جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نظرات جالب فقهی آیت الله جناتی و آیت الله دکتر صادقی تهرانی از مراجع تقلید


نظرات جالب فقهی آیت الله جناتی و آیت الله دکتر صادقی تهرانی از مراجع تقلید
علاوه بر آیت الله جناتی که شاگرد امام خمینی بوده یک شاگرد دیگر امام خمینی هم به نام آیت الله دکتر صادقی تهرانی هست که ایشان هم نظرات جدیدی دارد؛
می توانید اطلاعات بیشتر را از سایتهایشان کسب کنید، که فتواهای متفاوتی نسبت به علمای دیگه داده اند.
البته این دو مرجع استدلالات خودشان را هم برای فتواهایشان نیز ارایه داده اند.
● آیت الله دکتر صادقی تهرانی:
شاگرد عرفان و اخلاق آیت الله شاه آبادی -استاد امام خمینی- و همچنین خود امام خمینی ره، شاگرد فقه آیت الله بروجردی، شاگرد تفسیر، عرفان و اخلاق و فلسفه علامه طباطبایی، شاگرد فلسفه آیة الله العظمی‌ میرزا مهدی آشتیانی، فعّالیت سیاسی‌، با مرحوم آیة‌الله کاشانی در قیام نفت و علیه شاه و چهار بار غیابا محکوم به اعدام از طرف ساواک و فرار به بیت آیت الله خویی در نجف، مناظره با علمای وهابی در مکه و هفده سال زندانی شدن در عربستان،
چند روزی در آغاز انقلاب که‌برحسب خواستۀ مرحوم امام‌، مراجعات اصلی مردم را پاسخگو بود و پیش از تشکیل نمازهای جمعه بطور رسمی‌،اضافه بر سخنرانیهایی در سراسر ایران‌، نماز جمعه را در مراکز استان‌ها و بعضی از شهرهای دیگر، تشکیل داد‌. با ترک‌ِ نمازجمعه در قم به علت‌ِ اذیت‌های فراوان عدّه‌ای از متحجّرین حوزوی و تهمت‌های کذب دیگران و اقامۀ‌نمازجمعۀ رسمی در سراسر کشور، تمام اوقاتشان صرف تدریس و تألیف شد، که ۲۵ جلد از تفسیر سی جلدی‌ِ «الفرقان‌»را بمدت ده سال در قم‌، ضمن دو تدریس عربی و فارسی تألیف کرد‌. علّامۀ طباطبائی به ایشان فرمودند تا این تفسیر پایان نیافته کتاب دیگری ننویسد، دربارۀ کتاب «المقارنات‌» امام خمینی در نجف فرمودند: بهترین کتابی است که علیه یهود و نصاری‌ نوشته شده‌ است ...
http://www.forghan.org/presentation/?sectionPage=staff
http://www.forghan.org/default.asp
● آیت الله دکتر صادقی تهرانی:
اینجانب ادلّۀ اسلامی را ویژۀ قرآن و سنّت می‌دانم و محور اصلی هم در این میان «قرآن‌» است‌، اگر علمای‌اسلام قرآن را درست بررسی کنند درصد اختلافاتشان با هم بسیار کم می‌گردد.
● نمونه نظرات:
ـ آیت الله دکتر صادقی تهرانی:
▪ فتوا دادن کسی که حدّاقل یک دوره‌ی کامل، قرآن را بررسی نکرده، حرام و پیروی از او نیز حرام میباشد، زیرا ... (با این حساب فعلا فقط از آیت الله مکارم شیرازی و خود ایشان میشه تقلید کرد!)
▪ بدن کفّار پاک می‌باشد؛ بدن هر انسانی پاک است اگر چه کافر، مشرک، مسیحی، یهودی، ناصبی، غالی و یا... باشد، زیرا ... و شرک هم در اختصاص عقیده و روح انسان است و نه جسمش زیرا جسم تکلیفی ندارد تا مشرک یا موحّد باشد ... مگر در صورتی که بدانیم خود را نجس کرده‌اند و ندانیم خود را پاک نموده‌اند ...
▪ مسکرات پاکند؛ مسکرات چه از آب انگور یا خرما باشند که لفظ شراب هر دو را در بر دارد به کلّی پاکند ...
▪ سن بلوغ دختران و پسران یکی است ...
▪ سجده های واجب ده آیه هستند ...
▪ سجده بر فرش و زیلو هم اشکالی ندارد ...
▪ نماز مسافر در هر کجا باشد شکسته نیست ...
▪ نماز جمعه با شرائطش بر تمامی مکلّفان بدون عسر یا حرج واجب است ...
▪ بر هدیه، مهریه و ارثیه هم خمس تعلق میگیرد ...
▪ سادات ویژگی بر خمس ندارند (حق خمس بر یک ششم است نه نصف):
خمس هرگز ویژگی برای سادات ندارد, سیادت هم اگر موضوعیّتی داشت در اختصاص ارتباط از طریق پدر به رسول الله(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) نیست و گرنه امام حسن و امام حسین(علیهم السّلام) سیّد نخواهند بود, و چون سیّد و آقای اصلی شخص پیامبر بزرگوارند تمامی فرزندان آن حضرت که کلّاً از حضرت زهراء(سلام الله علیها) می باشند بدین معنی سیّدند. اختلافی هم که دراین باره بین ائمّه‌ی معصومین(علیهم السّلام) و بنی امیّه و بنی عبّاس وجود داشت, این بود که اینان نمی‌پذیرفتند که معصومان ذرّیه و فرزندان رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) باشند چون از راه دختر منسوب بوده اند و این حضرات هم از جمله به آیاتی استدلال می‌کرده اند که عیسی را از فرزندان ابراهیم دانسته و او هم که تنها ارتباط مادری داشته است و نیز به آیه‌ی مباهله استدلال می‌فرمودند که حسنین(علیهم السلام) را از فرزندان پیامبر(صلّی الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) خوانده است ...
و از همه‌ی اینها گذشته ارتباط فرزند با مادر چه پیش از ولایت و چه پس از آن, بیشتر از پدر است. و روی این اصل سیادت در ارتباط با مادر بیشتر از پدر است و یا لااقل کمتر نیست.
اگر مثلاً درآمد شما یک میلیون تومان در سال است و مخادج عادّی سالیانه‌ی شما بدون اسراف و تبذیر هشتصد هزار تومان, دویست هزار تومان باقیمانده, تمامش خمس است و نه یک پنجم از آن ...
مخارج زندگی شما یا فصلی یا سالیانه یا چند ساله و یا عمری است, که هر کدام به حساب خودش باید منظور شود, بنابراین مخارج حجّ شما که مثلاً در عرض چند سال جمع می شود, در حکم همین استثنای مخارج شماست چنانکه جهیزیّه‌ی عروس و وسایل داماد و مانندش نیز مستثنی است.
مبلغ مورد نیاز شما برای خرید و یا بیع شرط و باصطلاح "رهن" خانه‌ی مورد نیازتان نیز مستثنی است, که اگر چند سالی جمع آوری آنها بطول انجامد از استثناءآتِ خمس خواهد بود...
سرمایه‌ی نخستینی که برای مخارج ضروری شما احتیاج است خمس ندارد...
▪ هر جا که دولت اسلامی شایسته‌ای وجود داشته باشد لازمست خمس و زکاتها بوسیله‌ی این دولت به مصرفِ شایسته‌ی مقرّره برسد, تا نیازهای جامعه‌ی اسلامی کلّا برآورده شود...
▪ در حج نذرِ احرام پیش از میقات بدعت است ...
▪ خرید , فروش و ساختنِ عروسک یا مجسّمه‌ی حیوان و یا انسان اشکالی ندارد مگر ...
▪ سیگار حرام است ...
...
http://www.forghan.org/infoService/?sectionPage=opinion
ـ آیت الله جناتی:
شاگرد درس خارج فقه آیت اللّه العظمی بروجردی و خارج اصول امام خمینی و در نجف شاگرد آیات عظام شاهرودی، حکیم، شیرازی، حلّی، زنجانی و خویی
اعراف/۱۷۰:
و کسانی که به وسیله‌ی کتاب (:قرآن) ، [خود و دیگران را از خطا] نگاهبانی می‌کنند و نماز را بر پا می‌دارند،[مصلحند]. همانا ما پاداش مصلحان را ضایع نمی‌کنیم.
(محور اصلی نظرات قرآن)
http://www.jannaati.com
● نمونه نظرات:
ـ آیت الله جناتی:
▪ مرد بودن در مجتهدی که مورد تقلید قرار می‏گیرد شرط نیست.
▪ اعلم بودن مجتهد در تقلید از او شرط نیست، بلکه ... تشخیص اینکه کدام یک از آن دو مجتهد در مقام تفریع کمتر اشتباه می‏کند تا آنکه اعلم باشد و کدام یک از آنها بیشتر تا آنکه غیر اعلم باشد، بسیار مشکل است.
▪ غیر مسلمانان از هر نوع و قسمی که باشند (اهل کتاب، مشرکین و ملحدین) ذاتا و از نظر جسمی و بدنی پاک هستند و اگر از چیزهایی که در نظر مسلمانان نجس میباشند ، اجتناب کنند، نجاست عرضی هم ندارند.
▪ تصدی مقام قضاوت توسط زن در صورتی که شرایط آن را دارا باشد، مانعی ندارد.
▪ اذن پدر در ازدواج دختری که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک می‏کند و تحت تأثیر احساسات قرار نمی‏گیرد، شرط نیست و اختیار با خود اوست.
▪ پیدایش بلوغ دختر به عادت ماهانه است ...
▪ بیرون رفتن زن از منزل در صورتی که با حق شوهر منافات داشته باشد، باید از او اذن بگیرد وگرنه اذن او معتبر نیست ...
عقیم کردن زن از راه جراحی و یا غیر آن جایز نیست ...
▪ آبستنی زن با اسپرم غیر همسر در صورتی که همسر وی عقیم و راضی باشد و این کار با ارتکاب حرام شرعی همراه نباشد، جایز میباشد ...
اگر آبستنی زن با اسپرم غیر همسر انجام پذیرد، کودک به صاحب اسپرم ملحق می‏شود نه به همسر او، ولی مادر کودک همان است که از او متولد شده است ...
▪ زن می‏تواند بدون رضایت شوهر از بچه‏دار شدن خود جلوگیری کند ولی مرد نمی‏تواند بدون رضایت زنش، او را مجبور به بچه‏دار نشدن کند ولی با رضایت او مانعی ندارد ...
▪ ازدواج با زنان اهل کتاب (زرتشتی، یهودی و مسیحی)، برای مسلمان مانعی ندارد
▪ ازدواج با زنان کتابی، چه آنکه بگونه موقت باشد و چه بگونه دائم و همیشگی، جایز است
▪ دایره‏زدن در عروسی‏ها بگونه‏ای که متداول می‏باشد، جایز است و حتی برخی از فقهای پیشین ترک آن را مکروه دانسته‏اند و عروسی خوب آن عروسی است که شادی‏بخش و پر سر و صدا باشد، ولی مقرون به چیزهایی که در شرع مقدس اسلام حرام است، نباشد
▪ پولی را که زنان خواننده در عروسی‏ها می‏گیرند، حلال است
▪ رقصیدن زنان برای زنان و مردان برای مردان در مجالس عروسی و مناسبات فرح و شادی اشکال ندارد
▪ خوش آمدن افراد از برخی آهنگ‏ها حرام نیست، زمانی حرام است که شنیدن آن از انسان به کلی سلب اختیار کند. اما اگر آهنگی که حلال است با ارتکاب فعل حرام همراه باشد، شنیدن آن حرام می‏شود ...
▪ کف زدن در مجالس جشن و سخنرانی جهت تشویق و به عنوان شادی مانعی ندارد
▪ استعمال آلات لهوی که برای جاانداختن و پرداختن آوازهای نیکو و مقرون به شعرهایی که دارای مضمون عالی در بعد دینی، مذهبی، عرفانی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است، مانعی ندارد. ولی استعمال آنها در جاانداختن و پرداختن آوازهای لهوی و شعرهایی که دارای مضمون باطل است، حرام می‏باشد
▪ امروزه در حکومت اسلامی آلات لهوی از آلات مشترک به شمار می‏آیند
▪ بازی کردن با آلاتی از قبیل نرد، پاسور و شطرنج در صورتی که به عنوان ورزش فکری، تقویت بنیه ریاضی و یا سرگرمی باشد و در آن برد و باخت نباشد اشکال ندارد، حتی اگر عنوان آلت قماری از آنها زایل نشده باشد
▪ مجسمه ‏سازی که امروزه به عنوان فن و هنر گرانقدر و ارزشمند به شمار می‏آید و از انگیزه‏های مذموم و ناپسند و از آلودگی، شرک و قصد تشبه به خالق، مبرّا است و با تحول زمان و شرایط آن، ملاک حرمت و یا کراهت آن متحول شده، اشکال ندارد
▪ ذبح قربانی باید در منی‏ باشد ولی اگر نیازمندی در آنجا نباشد که از گوشت آن استفاده کند، جایز است به وسیله نایب در بلد خود و یا غیر آن در هر جا که فقیر و مستمندی باشد قربانی نماید
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید