جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


قطار سه و ده دقیقه یوما


قطار سه و ده دقیقه یوما
▪ کارگردان: جیمز منگولد.
▪ فیلمنامه: هلستد ولز، ماییکل برندت، درک هاس بر اساس داستاین از المور لئونارد.
▪ موسیقی: مارکو بلترامی.
▪ مدیر فیلمبرداری: فیدون پاپامایکل.
▪ تدوین: مایکل مک کاسکر.
▪ طراح صحنه: اندرو منزیس.
▪ بازیگران: راسل کرو[بن وید]، گریستین بیل[دن اوانز]، پیتر فاندا[بایرون مک الروی]، گرچن مول[آلیس اوانز]، بن فاستر[چارلی پرینس]، دالاس رابرتز[گریسون باترفیلد]، آلن تیودایک[داک پاتر]، ونیسا شاو[امی رابرتز]، لوگان لرمن[ویل اوانز]، کوین دوراند[تاکر]، لوک رینز[مارشال ویترز]، جانی وایتوورث[تامی دردن]، بنجامین پتری[مارک اوانز].
▪ ١١٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نام دیگر: Three Ten to Yuma. نامزد جایزه بهترین موسیقی از مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد سال/کریستین بی از مراسم انجمن منتقدان فیلم لندن، نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد/فاستر و بهترین فیلم درام از مراسم ساتلایت، نامزد جایزه بهترین گروه بازیگری از مراسم اتحادیه بازیگران.
▪ ژانر: اکشن، درام، وسترن.
دن اوانز مزرعه داری که انبار مزرعه اش به آتش کشیده شده، برای نجات فرزندانش از گرسنگی راهی شهر می شود تا قطعه طلای کوچک همسرش را بفروشد. اما در بار زمینه دستگیری یاغی مشهوری به نام بن وید که افرادش انبار او را به آتش کشیده بودند را فراهم می کند. مردی که توسط کارآگاهان پینکرتون برای ده ها فقره سرقت بزرگ و کشتن آدم های بسیار تحت تعقیب است. پس از دستگیری بن وید، نماینده آزانس پینکرتون از کلانتر می خواهد تا چند نفر را در اختیار وی بگذارند تا وید را به قطار یوما برسانند. چون یقین دارد که دستیار خونخوار وید به نام چارلی پرینس سعی خواهد کرد تا رئیس اش را نجات دهد. اوانز که موقعیت را مناسب دیده، می پذیرد تا در ازای ٢٠٠ دلار همراه معاونین کلانتر وید را تا ایستگاه محافظت کند. مامورین برای منحرف کردن افراد وید، کالسکه حامل زندانی را با یکی از معاونین کلانتر که لباس های وید را پوشیده، از مسیر همیشگی فرستاده و خود شب هنگام پس از اقامتی کوتاه در منزل اوانز با اسب راهی می شوند.
در طول راه وید یکی از محافظین را به قتل می رساند، اما مدتی بعد به آنها کمک می کند تا از کمین چند سرخپوست جان به سلامت در ببرند. چارلی پرینس و دیگران نیز همزمان با کشف حقه کلانتر برگشته و به دنبال گروه همراهان وید به راه می افتند. پس از اتفاقات دیگری که منجر به کشته شدن بسیاری از محافظان می شود، به ایستگاه می رسند.
اما چند ساعت تا رسیدن قطار سه و ده دقیقه به یوما باقی است و چارلی پرینس و افراد وید نیز از راه می رسند. چارلی با تشویق اهالی در ازای پول همکاری آنها را جلب کرده و مارشال و معاونین او را می کشد. اما اوانز که تنها مانده، هنوز مصمم است تا وید را سوار قطار کند....
● چرا باید دید؟
بازسازی ٥٠ میلیون دلاری یکی از کارگردان های کار کشته هالیوود از وسترنی کلاسیک به همراه ساخته شدن ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد ترسو باعث شد تا سال ٢٠٠٧ را به عنوان نقطه عطفی در ژانر وسترن تبدیل کرده و آغاز دورانی تازه برای این گونه اصیل سینمای آمریکا را رقم بزند. جیمز منگولد متولد ١٩٦٣ که تاکنون فیلم های معتبری چون دختر روان پریش، هویت، کاپ لند/شهرک پلیس و عبور از خط را کارگردانی کرده، این بار به سراغ ژانری رفته که بسیاری آن را مرده می پنداشتند.
قطار سه و ده دقیقه به یوما فقط یک بازسازی فوق العاده خوش ساخت[دارای یکی از بهترین دکوپاژها و قاب بندی ها] نیست.
بلکه دمیدن روح زمانه در قالب ژانری کهن است. کاری که می تواند یکی از پایه های سینمای دوره پست مدرن قلمداد شود. یعنی گرفتن یک انگاره یا یک عرف اخلاقی و نوسازی آن و یا به کار گرفتن رسانه بیانی برای پاشیدن نوری تازه، بر موضعی که زمانی به گونه ای شایسته تقلید پوشش داده شده است.
منگولد با انتخاب درست بازیگران، چیدن درست میزانسن ها و استفاده از موسیقی شگفت انگیز مارکو بلترامی تماشاگر را وادار می کند که نسخه اصلی را در مقایسه با بازسازی او کم جان و بی رمق بدانیم. تا این لحظه منتقدان نقدهای ستایش آمیزی بر فیلم نوشته اند، اما مطلبی جدی و عمیق درباره نوزایی ژانر وسترن پس از تماشای ترور جسی جیمز خواهم نوشت. قطار سه و ده دقیقه به یوما دارای بهترین تیم های بازیگری در فیلم های سال های اخیر است.
کسانی مثل من که از راسل کرو و بازی اش در نقش های مثبت خوششان نمی آید، با این فیلم و بازی اش در نقش یک بدمن مادرزاد به قدرت بازیگری او ایمان خواهند آورد.
اما بن فاستر در نقش شر آفرینی چون چارلی پرینس نیز فراموش نشدنی است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می کنید وسترن مرده است، کافی است تنها سکانس پایانی این فیلم را ببینید.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید