جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بیلاول بوتو، رهبر سمبلیک حزب مردم


بیلاول بوتو، رهبر سمبلیک حزب مردم
تنها چند دقیقه طول کشید تا تعادل قدرت واقعی بین پسر بی نظیر بوتو و شوهر وی در کنفرانس خبری روز یکشنبه ، خودش را نشان بدهد و آن زمانی بود که خبرنگاری از رییس جدید حزب مردم - پسر بوتو - اولین سوال را پرسید و در همان لحظه پدرش بجای وی پاسخ داد. آصف علی زرداری پدر وی به خبرنگاران گفت: ممکن است او رییس ما باشد اما او پسر من است و در سن نوجوانی به سر می برد. پسر۱۹ ساله وی بیلاول بوتو زرداری هیچ اعتراضی به این سخنان نکرد.
روشن است تا زمانی که پسرش آمادگی این کار را پیدا کند آقای زرداری برای چند سال کنترل امور را در دست خواهد گرفت. همقطاران و دوستان خانواده بوتو می گویند که خانم بوتو قصد نداشته تا به این زودی ها پسرش - که دانشجوی دانشگاه آکسفورد است - نقشی سیاسی را در کشور بر عهده گیرد. آقای زرداری عضو سابق مجلس که در دولت همسرش بعنوان وزیر نیز فعالیت می کرده است و به جرم فساد مالی مدتی نیز زندانی بوده است ، در طول مدت مصاحبه سعی داشته تا فضای حاکم بر کنفرانس خبری را در تسلط خود داشته باشد. وی در مصاحبه، از نیاز به دموکراسی در پاکستان صحبت کرده و اینکه گروه های مختلف در پاکستان باید با هم متحد باشند.
وی همچنین اطمینان داده که برای نخست وزیری کاندید نخواهد شد و معاون رهبر حزب مردم پاکستان به نام مخدوم امین فهیم را به عنوان کاندید حزب معرفی کرده است. در طول روزهایی که پاکستان بواسطه مرگ بوتو در شوک و ناراحتی به سر می برند اعضای حزب مردم پاکستان تشکیل جلسه دادند و به سرعت جانشین خانم بوتو را انتخاب کرده و اعلام کردند که در صورتی که انتخابات هفته آینده برگزار شود آنها برای شرکت در آن آمادگی دارند. تا زمانی که آقای بوتو زرداری تمام آن چیزی را که به واسطه نام خانوادگی اش لازم است ، فرا بگیرد، پدرش رهبری حزب را در این موقعیت بحرانی بر عهده خواهد گرفت. اما شهرت و سابقه وی برای حزبی که به عقیده برخی احتمال انشعاب در آن وجود دارد مناسب نیست. در طول دو دوره نخست وزیری خانم بوتو، این زوج به اختلاسی ۱. ۵ میلیاردی از بودجه کشور متهم شدند. به آقای زرداری بخاطر پورسانت هایی که بر اساس برخی گزارش ها ، از قراردادهای دولتی می گرفت لقب آقای ده درصدی دادند. در طول سه سال گذشته وی در آپارتمان مجللی در بخش شرقی منهتن امریکا زندگی می کرده است. آقای زرداری و خانم بوتو تمامی این اتهامات را رد کردند و آنها را دارای انگیزه های سیاسی دانستند.
در اکتبر ۲۰۰۷ بعنوان بخشی از توافق سیاسی که بین خانم بوتو و رییس جمهور پرویز مشرف انجام شد مشرف حکمی را امضا کرد که بر اساس آن به تمام افرادی که با این پرونده رشوه خواری ارتباط داشتند عفو داده شد و دولت نیز چندین پرونده فساد مالی را که علیه وی و شوهرش مطرح کرده بود ، پس گرفت. خانم بوتو با توانایی و بصیرت سیاسی توانست، حزب را از بحران های مختلف مالی - که در برخی از آنها مهمترین متحدین حزبی بوتو متهم بودند - حفظ کند.
برخی از منتقدین قابلیت آقای زرداری را در ادامه راه همسرش زیر سوال می برند. در حزب نیز برخی از اعضاء با وی مخالف هستند چندین نفر از سیاستمداران این امر را تایید کرده اند. طلعت مسعود یکی از تحلیلگران سیاسی می گوید: در گذشته زرداری علاقه ای به مشارکت در امور اجرایی از خود نشان نمی داد و تنها در برخی مسایل جزیی وارد می شد. وی همچنین با اشاره به مخالفت هایی که در حزب با زرداری وجود دارد هشدار داد که نباید اجازه داد تا حزب دچار چند دستگی شود.
در واشنگتن کارشناسان مسایل پاکستان از انتخاب آقای بوتو زرداری به عنوان رییس حزب ابراز شگفتی زیادی نکردند. یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه امریکا با توصیف شرایط خاصی که در فضای سیاسی پاکستان وجود دارد در مورد پسر بوتو گفت: او پسر ارشد است و من فکر نمی کنم هیچکس توقع داشته باشد این نوجوان وارد صحنه سیاسی کشور شود او برای ایفای نقش سیاسی بسیار جوان است.
اما داشتن نام بوتو و فرزند وی بودن امتیازات بسیار با ارزشی برای وی است. او رهبر سمبلیک است و فعلا نمی تواند امور عمومی روزمره حزب را مدیریت کند. اضافه کردن نام بوتو برای بیلاول زرداری به یاد خانم بی نظیر بوتو و پدرش ذوالفقار علی بوتو - موسس حزب - اقدامی هوشمندانه بود که آقای زرداری برای حفظ اصالت حزب انجام داد.
یکشنبه شب آقای زرداری در توضیحی در مورد تصمیم خود برای انتخاب پسرش بعنوان رییس حزب گفت: در این کشور نشانه ها و سمبل ها با اهمیت هستند. بوتو زرداری شبیه مادرش خوش چهره و دارای شخصیتی آرام و با اطمینان است.
فروغ نایک نماینده مجلس و وکیل خانوادگی آنها می گوید: او خیلی باهوش است و زیاد صحبت نمی کند. ابتدا مسایل را تحلیل و سپس در مورد آن اظهار نظر می کند. خانم بوتو در جریانات سیاسی که پسر خود را همراه می برد او را از نظر ظاهری کاملا آراسته می کرد.
در ماه آگوست وی پسرش را با خود برای یک مصاحبه با خبرنگاران نیویورک تایمز در هتلی در نیویورک به همراه آورد. در طول مصاحبه وی با دقت به صحبت های مادرش و برنامه اش برای بازگشت به پاکستان و صحبت های او با مقامات رسمی دولت بوش در مورد امکان تقسیم قدرت با مشرف توجه می کرد. وی که به شیوه غربیها لباس می پوشد در طول اکثر ملاقات ها ساکت می ماند و از وارد شدن در مباحث سیاسی اجتناب می کرد.
او و دو خواهرش - بختوار ۱۷ ساله و آسیفا ۱۴ ساله - به خاطر اغتشاشات سیاسی پاکستان از پدر و مادر و وطن شان جدا شده بودند. خانم بوتو در کتاب زندگینامه خود با عنوان دختری از شرق مطالبی را در مورد اینکه چگونه بعد از برکناری از اولین دوران حکومتش ۱۹۹۰ مادرش به وی نصیحت کرده که بچه هایش را برای امنیت بیشتر پیش خواهرش در لندن بفرستد ، نوشته است. در سال ۱۹۸۹ پس از اولین دوره نخست وزیری ، عده ای سعی کردند تا بیلاول را در اسلام آباد بربایند.
بوتو در قسمتی دیگر از کتاب خود نوشته بود: در سال ۱۹۹۰ برای من بسیار جانسوز بود که از بیلاول که دو ساله شده بود و بختوار که یکساله هم نشده بود جدا شوم. در سال ۱۹۹۱ وی به مهدکودکی در کوئین گیت لندن فرستاده شد و بوتو تصمیم گرفت تا دخترش را پیش خود برگرداند. ولی پسرش را همراه خود نیاورد.
بوتو در توصیف این لحظه نوشته است: او صبورانه و با چشمان قهوه ای رنگ اش به من خیره نگاه می کرد ،به من که بختوار(خواهرش) را با خودم می بردم و او را تنها می گذاشتم.
منبع نیویورک تایمز
مترجم: سید محسن روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید