پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شناخت اصطلاحات غذائی


شناخت اصطلاحات غذائی
وقتی شما در مورد تغذیه و مواد غذایی با همسایه تان، فروشنده مواد غذایی، دامپزشک یا متخصص پرورش دام صحبت می کنید مهم است که هر دو به یک زبان صحبت نمایید و مفاهیم شخص دیگر را درک کنید. شما فهرستی از مفاهیم اصطلاحات رایج مواد غذایی را وقتی که در مورد تغذیه در حال صحبت، یا در حال خواندن گزارشات آزمایشگاه ، مقالات یا بر چسب های غذایی هستید، خواهید یافت.
● (Acid Detergent fiber (ADF: (الیاف نامحلول در محلول پاک کننده اسیدی)
بخش فیبری، با قابلیت هضم پایین علوفه می باشد. ADF شامل گلینن و سلولز است.
علوفه های با ADF زیاد نسبت به علوفه هایی که سطح پایین تر ADF دارند از انرژی قابل پایین تری برخوردار می باشند. با افزایش سطح ADF سطح انرژی قابل هضم کاهش می یابد.
● (Acid Detergent Insoluble Nitrogen (ADIN : (ازت نامحلول در محلول پاک کننده اسیدی)
معیار مورد استفاده برای تخمین اثر حرارت دهی اضافی بر علوفه هاست . بخش ADIN درعلوفه های آسیب دیده در اثر حرارت ناشی از فرآیندهای پلت کردن، سیلو کردن یا بسته بندی کردن علوفه های با میزان رطوبت بالا، افزایش می یابد. ADIN به بخشی از ازت که به بخش فیبری راه یافته است اطلاق می شود. و می تواند به صورت درصدی از کل ماده خشک یا درصدی از ازت کل بیان شود.
● (AcidDetergent Insoluble Protein (ADIP: (پروتئین نامحلول در شوینده اسیدی)
بخش پروتئین نامحلولی است که به صورت درصدی از پروتئین کل بیان می شود. اصولاً آسیب حرارتی قابلیت دسترسی پروتئین خام را برای حیوان کاهش می دهد. تخمین زده شد ه است که ۷۰ درصد از پروتئین همراه با فیبر برای حیوان غیر قابل استفاده می ماند.
● By – Pass Protein : (پروتئین عبوری)
به طور کلی به بخشی از پروتئین غذا که در شکمبه تجزیه نشد ه اما در شیردان (همچنین به عنوان پروتئین غیر قابل تجزیه شکمبه ای و پروتئن عبوری نسبت داده شده است ) هضم شده اطلاق می شود.
● Carbohydrates: (کربو هیدرات)
ترکیبات شیمیایی شامل کربن، هیدروژن و اکسیژن هستند. اینها شامل قند، نشاسته، سلولز و دیگر مواد مرتبط می باشند. کربوهیدرات منبع اصلی انرژی در غذای دام محسوب می شود.
● Cellulose: (سلولز)
از عمده ترین مواد ساختمانی در دیواره سلول های گیاهی که می تواندن توسط میکروارگانیسم ها در شکمبه استفاده شود، سلولز می باشد.
● Chclated Mineral: (مواد معدنی کلیت شده)
محصولات تهیه شده به صورت تجارتی که شامل یک عنصر معدنی ضروری در کمپلکس شیمیایی با یک پروتئین، پپتید یا یک اسید آمینه است. ترکیب سست شیمیایی به شکلی است که برای جذب روده قبل از اینکه جذب شوند می گذرند. مواد معدنی کلیت شد به شکل آماده جذب اتلاف می شوند و ادعا نمی شود که برای جذب از لوله گوارش نیاز به مهیا شدن داشته باشند.
● Concentrates: (کنسانتره ها)
غذاهای با انرژی بالا و فیبر پایین، برای مثال جو، یولاف، گندم، کنجاله کانولا، کنجاله سویا و ملاس.
● Crude fiber: (فیبر خام)
یک روش شیمیایی مورد استفاده برای توصیف بخش غیر قابل هضم مواد گیاهی می باشد. هرچند بعضی از این مواد می توانند تا حدودی توسط میکروارگانیسم ها در شکمبه هضم شوند. خوراکهای با میزان فیبر خیلی بالا و انرژی خیلی پایین و از ارزش زیادی ندارند. تجزیه کردن آن در خوراک نشخوارکنندگان در حال کاهش است. اما برای تک معده ای ها هنوز به طور معمول استفاده می شود.
● Crude Protein: (پروتئین خام)
مقدار کل پروتئین موجود توسط کل ازت موجود در آن ماده محاسبه می شود. در گزارشات آزمایشگاهی جدول های غذایی و بر چسب های غذایی از پروتئین خام استفاده می شود. به طور متوسط پروتئین ها شامل ۱۶ درصد ازت از طریق ضرب درضریب ۲۵/۶ به درصد پروتئین تبدیل می شود.
● (Digestible Energy (DE: (انرژی قابل هضم)
انرژی خام منهای اتلاف انرژی از طریق مدفوع را انرژی قابل هضم می گویند.
● (Digestible Protein (DP: (پروتئین قابل هضم)
مقداری از پروتئین خام که توسط حیوان جذب شده است. ( پروتئین خام منهای اتلاف پروتئین در فضولات ) را پروتئین قابل هضم گویند.
● Digestion: (هضم)
به کل تغییرات اعمال شده بر غذا در لوله گوارش تا شکسته شدن محصول و جذب از طریق لوله گوارش جهت استفاده حیوان اطلاق می شود.
● DryMatter: (ماده خشک)
● وزن کل غذا منهای وزن آب موجود در غذا
(Equivalent crudeprotein from non- protein sources (ECP from NPS
● مقدار پروتئین خام از منابع غیر پروتئینی (ECP از NPS )
مقادیر تئوری پروتئین خام از ترکیبات NPN : برای مثال اوره دارای ۴۵ درصد ازت شامل ۲۸۱ درصد پروتئین خام است. ( ۲۸۱%= ۲۵/۶ × ۴۵% )
● Escape Protein: (پروتئین گذری)
به قسمت پروتئین عبوری مراجعه کنید.
● Feed Efficiency: (بازده خوراک)
پوند ( کیلوگرم ) غذای مورد نیاز برای تولید یک واحد محصول، نظیر یک پوند ( کیلو گرم ) افزایش وزن بدن، یا یک پوند ( کیلوگرم ) شیر یا دو جین تخم مرغ را بازده خوراک نامند.
● (Gross Emerge (GE: (انرژی ناخالص یا انرژی کل)
کل انرژی موجود در غذا توسط میزان گرمای تولید شده وقتی که یک غذا به طور کامل در بمب کالری متر اکسید می شود، تعیین می گردد. این معیار زمانی که انرژی ناخالص در غذاهای رایج تا حدودی یکسان باشد مفید نبوده، برای مثال GE درکاه یولاف مساوی است با GE در دانه یولاف.
● Heat Damage: (آسیب حرارتی)
در نتیجه حرارت دادن غذا، اتصال ازت به بخش فیبری غذا تا حدودی یا به طور کامل باعث غیرقابل دسترسی شدن آن می شود. همچنین انرژی قابل هضم ممکن است کاهش یابد و تأثیر کلی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی می شود. به قسمت ازت نامحلول در شوینده اسیدی مراجعه کنید.
● Hemi – Cellulose: (همی سلولز)
بخش پلی ساکاریدی موجود در دیواره سلولی گیاه می باشد. این ترکیب مشابه سلولز بوده اما به طور جزیی در شکمبه قابل هضم است.
● Invitro : (آزمایشگاهی)
به آزمایشهایی که در لوله های آزمایش یا خارج از بدن موجود زنده انجام می شود، گویند. مطالعه هضم مواد از طریق Invitro در آزمایشگاه انجام می شود نه بر روی حیوان
● Lignin: (لگنین)
یک ماده غیر قابل هضم پیچیده که در بخش های چوبی گیاهان نظیر چوبه بلال ، پوسته ها و بخش فیبری ساقه و برگ گیاهان وجود دارد.
● Mega caloric: (مگا کالری)
واحدی برای توصیف مقادیر انرژی است . ۱ مگا کالری ( M C A L ) = ۱۰۰۰ کیلوکالری ( K C A L ).
(Metabolizable Energy (ME: (انرژی متابولیسمی)
انرژی کل منهای ( اتلاق انرژی در فضولات، ادرار و گازهای قابل احتراق « متا ن » )
Mg / kg: (میلی گرم / کیلو گرم)
واحد بیان کننده غلظت است . این همان قسمت میلیون ( P P M ) می باشد. چون یک کیلو ، یک میلیون میلی گرم است.
● Moisture – free Basis: (بر پایه صد در صد خشک یا بدون رطوبت)
غلظت یک ماده مغزی در غذایی که به طور کامل خشک است. بیان میزان مواد مغزی در این روش به ما اجازه می دهد تا غذایی که مقدار رطوبت متفاوت دارند را با هم مقایسه کنیم. برای تبدیل مقادیر صد در صد خشک به مقادری as- fed (همان طوری که مصرف می شود) از فرمول زیر استفاده می کنیم.
۱۰۰/ مرطوب ۱۰۰% * (خشک) مقدار آنالیز شده= (A s- Fed) مقدار آنالیز شده
● National Research council (NRC) Tables: (جداول انجمن ملی تحقیقات یا (NRC))
مجموعه جداول منتشر شده توسط انجمن ملی پژوهش های آکادمی ملی علوم (ایالات متحده) است که مقادیری ازهر ماده مغذی مورد نیاز یک حیوان را برای نگهداری،رشد و تولید به ما ارائه می دهد.
● NetEnergy: (انرژی خالص)
انرژی کل منهای (اتلاف انرژی درمدفوع، ادرار، گازهای قابل احتراق و اتلاف حرارتی )
این مقدار انرژی است که حیوان برای نگهداری بدن، تولید گوشت، چربی یا پشم و انجام کار در اختیار دارد.
● (Neutral Detergent Fiber (NDF: (الیاف نامحلول در محلول پاک کننده خنثی)
معمولاً دیواره سلولی نام دارد. NDF به سنجش سلولز، همی سلولز، گلنین، سیلیس، تانن ها و کوتین ها اطلاق می شود. یک ارزیابی دقیق از اجزای فیبری غذا به ما می دهد.
● Nitrate poisoning: (مسمومیت ازتی)
اثرات نا مطلوب متحمل شده بر گاو ناشی از مصرف مواد غذایی با نیترات یا نیتریت بالا است. میکروبها در شبکه نیترات را به نیتریت تبدیل می کند. مسمومیت وقتی رخ می دهد که نیترات به جریان خون جذب شده و هموگلوبین انتقال دهنده اکسیژن را به مِت هموگلوبین تغییر می دهد که در این حالت نمی توان اکسیژن را از شش ها به بافت انتقال دهد و حیوان از کمبود اکسیژن رنج می برد.
● (Non- Proteion Nitrogen (NPN: (ازت غیر پروتئینی)
نیتروژنی است که از دیگر منابع پروتئینی تامین می گردد و می تواند توسط نشخوار کننده به پروتئین حیوانی تبدیل شود. منابع NPN ترکیباتی مثل اوره ، بیورت و آمونیاک هستند.
● Nutrient: (مواد مغذی)
یک عنصر، ترکیب یا گروهی از ترکیبات می توانند به عنوان یک ماده خوردنی توسط حیوان استفاده شوند.
● OrganicMatter: (ماده آلی)
وزن کل غذا منهای وزن ماده معدنی (خاکستر) در غذا را ماده آلی نامند.
● Palatability: (خوش خوراکی)
● طعم مناسب و درجه قابلیت پذیرفتن یک غذا برای دام.
▪ PH:
درجه اسیدی یا قلیایی یک محلول را PH می گویند. نظیر تخمیر در سیلو، PH از حد خنــــــثی ( ۷=PH ) کاهش می یابد. سطح PH اسیدیته و بیشتر از ۷ قلیایی می باشد. تخمیر بیشتر که درسیلو رخ می دهد، PH پایین تر می رود.
PH پایین تر باعث اسید بیشتر می شود. حفاظت مناسب از سیلو به طور عمده به میزان رطوبت و PH وابسته است. در سیلوی با رطوبت بالا( ۶۰ تا ۷۵ درصد) PHباید زیر ۵/۴ باشد. در سیلوی با رطوبت پایین تر از ( ۵۰ درصد) PH ممکن است بالاتر باشد.
▪ PPM:
اختصار برای قسمت در میلیون است. ۱ میلی گرم در کیلوگرم = PPM ۱ =۱پوند در میلیون پوند.
● Probiotics: (پروبیوتیک ها)
در مقابل آنتی بیوتیک ها می باشند. عملکرد یک پروبیوتیک بهبود در رشد و گسترش طبیعی جمعیت میکروبی مطلوب در لوله گوارش و اجازه دادن به آنها جهت حفظ برتری بر ارگانیسم های نامطلوب می باشد. یک پروبیوتیک می تواند یک کشت زنده ای از گونه ای باکتریایی، یک محصول بی جان ( غیر زنده ) ناشی از تخمیر میکروبی یا یک عصاره با منشاء گیاهی می باشد.
● Proteins: (پروتئین ها)
ترکیبات شامل کربن، هیدروژن ، اکسیژن ، ازت و بعضی موارد گوگرد و فسفر می باشد. پروتئین ها از ترکیبات مختلف اسیدهای آمینه که برای رشد، شیردهی و تولید مثل ضروری اند ساخته شده اند.
● Rumen: (شکمبه)
نخستین و بزرگترین بخش معده حیوانات نشخوار کننده است.
● (Rumen Degradable Protein (RDP: (پروتئین قابل تجزیه در شکمبه)
بخشی از پروتئین مصرف شده که در شکمبه هضم می شود.
(Rumenundegradable protein (RUP: (پروتئین غیر قابل تجزیه در شکمبه)
بخشی از پروتئین مصرف شده که در شکمبه هضم نمی شود.
● Starch: (نشاسته)
جزء ترکیبات هیدراتی موجود در ماده خشک دانه، شامل رشته های بلند از مولکولهای گلوکز است که به آسانی توسط حیوان شکسته می شود.
● Supplement: (مکمل)
محصولی که شامل سطوح بالایی از یک یا چند ماده مغذی است و برای تکمیل یا پیشگیری از کمبود آن ماده مغذی تغذیه می شود.
● (Total Digestible Nutrients (TD: (کل مواد مغذی قابل هضم)
همه مواد مغذی قابل هضم که شامل پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات و فیبر است. این تقریباً مقدار انرژی غذا را نشان می دهد. یک کیلوگرم TDN برابر با ۴/۴ مگاکالری انرژی قابل هضم ( DE ) است.
● Tress Minerals: (مواد معدنی کم نیاز)
عناصر معدنی که به مقدار کم برای استفاده حیوان مورد نیاز است . مثل کبالت، ید، روی، منگنز و مس.
برگرفته از:http://sharifeh.blogfa.com/post-۱۹.aspx
منبع : سایت دام‌آوران


همچنین مشاهده کنید