شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغذیه کودکان، قدرت والدین


تغذیه کودکان، قدرت والدین
رفتار مادران تاثیر شگرفی در برخورد فرزندانشان با بشقاب‌های فرزندانشان دارد. در واقع یکی از شغل‌های مهم مادران، مدیریت تغذیه کودکان است.
در بیشتر خانواده‌ها تهیه فهرست مواد غذایی مصرفی خانه توسط مادران خریداری می‌شود؛ مادران میز یا سفره را می‌چینند؛ مادران خوراکی‌ها را برای اعضای خانواده زیبا می‌کنند؛ ... بنابراین آنها نقشی محوری در انتخاب خوراکی‌ها توسط فرزندان‌شان دارند.
اگر پدر و مادر اهل ورزش و خوردن غذاهای سالم باشند فرزندان آنها نیز احتمالا این‌گونه خواهند بود واگر والدین اهل چیپس و تلویزیون و عدم فعالیت باشند، فرزندان نیز ممکن است اینگونه شوند.
● شما الگو هستید
در یک بررسی گسترده از کودکان زیر ۱۲ سال، مادر و پدر به عنوان اولین الگوی تغذیه‌ای فرزندانشان (یعنی به عنوان افرادی که بچه‌ها دوست دارند شبیه به آنها باشند) شناخته شدند. اگر پدر و مادر زمان زیادی را برای نشستن در خانه و دیدن تلویزیون صرف کنند، این به یک شیوه زندگی غیرفعال (بی‌تحرک) منتهی خواهد شد که در نهایت بچه‌ها نیز این‌گونه می‌شوند. رنج‌آور این است که بسیاری از والدین واقعا خودشان را به عنوان الگوی فرزندان نمی‌دانند. والدین انتظار دارند که بچه‌ها کارهایی از قبیل ورزش و تمرین را انجام دهند در حالی که خودشان این‌گونه کارها را انجام نمی‌دهند. شما نمی‌توانید جلوی تلویزیون دراز بکشید و چیپس بخورید و به فرزندتان بگویید که بیرون برود و تمرین و ورزش کند.
هرکدام از والدین می‌توانند یک الگوی خوب تغذیه‌ای برای فرزندانشان باشند. حتی اگر شما اضافه وزن دارید و با کم کردن وزن‌تان نیز مشکل دارید، هنوز امکان دارد که بتوانید یک الگوی مناسب از زندگی سالم برای فرزندانتان باشید. برای انجام این کارها در خانه تلاش کنید:
▪ میوه و سبزیجات را بیشتر از میان وعده‌های دیگر خریداری کنید.
مطالعات نشان داده است که اگر والدین تاکید کنند که این مواد چقدر در رژیم غذایی مهم هستند، بچه‌ها آنها را بیشتر خواهند خورد، در مقایسه با والدینی که در رابطه با این موضوع بی‌تفاوت هستند.
▪ برای زمان‌های صرف غذای خانواده ارزش قائل شوید.
زمان‌های صرف غذای خانواده – بدون تلویزیون – کمک می‌کند بچه‌ها درس‌های ارزشمندی را یاد بگیرند. خانواده‌هایی که باهم غذا می‌خورند تمایل بیشتری به غذای سالم خوردن دارند. از آنجایی‌که مقدار غذای مشخصی برای هر فرد در بشقاب گذاشته می‌شود، بچه‌ها می‌توانند اصول کنترل مقدار وعده‌های غذایی خود را یاد بگیرند. همچنین این اصول با داشتن محدودیت‌های زمانی برای خوردن غذا تقویت می‌شود.
▪ زمان تماشای تلویزیون را کنترل کنید.
زمان دیدن تلویزیون را محدود کنید. با فرزندان خود بیرون بروید و به پیاده‌روی یا دویدن بپردازید.
مطالعات نشان داده است زمانی که والدین تلاش می‌کنند الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند، این کار انجام می‌شود. یک مطالعه که روی ۱۱۴ خانواده که کودکان ۶ تا ۱۲ ساله داشتند و فرزندان نیز مانند والدین خود دارای اضافه وزن بودند، نشان داد هنگامی‌که والدین برای سروشکل دادن به وضعیت خود دست به‌کار شدند، بچه‌ها نیز چنین کردند. در حقیقت والدین و بچه‌ها هر دو نتایج مثبت مشابهی را در کاهش وزن در یک دوره ۵ ساله تجربه کردند. والدین باید مراقب غذاهایی که بچه‌ها می‌خورند، باشند، غذاهای پرکالری را محدود کنند، توصیه‌های تغذیه‌ای را دنبال کنند، جلسات شبانه خانوادگی داشته باشند و یکدیگر را تشویق و دلگرم کنند. به طور کلی والدین باید نقش یک الگوی سالم را برای بچه‌ها داشته باشند.
● برای ارتقای وضعیت تغذیه‌ای کودکان
▪ سعی کنید هر هفته یک یا دو غذای سالم جدید را معرفی کنید. برخی از فرزندان می‌پذیرند، بعضی هم نه. شما ممکن است که نیاز داشته باشید غذاهای معینی را ۱۰ یا ۱۵ بار قبل از اینکه مزه آن برای آنها جا بیفتد در معرض امتحان آنها قرار دهید. میوه‌ها و سبزیجات جدید را در اندازه‌هایی ببرید که خوردن آنها آسان‌تر شود. اگر امکان دارد آنها را مزه‌دار کنید تا از خوردن آنها لذت ببرند.
▪ به نوجوانان اجازه بدهید خودشان غذا را سرو کنند. یک مطالعه نشان داد که هنگامی‌که غذا به سبک خانواده – ظرف غذا دور میز یا سفره می‌گردد – سرو می‌شود، بچه‌ها مقدار مناسب با سن شان غذا می‌کشند. اما هنگامی‌که محققان دو برابر مقدار مناسب غذا در بشقاب‌های بچه‌ها قرار دادند بچه‌ها لقمه‌های بزرگ‌تری گرفتند و بیشتر خوردند.
▪ به بچه‌ها اجازه ندهید روبه‌روی تلویزیون غذا بخورند. بچه‌هایی که دو ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند تقریبا سه برابر بیشتر از کودکانی که کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند دچار اضافه وزن می‌شوند. چرا؟ بچه‌هایی که غذا می‌خورند در حالی که به تلویزیون نگاه می‌کنند، معمولا غذای بیشتری می‌خورند؛ شاید به این دلیل که از احساس طبیعی سیری منحرف می‌شوند.
▪ صبحانه را در اولویت قرار دهید. خوردن صبحانه سوخت‌گیری مغز و بدن و قسمت مهم تغذیه سالم کودکان است. بچه‌هایی که به طور روزانه صبحانه می‌خورند، به طور کلی مواد مغذی بیشتری را دریافت می‌کنند. آنها احتمالا کمتر نیز دچار اضافه وزن می‌شوند و اوقات بهتری را هم در مدرسه می‌گذرانند. اگر بچه‌ها صبحانه میل نکنند، آنها پروتئین، کلسیم، فیبر و مقداری چربی به اضافه ویتامین‌های مهم را از دست خواهند داد.
▪ ناهار سالم به فرزندانتان بدهید. اگر فرزندان شما در بیرون از خانه ناهار می‌خورند، شما می‌توانید با یک ناهار از خانه، تغذیه کودکان خود را ارتقا دهید. مطمئن شوید که آنها پروتئین، غلات کامل، میوه، سبزیجات و کلسیم را به مقداری که مورد نیازشان است دریافت می‌کنند.
▪ آماده کردن میان‌وعده برای حمله بچه‌ها. پس از مدرسه، میان وعده‌ها می‌توانند بسیار مغذی باشند. بنابراین آشپزخانه باید دارای مواد و غذاهایی باشد که بچه‌ها بتوانند از آنها استفاده کنند. یک ظرف میوه تازه که روی میز قرار داده شده است می‌تواند یک شروع خوب باشد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید