جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چقدر در گوش دادن مهارت دارید؟


چقدر در گوش دادن مهارت دارید؟
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که “مهارت گوش دادن” دارند، در حالی که آنها تفاوت بین شنیدن و گوش دادن را نمی‌دادند، زیرا شنیدن تنها گرفتن ارتعاشات صداست و گوش دادن عبارت است از دریافت معنی آنچه که فرد می‌شنود، یعنی در گوش دادن انسان باید محرک‌های صدا را به یاد آورد، به صداها توجه کند و آنها را تفسیر نماید. برای گوش دادن به شیوه فعال هشت روش پیشنهاد می‌شود؛
۱) تماس چشم‌ها و نگاه مهم است:
‌ هنگامی که کسی با دیگری صحبت می‌کند، ولی شنونده به او نگاه نمی‌کند، چه احساسی به گوینده دست می‌دهد؟ اگر گوینده همانند بیشتر مردم باشد، باید این رفتار را نوعی بی‌‌اعتنایی یا بی‌علاقگی تعبیر نماید. البته از خیره شدن هم باید خودداری نمود زیرا ممکن است طرف را دستپاچه کند.
۲) تاکید کردن با تکان دادن سر:
کسی که به شیوه موثر گوش کند، به مطالب گفته شده علاقه نشان می‌دهد و با تکان دادن سر به صورت غیرگفتاری این پیام را می‌دهد که به گفته‌های گوینده علاقه‌مند است. البته توجه داشته باشید که تائید زیاد از حد توسط حرکت سر این احساس را به ‌وجود می‌آورد که شنونده از خود اراده‌ای ندارد و حتی در گوش دادن بی‌دقت است.
۳) از حرکات مناسب چهره استفاده کنید:
حرکات مناسب صورت همانند تماس چشم، گوش دادن شما را القا خواهد کرد. به دفعات و در هر فرصتی لبخند بزنید. مواجه بودن با یک صورت خندان خیلی بهتر و تشویق کننده‌تر از این است که آدم فکر کند با یک دیوار بی‌روح روبروست.
۴) از حرکت‌ها و کارهای انحرافی بپرهیزید:
راه دیگر برای نشان دادن علاقه به گفته‌های گوینده این است که شنونده سعی کند به گونه‌ای وانمود نماید که فکر او متوجه چیز دیگری نیست. او به هنگام گوش دادن نباید به ساعت مچی خود نگاه کند، نباید با مداد بازی کند یا به کار دیگری که جنبه انحرافی دارد، بپردازد. این کارها باعث می‌شود که گوینده احساس کند شنونده خسته شده یا به گفته‌هایش علاقه‌ای ندارد.
۵) پرسش‌هایی را مطرح کنید و خواهان شرح وتوضیح باشید:
وقتی شخص حس کند که گفته‌اش ارزش داشته است احساس غرور خواهد کرد و این احساس غرور با درخواست شما مبنی بر شرح وتوضیح نکته‌ای جالب بیشتر خواهد شد.
۶) سعی کنید حرف گوینده را قطع نکنید:
اجازه بدهید گوینده مطالب خود را تمام کند. پس از آن نسبت به گفته‌هایش واکنش نشان دهید. سعی نکنید مسیر تازه‌ای به اندیشه‌های گوینده بدهید و در این باره به حدس و گمان متوسل نشوید. هنگامی که حرف گوینده پایان یافت شما متوجه مقصود او خواهید شد.
۷) نشان دهید که جواب را فهمیده‌اید:
وقتی شما به دقت گوش می‌دهید، می‌توانید تائید کنید که پاسخ را فهمیده‌اید و مورد قبول شماست و این عمل می‌تواند با حرکت سر و یا بهتر از آن، با ارائه یک اظهارنظر و یا پرسش یک سوال پیگیرنده انجام شود.
۸) جای نقش گوینده و شنونده را به آرامی تغییر دهید:
دانشجویی که در کلاس درس یا سالن سخنرانی نشسته است، با داشتن حالتی نسبتا راحت می‌تواند شنونده خوبی باشدچرا؟ زیرا اصولا ارتباط یک طرفه است ولی اگر دانشجو در همان زمان که استاد مشغول درس دادن است بخواهد با وی صحبت کند و در فکر جمله‌بندی عباراتی باشد که می‌خواهد به زبان بیاورد،دیگر نمی‌تواند شنونده موثری باقی بماند. از همان لحظه که شروع به تفکر در مورد صحبت‌های خود می‌کند، از سخنان استاد غافل می‌ماند. بنابراین یک شنونده موثر سعی می‌کند به آرامی نقش گوینده را بگیرد و تا تبدیل به گوینده نشده است روی گفته‌های گوینده فعلی تمرکز کند. به عبارت دیگر درباره آنچه که به هنگام به دست آوردن فرصت، قصد گفتن آن را دارید نیندیشید.
۹) زبان حرکات و وضعیات بدن را تفسیر کنید:
آشنا بودن با زبان حرکات و وضعیات بدن بخش مهمی از بهبود مهارت گوش دادن است. تفسیر علایم غیرکلامی و مفاهیم آنها مهارتی ظریف و با ارزش است که باید کسب شود.
۱۰) هنگام گوش دادن، وضعیت بدن در حالت آزاد و راحت باشد:
شیوه قرار گرفتن شما می‌تواند گویای تمایل شما به گوش دادن باشد. رودرروی شخص مقابل بنشینید و از قوز کردن و یا یکوری نشستن اجتناب کنید. حالت شما باید سربالا و در وضعیت کاملا راحت باشد. به‌عنوان مثال انداختن پا روی پا و دست به سینه نشستن می‌تواند نشانه تنش و مقاومت باشد.
ونوس معافی، کارشناس ارشد علوم تربیتی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید