شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


مبارزه با دیو درون


مبارزه با دیو درون
وقتی باخبر می شوید یکی از دوستان قدیمی تان خودروی زیبا و تقریبا مدل بالایی خریده، گلویتان کیپ می شود و از شنیدن خبر ازدواج یکی از آشنایان که اتفاقا کم سن تر از شما است، آن قدر لجتان می گیرد که دلتان می خواهد بزنید زیر گریه! همین اتفاق ممکن است هنگامی روی بدهد که نامه ارتقای همکارتان را روی میز ببینید! اگر دچار این حالت ها شدید متاسفانه باید اعتراف کرد که شما مبتلا به حس ناخوشایند حسادت شده اید و با این احساس بیش از همه به خودتان ضربه می زنید.
حسادت از اول تاریخ و پنداری همزاد انسان بوده و کمتر کسی را می توان یافت که در زندگی ( حتی برای لحظه ای کوتاه) دچار این حس نشده یا این حس را از سوی اطرافیانش تجربه نکرده باشد.
بیشتر انسان ها دوست دارند بهتر و برتر از دیگران باشند و چنانچه فرد فقط احساس کند دیگران بهتر از او هستند و خودش در رده پایین تری قرار دارد، از حسادت رنج می برد.
کارشناسان علوم رفتاری و روانشناسان بر این باورند که عزت نفس به اعتماد به نفس سبب می شود .فرد در هر شرایطی خودش را ارزشمند بداند و به دیگران حسادت نکند. حسادت منحصر به مادیات نیست هر چیزی می تواند باعث ایجاد حسادت شود گاهی انسان ها در انجام کار خیر و کمک به سایرین هم دلشان می خواهد از دیگران بهتر باشند و همین موضوع سبب بروز حسادت می شود.
چه طور دیو درون را از خود برانیم؟
اکثر ما ممکن است گاهی در زندگی از حسادت رنج ببریم. ارتقای شغلی دوستان و یا همکاران، خودروی جدید همسایه و یا حتی لباس تازه دوستمان ممکن است سبب حسادت ما باشد. برای بیشتر مردم، حسادت، احساسی زودگذر و مقطعی است اما برخی مواقع حسادت آن اندازه قوی و شدید است که نشاط فرد را می گیرد و بر معاشرتش با دیگران تاثیر منفی می گذارد. به هر روی چنانچه کمی تا قسمتی حسود می شوید مراحل توصیه شده در زیر به شما کمک می کند تا بر حس حسادت چیره شوید.
● گام نخست: چنانچه دچار حس حسادت شدید خودتان را سرزنش نکنید بلکه ریشه ها و دلایل حسادت تان را شناسایی کنید. از توجیه رفتارتان دست بردارید. شاید گاهی وقت ها بتوانید برای حسادتان دلیل قانع کننده ای بیابید اما در بیشتر موارد خود حسادت مانع از دیدن واقعیت می شود.
● دومین گام: با بالا بردن اعتماد به نفس تان، حسادت از شما دور خواهد شد چرا که حسادت در نتیجه عدم اطمینان افراد به خودشان ایجاد می شود نه اعمال و یا رفتار دیگران ،بنابراین از همین امروز شروع کنید. خواندن کتاب و کمک گرفتن از مشاور در صورت لزوم آغاز مناسبی برای درمان است!
● سومین گام: اگر پیش از این به کسی حسادت نشان داده اید با دقت بیشتری به تبعات منفی حسادت در زندگی تان توجه کنید. اجازه ندهید این حس ناخوشایند بر روابط شما با دیگران تاثیر منفی بگذارد.
● چهارمین گام: به جای حسادت کردن در حق خواهر و برادر و دوستان می توانیم به وجود آنها افتخار کنیم چرا که در این صورت قادرند بهتر از شما حمایت کنند.
حسادت به چیزی که دیگران دارند گاه شما را عصبی، خشمگین و افسرده می کند.
● پنجمین گام: همواره باید شکرگذار نعمت های خدادادی باشیم و برای بهتر شدن مان بکوشیم، حسادت هنگامی زاده می شود که فرد احساس کند آنچه دارد کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد.
● ششمین گام: یاد بگیرید در لحظه هایی که دچار حسادت می شوید پیش از آن که این بیمارگونه تمام وجودتان را بگیرد، آن را تجزیه و تحلیل کنید. به این فکر کنید که چه ضعف یا کمبودی در وجودتان سبب به وجود آمدن این حس شده است. قدر خودتان را بدانید چرا که شان شما اجل تر و بالاتر از آن است که به حس حسادت آلوده شود!
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید