جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بررسی نگرش پرسنل و مددجویان زندان خوزستان درباره ورزش


بررسی نگرش پرسنل و مددجویان زندان خوزستان درباره ورزش
این پژوهش به بررسی نگرش پرسنل زندانها و زندانیان محکوم در مورد برنامه های ورزشی و کیفیت آنها در زندانهای خوزستان در سال ۱۳۸۴ می باشد . روش تحقیق آن توصیفی و اکتشافی با تکنیک مصاحبه با آزمودنی ها و اجرای آزمون نگرش سنج ورزش در زندانها از نوع محقق ساخته در طیف لیکرت با ۱۶ آیتم است.
جامعه آماری دوگانه و با گروه های مستقل شامل زندانیان محکوم با ایام حبس بیش از یکسال در زندان کارون اهواز و جامعه دوم شامل کلیه پرسنل ستادی و روسا و معاونین زندانهای خوزستان که با برگزاری و اجرای برنامه های ورزشی درگیرند، بوده است. ۳۵ نفر از زندانیان و ۳۵ تن از پرسنل از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب و آزمون مورد نظر از طریق آلفای کرونباخ با ۷۲/۰ اعتبار اجرا شد. جهت اطمینان با برخی از اعضای نمونه مصاحبه گردید. یافته ها، فرضیه های اول و دوم تحقیق، مبنی بر نگرش منفی پرسنل به ورزشهای رقابتی و گروهی زندانیان و عقیده مثبت مددجویان به این نوع ورزشها را تایید نمود. آزمون آماری نتایج در گروههای مستقل و کوچک درسطح معناداری معین و با درجه آزادی ۶۸ صورت گرفت. ۶/۵۳ درصد از پرسنل با برنامه های ورزشی گروهی و غیررقابتی موافق ولی زندانیان (۱/۵۲%) با برنامه های رقابتی در قالب مسابقات سراسری و خارج از زندان، نگرش مثبت تری داشتند.
● مقدمه:
تقویت و ایجاد توانمندیهای بدنی در عصر ماقبل صنعتی اگر فراگیر و همگانی نبود، ولی همواره در قشر و دسته ای خاص از جوامع آن دوران، کاربری و ساختی کارکردی می یافت. بطوری که استفاده و یادگیری فنون بیشتر رزمی- رزمایشی خاص دسته های نظامی مثلاً اسواران در ایران باستان تا قزلباش عصر صفوی بود. این امر بدین معنا است که توانمندیهای بدنی خاصی از فعالیتهای رزمی ورزشی در ساختار تعریف شده اجتماعی وابسته به نظام قدرت تعریف گردیده بود. البته در این میان جلوه‌های سنتی-بومی و غیر حرفه‌ای از ورزش در میان طبقه عامه و محروم از ساخت کلان قدرت در درازمدت جلوه‌گر بوده ولی نه تا زمانی که در تعارض و تقابل با طبقه قدرتمند اجتماع قرار گیرند، نمونه‌ای که ما در الگوی افسانه‌ای و قهرمان ورزش مردمی کاوه آهنگر یا سربداران عصر مغول تا زمان نزدیکتر لوتی‌ها و زورخانه‌های تهران در عصر قاجار و پهلوی دیدیم (راوندی، ۱۳۶۹ صص۵۶۲-۵۴۳) این ساختارمندی ورزشی و فعالیت‌های قهرمانی-بدنی در ساخت طبقه‌ای قدرت در جوامع شرقی پیشینه‌ای کهن دارد.
زندانیان به عنوان منحرفین از هنجارهای نظام اجتماعی جامعه خود هستند که جهت تنبیه و تعزیر تا هدایت و تربیت در یک ساختار کلان قدرت با نظام منضبط و قاعده‌مند با نام ندامتگاه‌ها و زندانها محدود و محصور می‌شوند. به آنها آموخته می‌شده و می‌شود که این قاعده هنجارمند و تنبیهی از سوی جامعه به تاوان و پادافره‌ی این انحراف از ارزش و هنجارهاست. زندانیان و محکومین آموزش می‌بینند که راه و طریق تعریف شده جامعه در کسب اهداف زندگی خود را طی کنند و هیجان و تنشهای کسب و پیگیری این اهداف را بر هنجارهای جامعه غالب نسازنند. با توجه به نگرش ما از علل بزهکارانه و انحرافی جرمها و جنایات است که ساخت تعریف شده‌ای از نظام زندانبانی شکل می‌گیرد. دیدگاه‌ها و نظرگاه‌ها به زندانی و نظام ندامتگاهی متفاوت خواهد بود وقتی که آنها را منحرفین با لذات و مترصدین انجام هرگونه بزه بدانیم، با آن نگرشی که معتقد به اصلاح‌پذیری زندانیان است. این مجموعه‌ای از نیروها و توانش‌های بدنی- فیزیکی در ساختی محدود با نام زندان همواره مشکل‌زا و دردسرآفرین بوده است، بویژه وقتی که با تخصصی شدن زندانها و تقسیم‌بندی ندامتگاهها و زندانها به طور مثال مراکزی چون دارالتأدیبها و کانونهای اصلاح و تربیت خلق شدند که لبریز و سرشار از انرژیهای جسمانی- روانی بالقوه و بعضاً خطرناک هستند. راهکار برون رفت از این پارادوکس بحر در کوزه، کار زندانیان بوده است. آنچه که ما از قدیم تا زمان حال در تعریف ساده‌ترین کار فکری- یدی تا ساخت جاده‌ها و راهها و کار سنگین در معادن و کوه‌ها و مزارع و کارخانه‌ها از زندانیان می‌بینیم.
با ارائه تعریفی انسان شناسانه از تنبیه و مجازات و با سوژه شدن جلوه ابژکتیو کیو در نظام قدرت ندامتگاهی (فوکو، ۱۳۸۳) کم‌کم شاهد برچیده شدن جلوه‌های عینی کار با اعمال شاقه در زندانها بوده‌ایم. این امر پدیده‌ای جدید فراروی پارادوکس ساختاری زندان قرار دارد.
پس اینک چه باید کرد؟ بازگشت به سیستم ابژه‌ای و شکنجه‌گاهی ندامتگاه یا بازتعریف مجدد از کار زندانی(فوکو ۱۳۸۳)، نظام ندامتگاهی قرن بیستم و قرن حاضر نشان داده که گزینه دوم را با تعریفی انسانی از کار زندانیان و فعالیت‌های بدنی کنترل شده آنها پذیرفته است. هرچند تاکنون تحقیق تجربی-آزمایشی با تعیین گروه‌های گواه و آزمایش در مورد زندانیان صورت نپذیرفته است تا نشان دهد که افزایش فعالیت ورزشی- بدنی و تقویت قوه جسمانی- عضلانی زندانیان همبستگی مثبت و اثربخشی در شورشها یا گسترش و توسعه جلوه‌های فرار زندانیان دارد، ولی این قرابت را می‌توان با عنوان یک فرضیه صورت‌بندی کرد و پذیرفت.
یکی از راهکارهای حل این پاردواکس انجام فعالیت‌های ورزشی و بدنی منظم یا نامنظم یا در هیأت مسابقات ورزشی زندانیان است. در واقع کار ‎ویژه مهم ورزش در زندانها ایجاد فعل در قوه بدنی- جسمانی محکومین است. اینک با دیدگاه نظری متفاوت می‌توان از دریچه های متمایزی به این امر نگریست، آنچه که این پژوهش در پی آن است سنجش نگرش به این کارویژه از نظرگاه زندانیان و مسؤولین زندانهاست.
● طرح مسأله و بیان موضوع
پژوهش‌های فراوانی رابطه و همبستگی مثبت و بهینه‌ بین افزایش و تقویت بنیه فیزیکی بدن و افزایش رشد و اعتماد به نفس (Self-esteem) ثابت کرده‌اند (خواجه ای ۱۳۷۸ و زیبنده ۱۳۷۴). همچنین گفتگوها و نظرات بسیاری این امر را تأیید کرده‌اند که اکثریت زندانیان و محکومین که از ساخت بسته نظام ندامتگاهی اقدام به گریز و فرار موفقیت‌آمیز نموده‌اند، از توانمندترین آنها از لحاظ قوه بدنی و اعتماد به نفس بوده‌اند (فاضل بخششی ۱۳۷۹ و علوی ۱۳۷۷).
سعی بر این نتیجه‌گیری نمی‌رود که همبستگی پیش‌نگرانه‌ای بین ورزش و قدرت بدنی با فرار از زندان ترسیم گردد، چون این دیدگاه ژرفانگر ساختاری خارج از اهداف این بررسی و نیز مغرضانه است.
با تحلیل و شنیدن این نظرات از سوی زندانبانان این مسأله مطرح می‌گردد که آیا ما با طرح و پیاده‌سازی برنامه‌های ورزش و مسابقات مختلف آن در بین زندانیان کارراهه آنها را در امر گریز از زندان تقویت می‌کنیم یا اینکه همچون سایر پژوهش‌ها به این مسأله اینگونه نظر بیاندازیم که ورزش راهی در جهت تخلیه هیجانات و ایجاد آرامش در زندانیان است.
در هر حال پذیرش یا عدم پذیرش نظرات و دیدگاه‌های زندانبانان ـ که مستقیماً با زندانیان چالشهای ساخت قدرت نظام ندامتگاهی را دارند ـ این موضوع را بیان می‌دارد، که مسئوولین زندان و محکومین به حبس تا چه حد نیازمندی یا بیهودگی ورزش را اظهار می دارند.
● اهداف و سؤالات پژوهش
این بررسی اهداف مهم زیر را پی می‌گیرد:
درک و بیان نظرات و دیدگاه‌های مسوولین ارشد و زندانبانان زندانهای خوزستان در مورد اثربخشی و بهینگی فعالیتهای ورزشی.
سنجش‌ نگرش زندانیان و عقیده آنها در مورد این فایده‌مندی و تداوم آن.
بیان نظرات مسوولین زندان در مورد چگونگی برگزاری بهینه این فعالیت‌ها.
طرح نظر زندانیان درباره شیوه برنامه‌های ورزشی.
همچنین این پژوهش درصدد پاسخگویی به سؤالات زیر است:
ـ دیدگاه مسؤولین زندانهای خوزستان در مورد برنامه‌های ورزشی چیست؟
ـ عقیده زندانیان خوزستان درباره فعالیت‌های ورزشی در زندانها چیست؟
ـ نوع بهینه و بهتر برگزاری این برنامه‌ها از نظر مسوولین زندانهای خوزستان چه می‌باشد؟
ـ چه نوع و شیوه‌ای از برنامه‌های ورزشی از نظر زندانیان خوزستان کارآیی بیشتری دارد؟
● چارچوب نظری
▪ اثباتگرایان: اعتقاد دارند که انسان مجرم محصول شرایط خاص محیطی است و دیدگاه اثباتی آنها از فرد ساختی غیرهمدلانه و منفعلانه ای ارائه داده است. آنها بیان می دارند که افراد در همنوایی یا کجروی مثلاٌ بروز تخلفات در آیین نامه زندانها، اثرات محیط بیرونی شدید و مهم می باشد. (توسلی ۱۳۸۲)
▪ نظریه لمبرزو: اصطلاح جانی بالفطره از ابداعات لمبرزو است که اعتقاد دارد تیپهای شخیصتی شرور مجرم و خلافکار وجود دارد. در این شرایط راهی جز مهار و سرکوب این گروه باقی نمی ماند. دیدگاه وی در تقابل با نظریه اثباتی ها قرار دارد.
تقابل این دو دیدگاه حتی تا عصر حاضر هم ادامه دارد و پاره ای افراد در جامعه و سیستم زندانبانی وجود دارد که به هرکدام از این دو دیدگاه نظر تعلق خاطر دارند. این امر بدان معنا نیست که حتماٌ فرد معتقد به جنبه های نظری این دیدگاه را شناخته و به آن عمل می کند بلکه در فقدان آگاهی از جنبه نظریه ای به آن معتقد بوده و به آن عمل می کند. نظریه اثباتی ها با نگرش زندانیان همسویی بهتر و بیشتری دارد و نظریه لمبرزو با عقیده و دیدگاه پرسنل تطابق بهتری می کند.
▪ میشل فوکو: به عنوان یکی از بزرگترین متفکرین پست مدرنیست قرن بیستم به مطالعات فراوانی در مورد سیستم زندانبانی و نظام قدرت ندامتگاهی در اعصار انسانی انجام داده است. روش پژوهش او در مطالعه ساختهای قدرت به ویژه در عصر جدید و قرون وسطی واژگونه -سازی است او معتقد است ما با تحول در نظام تنبیهی و سیستمهای مراقبت و تنبیه روبرو شدیم. فوکو درکتاب مراقبت و تنبیه تولد زندان این رشد و توسعه ساختاری نظام ندامتگاهی را به روشنی بیان نموده است. او می گوید کار در زندانها و هدایت نیروی جسمانی آنها در جهت جلوه های غیرشکنجه گاهی در راستای این تحول واژگونه سازی بوده است.(فوکو ۱۳۸۲).
● روش تحقیق
روش پژوهش این بررسی توصیفی- اکتشافی می‌باشد. بدین معنا که در صدد ارائه توصیفی از عقاید و نظرگاه‌های زندانبانان و زندانیان در مورد طرح برگزاری برنامه‌های ورزشی در زندانهاست و همین طور کشف تعیین و این امر که کدام نظریه غالب بوده و برطبق طرح نظری مطرح شدة این تحقیق تطابق دارد.
تحقیق در کسب این توصیف از تکنیک‌های مهم پرسشنامة محقق ساخته و مصاحبه با آزمودنی‌ها سود می‌جوید. ابتدا آزمون‌نگرش سنج ورزش در زندان بعد از اجرا هنجاریابی و همبستگی درونی به روش تنصیف، و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده که نمره ۹۴۵ برابر با ۷۲/۰ بدست آمد که یک اعتبار داده ای مطلوب می باشد.
در جهت تقویت و تطابق برونی نتایج آزمون از تکنیک‌ مصاحبه نیز با برخی از نمونه‌های آماری در بیان نگرش‌ استفاده ‌گردید که نتایج حاصله از مصاحبه یافته های آزمون PSQ را تایید و با هم بیش از ۵۰/۰ تطابق داشتند.
● فرضیه‌های تحقیق
الف) پرسنل زندانهای خوزستان نگرش‌ مثبتی نسبت به برگزاری و تداوم و اجرای برنامه‌های ورزشی در زندانها ندارند.
ب) زندانیان نگرش‌ مثبت و تداوم نسبت به اجرای برنامه‌های ورزشی در زندانها دارند.
● ابزار جمع‌آوری اطلاعات
در این پژوهش از دو تکنیک و ابزار مهم در کسب عقاید و نگرشهای افراد نمونه آماری استفاده شد:
۱) مصاحبه: با برخی از اثرگذارترین و مهمترین معرفین عضو جامعه پژوهش مصاحبه و گفتگو ساده تلفنی اجرا گردید تا از محتوای کلامی آنها و تحلیل محتوای گفتمان آنها به نگرش‌ افراد درباره اهمیت و اثربخشی ورزشی در زندان آگاهی حاصل شود.
۲) پرسشنامه نگرش سنج ورزش در زندانها: برای درک سریعتر و قطعی‌ از نگرش آزمودنی‌ها پرسشنامه‌ای در ۱۶ آیتم طراحی که با جملات ساده خبری با طیف لیکرت مقیاسی رتبه‌ای درجه‌بندی ‌گردید. از حاصل جمع گویه‌ها پیوستاری مابین ۶۰ و ۰ حاصل می‌شود. کسب نمره ۶۰ به منزله نگرش مثبت به اجرا و تداوم و تقویت برنامه و مسابقات ورزشی در زندانها از سوی پاسخ دهنده است و نتیجه متباین به آن نمره ۰ می‌باشد.
در پایان آزمون نیز گویه‌ای طراحی و پرسیده شد که سعی در رسیدن به سؤال چهارم این پژوهش می‌رود بر این مبنا که چه نوع و شیوه‌ای در برنامه‌‌های ورزشی زندانیان بهینه‌تر و اثربخش‌تر است. و برگزاری برنامه ها و فعالیتهای ورزشی به چه شیوه ای مناسبت بهتری دارد.
● جامعه و نمونه آماری
این پژوهش دو دسته جامعه آماری مستقل و جداگانه از هم داشت که اقدام به نمونه‌گیری ازآنها ‌گردید:
جامعه آماری پرسنل و مسوولین زندانهای خوزستان: شامل تمام مدیران و معاونین زندانهای خوزستان و مسوولین و معاونین اداره کل زندانها درگیری با امور فرهنگی- ورزشی زندانیان است. در این جامعه نمونه‌گیری صورت نگرفت به این معنا که جامعه و نمونه پژوهشی این آزمودنی‌ها یکسان و ۳۵ نفر می‌باشند.
جامعه آماری زندانیان: از بین زندانهای خوزستان مسنجم‌ترین و بزرگترین ندامتگاه‌ با نام زندان کارون اهواز انتخاب گردید که تمام زندانیان آن به عنوان جامعه آماری دوم تحقیق هستند. به این دلیل این زندان انتخاب گردید که بیشترین برنامه‌ها و مسابقات ورزشی خاص زندانیان و مسوولین زندانها از سوی این ندامتگاه و در این مرکز به خاطر فضای ورزشی بهتر صورت می‌پذیرد لذا زندانیان آن بهتر و دقیق‌تر می‌توانند در مورد اثرگذاری مثبت در زندان ارائه نظر نمایند. در مورد نمونه‌گیری در این جامعه آماری این فرضیه مطرح می‌شود که چون برنامه‌های ورزشی در زندان کارون خاص یک دسته یا گروه ویژه‌ای از زندانیان نیست و حتی‌المقدور برای تمام آنها برگزار می‌گردد و همچنین برای اعطای شانس برابر برای همه آنها در شرکت و اجرای آزمون از روش نمونه‌گیری ساده تصادفی با کمک لیست عددی و شماره عکس زندانیان که از سوی واحد رایانه ارائه ‌گردید، استفاده ‌شد. جمعاً ۳۵ نفر از زندانیان محکوم کارون برگزیده ‌شدند.
● تعریف واژگان
مفاهیم و واژه‌های کلیدی این بررسی به قرار زیر است:
▪ پرسنل زندانها: شامل تمام رؤسا و معاونین زندانهای خوزستان و معاونین اداره کل درگیر با امور فرهنگی- ورزشی زندانیان که در زمان اجرای آزمون در پست مذکور حتی بدون حکم رسمی کارگزینی بوده‌اند، می‌باشند.
▪ زندانیان ندامتگاه کارون: آن دسته از مجرمین زندان کارون که بیش از یکسال است که در آن مرکز محبوس بوده و حکم قطعی دادگاه با صدور کیفرخواست در مورد آنها صادر شده است.
ورزش زندانیان: به کلیه فعالیت‌ها و نرمشهای صبحگاهی یا غیر آنها و مسابقات ورزشی زندانیان که از سوی معاونت فرهنگی اداره کل زندانها اجرا و به مسئوولین زندانها توصیه می‌گردد.
● آزمون آماری نتایج و داده ها
در بیان و توصیف معناداری نتایج حاصل از نگرش‌سنجی از آزمون آماری t در گروه‌های مستقل و کوچک استفاده شد که سطح معناداری با P value:۰.۰۵, sig: ۰.۰۰۰, df:(n۱-n۲-۲=۶۸). t=۳۹۲.۴ بدست آمد. این امر به معنای تفاوت فاحش و بالایی در نگرش پرسنل زندان و زندانیان می باشد.
● آزمون فرضیه های پژوهشی:
فرضیه اول تحقیق مبنی بر نگرش منفی نسبت به ورزش در زندانیان در سطح معناداری با ۹۵% اطمینان و درجه آزادی ۶۸ و ۰.۰۵ با دو گروه مستقل تایید گردید.
فرضیه دوم پژوهش مبنی بر پذیرش و نگرش مثبت به برگزاری برنامه های ورزشی از سوی زندانها تایید گردید. در مورد پاسخگویی به سوالات سوم و چهارم این بررسی مطالعه داده ها و مقایسه آنها بین پرسنل و زندانیان که سوال ۱۶ درباره نحوه برگزاری برنامه های ورزشی است. داده های زیر به دست آمد.
با ملاحظه جدول یک و آمارهای حاصل بدست می آید که نظرگاه پرسنل، ساختاری متفاوت با زندانیان دارد. آنها معتقدند که برنامه های ورزشی بایستی ساختی غیر رقابتی داشته باشد. از تهییج و بروز خشونت در بین آنها جلوگیری نماید. هر چند این دیدگاه با نظریه پرخاشگری جابجا -شده در تباین است که بیان می نماید افراد جلوه های پرخاشگری خود حاصل از ناکامی نسبت به منبع قدرت به سطوحی دیگر اشاعه و جابجا می نماید. زندانیان اثرات عاطفی-روانی و حبس را با راهکارهای رقابتی ورزش جبران و جانشین می سازند.
دیدگاه زندانیان نسبت به نوع و کیفیت ظاهری ورزش با ۱/۵۲% برگزاری مسابقات سراسری بین استانی و خارج از زندان می باشد. در حالی که پرسنل بیشتر موافق برنامه های ورزشی گروهی غیر رقابتی مثل نرمشهای صبحگاهی هستند.
● نتیجه گیری:
در مجموع با اجرای آزمون نگرش سنج ورزش در زندانها بروی زندانیان و پرسنل زندانهای خوزستان پی به تمایز دیدگاهی آنها برده شد. نتیجة مهم این بررسی درک مطلوبیت برگزاری برنامه های ورزشی فردی یا گروهی در ساختی غیر رقابتی از دیدگاه پرسنل است، آنچه که در تجربیات حرفه ای و شغلی آنها نهفته است. حاصل دیگر یافته های پژوهش، ارجحیت برگزاری برنامه های ورزشی درقالب مسابقات بین ندامتگاهی - استانی و درمجموع در خارج از ساختار زندان از نظر مددجویان است. بیان این نگرش در این جلوه روانی نمود پیدا می کند که محیط درونی و ساخت قدرت نظام ندامتگاهی (فوکو) با طرح کارویژه های محدود کننده بر بخش خود ساختار شخصیت زندانیان، اضطرابها و نگرانیها و ناکامی هایی را بروز می دهد. راه برون رفت از این ساخت قدرت بیان نظر موافق با کارراهة مسابقات ورزشی رقابتی گروهی خارج از این ساخت است.
پژوهشگر: عبدالرحیم اسدالهی
منابع:
۱-دلاور، علی(۱۳۸۳) روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ هفتم، نشر دانشگاهی پیام نور.
۲- زیبنده، علی اکبر(۱۳۷۴) بررسی و مقایسه رفتار پرخاشگرانه بین ورزشکاران رشته های رزمی و غیررزمی مدارس پسرانه تهران کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه تهران
۳-خواجه ای، رامبد(۱۳۷۸) مقایسه تاثیر ورزش و فعالیت بدنی بر عزت نفس دانشجویان پسر غیر ورزشکار دانشگاه گیلان. کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه گیلان
۴-فاضل بخششی، محمود (۱۳۷۹) تا‎‏ثیر یک برنامه منتخب ورزشی بر سلامت روان معتادین زندان مرکزی سیستان و بلوچستان . کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.
۵- علوی، خلیل(۱۳۷۷) بررسی و تحلیل برنامه های تربیت بدنی کارخانجات استان گیلان. کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه گیلان.
۶- راوندی، مرتضی(۱۳۸۲) تاریخ اجتماعی ایران . جلد ششم چاپ سوم انتشارات نگاه تهران
۷- فوکو میشل(۱۳۸۲) مراقبت و تنبیه تولد زندان ترجمه نیکو سرخوش، نشر نی،تهران
۸- توسلی، غلامعباس(۱۳۸۱) نظریه های جامعه شناسی، انتشارات سمت ،تهران
۹- سرمد، زهره و همکاران(۱۳۸۳) روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ دهم ، نشر آگاه.
۱۰- ساروخانی ، باقر(۱۳۸۳) روشهای کمی پژوهش در علوم اجتماعی، جلد سوم، نشردیدار.
۱۱- میلر، دلبرت(۱۳۸۰)راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی.
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران، مدرس مرکز آموزش عالی علمی ـ کاربردی منطقه ۳ زندانهای کشور
assadollahi۱۹۷۸@yahoo.comThis email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it
The Study and comparing of personnel and prisoners` attitude about sport in Prison.
(Case study: Khuzestan prisons)
Abstract: this study was considered and compared personnel & prisoners` attitude to sport in Khuzestan’s prison office in ۲۰۰۵. The research was used the descriptive and explored method with sport prisoners questionnaire SPQ by ۱۶ items that measure the sport attitude. With two independent groups - manager of Khuzestan prisons and karoun prisoners- sample members was ۳۵ personnel and ۳۵ prisoners by random sampling. The validity of SPQ with the alpha Kronbasch was ۰.۷۲. Some of samples interviewed for more confidence. First & second hypotheses were accepted. Personnel (%۵۳.۶) have believed that competitive and group sport in prisons; lead them to escape (indoor sport). But prisoners accepted to it, they want outdoor sport (%۵۲.۱); outside from structure of powerful monitoring system.
Keywords: sport in prison, personnel, Prisoners, Khuzestan, Iran
By: Aborrahim Assadollahi, MA in sociology from Tehran University, the teacher in high education centre for Iran prisons.
منبع : کانون فرهنگی رهپویان وصال - شیراز


همچنین مشاهده کنید