مریت از جشنواره مونیخ.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
مکزیکو سیتی. دختری ١٣ ساله به نام آدریانا توسط قاچاق چیان انسان به قصد فروش برای بهره وری جنسی در آمریکا، ربوده می شود. این اتفاق برادر ١٧ ساله او خورخه را وادار می کند تا جستجویی دیوانه وار برای یافتن آدریانا آغاز کند. قاچاق چیان انسان که همزمان دو دختر اهل اروپای شرقی را نیز در پوشش یک شرکت فریب داده اند، در پی حادثه ای در فرودگاه مکزیکوسیتی یکی از آنها را از دست می دهند.
ورونیکا دختر لهستانی بازمانده از این ماجرا آدریانا را در طول سفر مشقت بارشان زیر پر و بال خود می گیرد. خورخه نیز که با تعقیب قاچاق چیان به مخفی گاه آنان دست یافته، متوجه می شود که خواهرش را به قصد فروش روانه نیوجرسی کرده اند. خورخه که در این خانه متروک با ری، پلیسی تگزاسی برخورد کرده، با مخفی شدن در صندوق عقب اتومبیل وی از مرز رد می شود.
اما ری پس از درک موضوع تصمیم می گیرد تا خورخه را به پلیس اداره مهاجرت تحویل دهد. اما خورخه با گفتن ماجرا و این که هدفش تنها یافتن و بازگرداندن خواهرش است، نظر مثبت ری را جلب می کند. آن دو با تعقیب رد پاهایی که یافته اند، به وب سایتی می رسند که دختران جوان را همچون بردگان جنسی به معرض فروش گذاشته است. اقدام ری برای جلب همکاری مامورین فدرال جهت دستگیری مظنونین به جایی نمی رسد، از این رو تصمیم می گیرد به عنوان خریدار وارد معامله با قاچاق چیان شده و خواهر خورخه را در ازای پرداخت پولی گزاف از چنگ شان خارج کند....
● چرا باید دید؟
مارکو کروزپینتر متولد ١٩٧٧ روزنهایم، آلمان است. در رشته تاریخ تحصیل کرده و فیلمنامه نویسی و کارگردانی را با ساختن ویدیو کلیپ و فیلم های تبلیغاتی نزد خود آموخته است.
بعدها دستیار پیتر لیلنتال و ادگار رایتز شده و در ١٩٩٩ دستیار کوبریک برای نظارت روی دوبله آلمانی چشمان کاملاً بسته بوده.
اولین فیلم کوتاه خود را در همین سال ساخته و در جشنواره ها مطرح شده است. در ٢٠٠٣ اولین فیلم بلند خود Ganz und gar را کارگردانی کرد که نامزد جایزه مکس افولس شد. دومین فیلمش به نام طوفان تابستانی درباره زندگی جوانی همجنس گرا که بر اساس خاطرات خودش شکل گرفته بود جایزه بهترین کارگردانی از مراسم چهره جدید[New Faces Awards] را دریافت کرد.
تجارت سومین فیلم بلند اوست که بر اساس مقاله ای از پیتر لندزمن[منتشره در مجله نیویورک تایمز به تاریخ ژانویه ٢٠٠٤] درباره بردگان جنسی شکل گرفته است. ابتدا قرار بوده تا رولند امریش فیلم را با شرکت میلا یووویچ کارگردانی کند که باید بابت به تحقق نپیوستن این امر شکرگزار بود. چون نتیجه به هر حال فیلمی پر هیجان تر، اما تجاری تر می بود.
کروزپینتر که تجارت را با صرف ١٢ میلیون دلار ساخته، کوشیده تا ساختاری مستندگونه به فیلم خود ببخشد، اما از خلق هیجان نیز غافل نبوده و از کلیشه های رایج نیز سود برده است[مانند وجود آمریکایی خوش قلبی که خود دخترش را سال ها قبل از دست داده و هنوز به دنبال یافتن ردی از اوست].
خوزه ریورا نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس با استعدادی است و کوشیده تا درامی منطقی خلق کند، اما حاصل کار مخصوصاً در صحنه های پایانی اندکی کلیشه ای شده و از قدرت و سهمناکی آن کاسته است.
برخی حوادث و رفتارهای شخصیت ها چندان منطقی نیست[مانند یافتن رد تصادفی قاچاق چیان توسط خورخه در شهری ٢٠ میلیونی و تعقیب بی دردسر آنها تا شهر مرزی خوآرز]، با این وجود دقایق و کاراکترهایی نیز وجود دارند که لرزه بر اندام تماشاگر می افکنند.
فیلم در آن واحد دو پایان دارد، یکی خوش که با یافتن آدریانا و برگشتن او به نزد خانواده اش همراه است و دیگری تلخ که با کشته شدن یوچنکو به دست خورخه و سرگردانی فرزند وی در کوچه و بالای جسد پدرش تمام می شود و تصویر ثابت شده از چهره بهت زده و خشمگین خورخه... اما پایان فیلم به ما می گوید که حکایت همچنان باقی است.
تحقیقات CIA نشان می دهد که نزدیک به ١٠٠ هزار زن و دختر به عنوان بردگان جنسی به شکل غیر قانونی وارد آمریکا شده اند. و این که بیش از یک میلیون نفر تاکنون در سراسر دنیا ربوده شده و بر خلاف میل خود وادار به همخوابگی با دیگران شده اند و تلخ تر از همه این که هیچ کس به فکر قربانیان نیست. مردان قانون نیز فقط به تعقیب تبهکاران دل خوشند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید