چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


زهرا (س) در تفاسیر اهل سنت


زهرا (س) در تفاسیر اهل سنت
حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم بعثت در شهر مکه به دنیا آمد. وجود نورانی اش قبل از خلقت آسمان ها و زمین از نور عظمت خداوند خلق شده و باعث قبولی توبه آدم صفی الله و حوا گردیده و وجودش در قالب بشری و خاکی از میوه بهشتی بوده است. وی که پاره تن مصطفی، سید نساءالعالمین و دارای صدها عنوان فضیلت و کمالات معنوی، کوثر قرآن و همسر علی مرتضی ـ شیر خدا ـ و مادر حسنین(ع) و حجت خدا بر خلایق بوده است. پدرش حضرت محمد خاتم الانبیا و افضل الرسل (ص) بودکه به گفته قرآن برای همه جهانیان رحمت و الگوی بشر در حیات انسانی بوده است.مادرش خدیجه کبری، محبوبه رسول اسلام بوده که همدم و همه کس پیامبر بوده و پیامبر (ص) در زندگی برای او احترام خاصی قایل و بعد از وفات همیشه در یاد او بوده است. در این زمینه سخنان عایشه کاملا گویاست. رسول خدا (ص) چون به خدیجه زیاد علاقه مند بود و همیشه او را به نیکی یاد می کرد، عایشه اعتراض می کرد و می گفت: خدیجه پیرزنی بیش نبود، چرا این قدر از او تعریف می کنی؟! خداوند بهتر از او به تو عطا کرده است. پیامبر غضبناک شد و فرمود: به خدا سوگند! خدا بهتر از او به من نداده است. خدیجه هنگامی ایمان آورد که دیگران کفر می ورزیدند و مرا تصدیق نمود وقتی که دیگران تکذیبم می کردند. خدا نسل مرا در اولاد او قرار داد. عایشه می گوید: تصمیم گرفتم بعد از آن خدیجه را به بدی یاد نکنم!
در منابع تفسیری، روایی، رجالی و تاریخی اهل سنت صدها روایت در شان و منزلت حضرت فاطمه (س) دیده می شود. جمع آوری و تدوین این روایات چندین مجلد را می طلبد.
روایتی از پیامبر (ص) نقل شده است که می فرمایند: وقتی که خداوند حضرت آدم و حوا را آفرید، آنها در بهشت می خرامیدند و افتخار می کردند، می گفتند: آیا کسی هم از ما زیباتر هست؟ در همین حالت بودند که ناگاه هر دو به بانویی برخورد کردند که مثلش را ندیده بودند و نور زیادی از او می درخشید که چشم ها را خیره می کرد، عرض کردند: پروردگارا این کیست؟ خداوند فرمود: این صورت فاطمه، سرور زنان فرزندان توست. گفتند: این تاج که بر سر اوست، چیست؟ خداوند فرمود: آن تاج علی شوهر اوست. باز هم سوال کردند: دو گوشواره اش چیست؟ خداوند فرمود: دو فرزند اوست و بعد خداوند فرمود که اینها در خزانه علم من قبل از دو هزار سال که تو را خلق کنم وجود داشتند.
در منابع اهل سنت، روایاتی مختلف درباره انعقاد نطفه فاطمه(س) در شب معراج به سبب خوردن میوه بهشتی دیده می شود. ذهبی از ابن عباس روایت کرده است: هنگامی که فاطمه بنت رسول الله (ص) متولد شد پیامبر نامش را منصوره گذاشت. پس جبرئیل نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند به شما و به مولود شما سلام می رساند و می فرماید: مولودی محبوب تر از این به دنیا نیامده و او ملقب به اسمی بهتر از نامی که گذاشتی می شود و او فاطمه نامیده می شود، زیرا او شیعیان را از آتش دور می کند.
در منابع اهل سنت روایات قابل توجهی در مورد ازدواج فاطمه (س) با علی (ع) به حکم و دستور خداوند وارد شده و این روایات را بزرگانی چون امام علی (ع)، عبدالله بن مسعود و … نقل کرده اند.
در برخی منابع اهل سنت مهریه حضرت زهرا (س) چهار صد درهم، در بعضی زمین و در برخی منابع، شفاعت امت به عنوان مهریه فاطمه (س) ذکر شده است.
کتاب شخصیت حضرت زهرا (س) در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت نوشته یعقوب بشوی، توسط موسسه بوستان کتاب با قیمت ۳۹۵۰ تومان منتشر شده است.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید