جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


با دستان من پرواز کن


با دستان من پرواز کن
محبوبه بهترین دوست دوران دبیرستانم بود. برخلاف همه ما که رویای شکستن سد کنکور و ورود به دانشگاه را داشتیم، او به فکر سر کار رفتن بود و به گفته خودش می‌خواست مستقل شود.
به همین خاطر از همان ابتدا دنبال پیدا کردن یک شغل مناسب بود. اول می‌خواست آرایشگر شود و روی چهره‌های سینمایی کار کند. بعد می‌خواست خیاط شود و به جمع طراحان بین‌المللی بپیوندد بعد تصمیم می‌گرفت منشی مطب بشود و زندگی عادی‌ای داشته باشد. خلاصه هر روز شغلی را انتخاب می‌کرد.اما فردا به امید یک شغل بهتر از ایده قبلی‌اش منصرف می‌شد و رد کار دیگری را می‌گرفت.
همین‌طور پیش رفت تا اینکه یک روز که از مدرسه برمی‌گشتیم در اتوبوس با خانمی آشنا شدیم که لباس فرم زیبایی پوشیده بود. یک دست مانتو و شلوار سورمه‌ای با سرآستین‌های نواردوزی شده و یک مقنعه مدل‌دار. آن خانم کارمند یک آژانس هواپیمایی بود و جلوی مانتویش هم یک هواپیمای طلایی کوچک نقش بسته بود. آن روز آن خانم به نظر ما خوش تیپ‌ترین و باکلاس‌ترین خانم روی زمین آمد و کارکردن در آژانس هواپیمایی بهترین شغلی که کسی می‌توانست داشته باشد.
و درست از همان روز بود که محبوبه تصمیم گرفت کارمند آژانس هواپیمایی شود. شغلی که در آن کارمندانش اولین کسانی هستند که لباس‌های فرم جدید را امتحان می‌کنند و حتی برایشان لباس مخصوص طراحی و دوخته می‌شود. لباس‌هایی یکدست و شیک می‌پوشند که هر کسی هر جا آنها را ببیند می‌فهمد در آژانس کار می‌کنند.
کسانی که کلی اطلاعات درباره سفرهای خارجی، کشورهای مهم و جاهای دیدنی، تورهای مختلف و خیلی چیزها و جاهای دیگر دارند.به هر حال محبوبه دوره سه ماهه کارورزی در آژانس هواپیمایی را گذراند و حالا چند سالی است که در یک دفتر هواپیمایی کار می‌کند. آژانس‌های هواپیمایی به چند دسته تقسیم می‌شوند و آنهایی که بند الف هستند یعنی امکان صدور بلیت دارند البته از همه با کلاس ترند و دارای مزایای بیشتری هستند. محبوبه برایم توضیح می‌دهد: «کارمندان آژانس یک حقوق ثابت می‌گیرند و علاوه بر آن در ازای قراردادهایی که می‌بندند و میزان فروششان درصدی هم سود می‌گیرند که در مجموع باعث می‌شود درآمد نسبتا خوبی داشته باشند.در کنار حقوق خوب، در باور عمومی تصویر خوبی نسبت به این شغل وجود دارد و جزو شغل‌های موجه و مورد احترام شمرده می‌شود.»
● خانم‌ها بیشتر از آقایان
شاید به همین خاطر باشد که خانم‌ها برای کارکردن در آژانس‌های هواپیمایی راغب‌تر هستند و آن را محیط‌کاری مناسبی می‌دانند. بیشترین کارکنان آژانس‌های هواپیمایی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و مسلما کار کردن درچنین محیطی راحت است، اما اینکه چرا خانم‌ها بیشتر به این شغل روی می‌آورند، سوالی است که باید از خودشان پرسیده شود.
اکرم تاجیک چند سالی است که به این کار مشغول است و در پاسخ به این سوال می‌گوید: «آژانس‌های هواپیمایی جو خوبی دارند و افراد به علت کوچک بودن محیط کاری هم نسبت به هم شناخت کافی داشته و هم رابطه دوستانه‌ای با هم دارند. به همین دلیل فضا سرشار دوستی و اعتماد است و از مشکلاتی که در بعضی از محیط‌های کاری وجود دارد خبری نیست.
در واقع از آنجایی که ما ساعت‌های زیادی را در روز در این محیط کوچک در کنار هم می‌گذرانیم درست مثل یک خانواده هستیم و چون کارمان به نحوی است که باید مدام با دیگران در ارتباط باشیم لازم است که روابطمان احترام‌آمیز باشد تا در کارمان موفق باشیم و بتوانیم به آن ادامه دهیم. چرا که در این کار حفظ روابط چه با همکاران آژانس خودمان، چه آژانس‌های دیگر و چه مشتریان اهمیت دارد.»
تاجیک ادامه می‌دهد: «با اینکه همسرم مخالف کار کردن من در بیرون از خانه بود اما وقتی فهمید می‌خواهم در آژانس کار کنم مخالفتی نکرد. چون این محیط را برای خانم‌ها مناسب می‌دانست.»
اطاعتی هم که مدیر یک آژانس در خیابان شهید بهشتی است درباره حضور خانم‌ها در دفاتر هواپیمایی می‌گوید: «در این ۲۰ سالی که اداره آژانس را به عهده دارم به این نتیجه رسیده‌ام که خانم‌ها دراین کار موفق‌تر از آقایان هستند.
چون خانم‌ها از نظر مهارت‌های ارتباطی موفق‌تر از مردان هستند و بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در نتیجه در جذب مشتری و راضی کردن او موفقترند.اما مردان حوصله سر و کله زدن با مشتری را ندارند و زود از بحث کردن خسته می‌شوند به همین خاطر اصطلاحا مشتری را می‌پرانند. اگر قرار باشد در دفترم از کارمندان مرد استفاده کنم سر دو روز باید تعطیل کنم و بروم در خانه بنشینم چون فورا ورشکست می‌شوم.» اطاعتی در ادامه می‌گوید: «یکی دیگر از ویژگی‌های خوب کارمندان زن این است که صبور و پر حوصله هستند و اگر پروازی جا نداشته باشد یا توری ویژگی‌های مورد نظر مشتری را نداشته باشد آنقدر بررسی و جست وجو می‌کنند تا پرواز مناسب و تور دلخواه او را پیدا کنند اما مردها می‌گویند نداریم و خود را خلاص می‌کنند. از طرفی خانم‌ها توانایی زیادی در
درک کردن دیگران و همدلی با آنها دارند .به همین دلیل دلسوزانه کار می‌کنند و سعی می‌کنند بهترین خدمات را ارائه دهند. مثلا اگر بدانند مشتری بچه کوچک دارد، همراه مسن دارد یا از بیماری خاصی رنج می‌برد همه شرایط را می‌سنجند تا بهترین تور را به او معرفی کنند و بهترین جا را برایش رزرو کنند.» مسعودی هم مدیر آژانس دیگری است که حرف‌های اطاعتی را تایید می‌کند و می‌گوید: «من حتی در امور حسابداری دفترم هم از کارمندان خانم استفاده می‌کنم.
چون دقت عمل خوبی دارند خیالم راحت است که کارشان را بی‌نقص انجام می‌دهند. ضمن اینکه فکر می‌کنم احساس مسوولیت خانم‌ها هم بیشتر است. این شاید به این علت باشد که آنها علاوه بر کار بیرون، مسوولیت همسر بودن و مادر بودن هم دارند و بنابراین توانایی پذیرش مسوولیت‌های متعدد را دارند و البته از پسشان هم برمی‌آیند.»
● تفاوت‌های شخصیتی
دکتر ملاباشی، متخصص روانشناسی در مورد تفاوت‌های ارتباطی زن و مرد می‌گوید: «زنان و مردان از نظر روحی تفاوت‌های زیادی با هم دارند که این تفاوت خود را در نحوه ارتباط برقرار کردن آنها نشان می‌دهد به‌خصوص این تفاوت‌ها در محیط‌های کاری بیشتر قابل مشاهده هستند.
زنان معمولا با آرامش بیشتری کار می‌کنند و شکیبایی به خرج می‌دهند.این آرامش و شکیبایی باعث می‌شود که دقت عمل بیشتری داشته باشند و در برقراری رابطه با دیگران هم موفق‌تر باشند. به همین دلیل است که زنان به ویژه در کارهایی که روابط عمومی قوی نیاز دارد و در آن رابطه با دیگران حرف اول را می‌زند مثل معلمی، پرستاری، فروشندگی و .... موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند.»
دکتر ابوالفضلی، جامعه‌شناس به نکته دیگری اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «مردم در جوامع کمتر توسعه یافته نسبت به مشاغلی که به نوعی با تکنولوژی مرتبط باشند، علاقه‌مندی‌های ویژه‌ای نشان می‌دهند و رغبت بیشتری به آنها دارند.
مثلا مهندسی کامپیوتر تا سال‌ها پس از ورود کامپیوتر به ایران جزو مشاغل مورد علاقه مردم محسوب می‌شد.کار در آژانس هواپیمایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و مردم ایران به علت اینکه به طور معمول زیاد سوار هواپیما نمی‌شوند هنوز نسبت به این وسیله علاقه‌مندی دارند و جاذبه آن را حس می‌کنند. بنابراین وقتی کسی را می‌بینند که شغلی در ارتباط با هواپیما دارد از آن استقبال می‌کنند و برایشان احترام‌آمیز است. از این رو است که کار در آژانس هواپیمایی مورد توجه مردم است و حتی کسانی که مایل به کارکردن دختر یا همسرشان نیستند با کار آنها در دفاتر آژانس‌های هواپیمایی مخالفت نمی‌کنند.»
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید