پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


من حماسه هستم I Am Legend


من حماسه هستم I Am Legend
▪ کارگردان: فرانسیس لارنس.
▪ فیلمنامه: مارک پروتوسویچ، آکیوا گولدزمان بر اساس داستان ریچارد ماتیسون و فیلمنامه ١٩٧١ جان ویلیام و جویس هارپر کورینگتون.
▪ موسیقی: جیمز نیوتن هاوارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: اندرو لسنی.
▪ تدوین: وین وارمن.
▪ طراح صحنه: دیوید لیزن، نائومی شوهان.
▪ بازیگران: ویل اسمیت[رابرت نویل]، آلیس براگا[آنا]، چارلی تاهن[ایتن]، سالی ریچاردسون[زوئی]، ویلو اسمیت[مارلی]، اما تامسون[دکتر].
▪ ١٠١ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا. نامزد جایزه بهترین صداگذاری از مراسم ساتلایت، نامزد بهترین بازیگری و بدل کاری از مراسم اتحادیه بازیگران.
▪ ژانر: اکشن، درام، فانتزی، ترسناک، مهیج، علمی تخیلی.
رابرت نویل تنها انسان بازمانده شیوع ویروسی مرگبار است. او در نیویورک به همراه سگش سامانتا زندگی تنها و یکنواختی را می گذارند. نویل ایمان دارد که خودش تنها بازمانده این واقعه وحشتناک نیست و هستند انسان هایی که شاید نجات یافته باشند.
از این رو هر روز پیامی ثابت مبنی بر حضور خود و اینکه به دنبال مصاحبی از میان بازماندگان است، مخابره می کند. نویل که قبلاً دانشمند بوده، زیر زمین خانه قلعه مانند خود را تبدیل به آزمایشگاهی مجهز و زندگیش را در وقف یافتن واکسنی برای مبارزه با این ویروس مرگبار کرده است. یک روز پس از حادثه ای هنگام جست و جوی غذا، انسانی آلوده[جهش یافته] را به دام می اندازد.
نویل که پس از آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی فرصت کار روی یک بدن انسانی را یافته، امیدوار است تا بتواند از تحقیقات خود نتیجه مطلوب بگیرد. این کار به معنی مداوای میلیون ها موجودی است که فقط شب ها از پناهگاه های خود بیرون می آیند و سابقاً انسان بوده اند. این موجودات که یکی از همنوعان خود را در دست نویل اسیر می بینند، برای وی دامی پهن می کنند.
اما در آخرین لحظه زنی آنا به همراه پسرش از راه رسیده و او را نجات می دهد. سپس معلوم می شود که آنا پیام او را دریافت کرده و می داند که یک کولونی کوچک از بازماندگان نیز در مکانی دور دست ورمونت وجود دارد. آنا از نویل می خواهد تا همراه وی به آن کولونی برود. اما پیش از این کار، موجودات جهش یافته به خانه نویل حمله می کنند. نویل که سرانجام موفق شده واکسن مورد نظرش را تهیه کند، قبل از مرگ آن را به دست آنا می سپارد...
● چرا باید دید؟
ریچارد ماتیسون متولد ١٩٢٦ از نویسندگان مشهور داستان های فانتزی، ترسناک و علمی تخیلی آمریکاست که تا امروز بیش از ٦٠ داستان او توسط دیگران یا خودش تبدیل به فیلمنامه شده است. تم اصلی داستان های او فاجعه آفرین بودن علم آدمی و تلاش های انسان برای جلوگیری یا مهار این فجایع است. داستان کوتاه من حماسه هستم ١٩٥٤ یکی از نمونه ای ترین نوشته های ماتیسون است که اولین بار در سال ١٩٦٤ به کارگردانی اوبالدو راگونا و سیدنی سالکوف با شرکت وینسنت پرایس به فیلم برگردانده شد.
استودیو همر فیلم نیز قصد داشت تا بر اساس فیلمنامه ای از خود ماتیسون آن را با نام موجودات شب به فیلم تبدیل کند، اما خشونت موجود در آن از سوی اداره سانسور پذیرفته نشد و لاجرم پروژه مسکوت ماند. هفت سال بعد نسخه آمریکایی و هالیوودی آن به نام The Omega Man توسط بوریس سگال و بازی چارلتون هستون تولید شد، که نویل به عنوان آخرین بازمانده دانشمندان سابق و کسانی که مسبب بروز این فاجعه بودند، سعی داشت تا خود را از خطر موجودات خطرناک پیرامون حفظ کند.
من حماسه هستم سومین و تا این لحظه آخرین برگردان سینمایی داستان کوتاه ماتیسون است که از نام اصلی قصه منبع اقتباس خود استفاده کرده، اما سازندگانش با استفاده از بودجه ای هنگفت و جلوه های ویژه کامپیوتری محصولی به روزتر آفریده اند.
فیلمی که بیش از علمی تخیلی بودن، مبتی بر اکشن و وامدار ژانر فیلم های ترسناک است. داستان فیلم به آینده ای نزدیک منتقل و بر بار عاطفی آن افزوده شده است. بدیهی است در زمانه ای که چنگ میکروبی و شیوع انواع ویروس های مرگبار[سارس، آنفلونزای مرغی و ...] را به تازگی تجربه کرده ایم، چنین فیلمی می تواند هراس بسیاری خلق کند.
امتیاز قصه فیلم از دهه ١٩٧٠در اختیار کمپانی وارنر بوده و تا امروز تلاش هایی نیز برای بازسازی آن به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی آرنولد شوارتزنگر شده بود. اما سرانجام قرعه به نام لارنس و اسمیت خورد. فرانسیس لارنس که پیشتر به عنوان سازنده کلیپ های موسیقی خوانندگانی چون بریتنی اسپیرز، ویل اسمیت، سارا مک لاکلن، جنیفر لوپز و ارواسمیت شهرت داشته، دو سال قبل با ساختن کنستانتین به کارگردانی فیلم های بلند وی آورد.
من حماسه هستم دومین فیلم بلند اوست که در مقایسه با اثر پیشین به دلیل تعلقش به گونه فیلم های پسا آخر زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته این به این معنی نیست که از گاف ها و سوراخ های فیلمنامه ای که دو حرفه ای نیز نام خود را در پای آن گذاشته اند، خالی باشد. سرنوشت تولید این فیلم نیز بی شباهت به برگردان قبلی نیست. اگر The Omega Man فیلم هستون بود، این یکی نیز فیلم اسمیت است. هر دو بازیگر در تولید فیلم ها نقش اساسی داشتند و انتخاب اول اسمیت برای کارگردانی فیلم فعلی نیز گیلرمو دل تورو بود.
اگر نیاز به دیدن بازی ویل اسمیت دارید و دل تان برای دیدن عظمت صحنه های پا آخر زمانی نیویورک غنج می زند، من حماسه هستم را ببینید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید