پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نسل آینده شبکه های مخابراتی


نسل آینده شبکه های مخابراتی
در قرن ۲۱ حرکت به سوی ارتباطات پرسرعت بسیار حائز اهمیت است و سعی همه کشورها دست یافتن به ارتباطاتی پرسرعت در تمام زمینه های اطلاعات و ارتباطات (ICT) است. به همین دلیل است که صحبت از Next Generation Network)NGN) به میان آمده است. نحوه ارتباط افراد با یکدیگر در سال های اخیر به واسطه حضور اینترنت تغییر کرده و مردم خواهان ارتباط سریع و بی وقفه (Real Time) می باشند. با حضور اینترنت ارتباطات به صورت چندگانه درآمده است که هدف از NGN یکپارچه سازی آنها است. افزایش رقابت و ترافیک دیتا در شبکه های مخابراتی ارائه دهندگان سرویس های مخابراتی را ناگزیر به بازنگری در شبکه ها نموده است و یگانه راه حل نهایی برای کاهش ترافیک دیتا و سرویس های مخابراتی بهره گیری از NGN است. از خصوصیات مثبت NGN توانایی ارائه سرویس های مختلف به صورت بسته ای و قابلیت کنترل و مدیریت این بسته ها است.
در حقیقت می توان شبکه های نسل بعدی را آمیزه ای یکپارچه از شبکه تلفن عمومی و شبکه های عمومی داده دانست که در عین حال انعطاف پذیری را به گونه ای چشمگیر افزایش می دهد. با همگرایی های حاصل از NGN خدمات صوتی و داده های شبکه های تلفن عمومی به صورت عظیمی دچار دگرگونی شده و شبکه جدیدی ظهور خواهد کرد.
خدمات نسل بعدی شبکه های NGN ارزان قیمت بوده و مانند تحولی که رایانه های شخصی در پردازش اطلاعات به وجود آورند تحول شگرفی را در بازار خدمات مخابراتی شاهد خواهیم بود.
● تاریخچه
NGN در ابتدا به گستره ای از مفاهیم فنی و تجاری گفته می شد که نویدبخش تغییراتی در صنعت مخابرات بوده اما با گذشت چند سال از آغاز تئوری های اولیه NGN این مفاهیم در قالب جدیدی ظهور کرده است. از خصوصیات مهم NGN ارائه خدمات نوین همراه با کاهش هزینه های سرمایه ای و عملیاتی سبب رضایت بیشتر مصرف کنندگان شده است.
رشد چشمگیر کاربران شبکه جهانی (world wide web) و تمایل بیش از پیش بخش های تجاری برای به کارگیری اینترنت و اینترانت ها به عنوان محملی برای فعالیت های تجاری و خدماتی، کمیت و کیفیت مورد انتظار از کاربردهای اینترنتی را به صورت تصاعدی افزایش داده است. به عنوان نمونه می توان به سرویس voice over Internet Protocol)VOIP) اشاره کرد که اینترنت را به عنوان جایگزینی برای ارتباطات راه دور تلفنی البته با هزینه های بسیار کمتر انتخاب کرده است.
● مشکلات فعلی شبکه های مخابراتی
ظرفیت شبکه مخابراتی فعلی در کشورهای توسعه یافته به دلیل محدودیت ظرفیت سوئیچ های شبکه تلفن عمومی رو به پایان است و توسعه (Develop) در نر م افزارها برای خریداران این دسته از سوئیچ ها غیرممکن است به علاوه به دلیل حق انحصاری نرم افزارها هر گونه توسعه همراه با هزینه هایی گزاف برای کاربران خواهد بود. در این میان با بهره گیری از NGN می توان همگرایی معناداری بین خدمات صوتی و داده ای انجام داد. به علاوه وجود سیستم کنترل هوشمند در شبکه را می توان از ویژگی های اصلی NGN دانست.
● اصول NGN
شبکه های نسل جدید را می توان بر اصول زیر بنا نهاد:
۱) معماری لایه ای: همانند پروتکل های مورد استفاده در شبکه های رایانه که از هفت لایه تشکیل شده است و هر لایه مسئول بخشی از عملیات انتقال دیتا می باشد، NGN نیز به شکلی طراحی می شود که مجموعه توابع آن در چند لایه متفاوت قرار بگیرد. این لایه ها عبارتند از دسترسی، انتقال، کنترل و خدمات.
مزیت استفاده از چند لایه جهت انتقال توانایی بهینه سازی بالاتر نسبت به یک لایه و به علاوه امکان کنترل بیشتر روی لایه ها است به علاوه قابلیت انعطاف و توسعه را در اختیار مدیر سیستم قرار داده و سرعت سرویس دهی به مشتریان را نیز افزایش داده و زمان خدمات را کوتاه تر می کند.
۲) رابط استاندارد: توابع موجود در NGN از طریق رابط استاندارد با توابع لایه های مختلف در ارتباط هستند. که این امر سبب خواهد شد طیف گسترده ای از خدمات در اختیار کاربران قرار بگیرد.
۳ـ چند سرویسی: در شبکه های NGN امکان ارائه خدمات نوین متنوع اما یکپارچه در اختیار شما قرار می گیرد یعنی برخلاف شبکه های نسل قبل که هر یک برای خدمات خاص و مشخصی طراحی و برنامه ریزی شده است، شبکه NGN توانایی ارائه سرویس های مختلف در قالب یک چارچوب کلی را در اختیار شما قرار می دهد.
● دلایل پیاده سازی NGN
۱) عدم یکپارچگی شبکه های موجود
۲) توانایی بیشتر در مدیریت شبکه برای NGN
۳) اتمام ظرفیت های موجود شبکه
۴) پیاده سازی و استفاده از پروتکل های استاندارد
۵) افزایش پهنای باند و دریافت سرویس های سریع تر
۶ ) کاهش مشکلات شبکه
۷) افزایش ترافیک دیتا نسبت به صوت و نیز رشد کلان انتقال اطلاعات نسبت به صوت
۸ ) افزایش کاربران اینترنت
۹) افزایش سوددهی شرکت ها در قالب ارائه خدمات NGN
● خصوصیات اصلی NGN
۱) توانایی جداکردن لایه ها در ۴ لایه
۲) کنترل یکپارچه IP، ATM، voip و ...
۳) استفاده از Application Server Cateway
وحید نقشینه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید