شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انجام وظیفه با چشمانی بسته


انجام وظیفه با چشمانی بسته
● هفته سیاهی بود؛ هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال.
وقتی تماشاگران در بازی سپاهان و پرسپولیس اقدام به پرتاب نارنجک کردند، فحاشی کردند، صندلی ها را شکستند و ... در نهایت سپاهان به پرداخت جریمه نقدی سه میلیون تومانی و محرومیت از بازیهای خانگی محکوم شد، هیچ کس گمان نمی برد جوانی تاوانی بزرگ خواهد پرداخت، تاوانی به اندازه روشنایی دنیایش، به اندازه چشمهایش.
● زندگی دفتری از خاطره ها است؛ خاطراتی شیرین، خاطراتی مغشوش، خاطراتی که از تلخی رگ جان می گسلد...
راست است که برخی ها با فوتبال زندگی می کنند، برخی ها برای فوتبال زندگی می کنند، برخی ها برای فوتبال می میرند و برخی ها ...
به یاد می آوریم خاطرات تلخ پس از بازی ایران- ژاپن را در فروردین سال ۸۴. آن زمان که چند تن از تماشاگران هموطنمان در اثر هجوم جمعیت و گذر از در های خروجی استادیوم آزادی، جان خود را بر جای گذاشتند و رفتند... مگر می شود دفترچه خاطرات فوتبال را ورق بزنیم و از گل حمید استیلی که بر کنج دروازه امریکا نشست دلشاد نشویم و همزمان از به یاد آوردن خاطره تلخ از دست دادن عزیزانمان در استادیوم آزادی نگرییم؟ مگر می شود به یاد نیاوریم سرباز جوانی را که در یک لحظه جمجمه اش شکست و دو چشم خود را از دست داد؟ مگر می شود؟...
● این روزها در خبرها زیاد شنیده ایم و خوانده ایم که سازمان بازرسی کل کشور، طرح های عمرانی نیمه تمام را پیگیری می کند و یکی یکی ارگان ها، سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای ذی ربط را بر می شمارد و پاسخی برای علت توقف این طرح ها می جوید. ای کاش سازمانی هم بود که از طرح های نیمه تمام دیگری سراغ می گرفت که به بوته فراموشی سپرده شده اند. طرحی به نام پلیس ورزشی.
چهارم- پس از فاجعه دردناک استادیوم آزادی، برخی ها از جمله فراهانی (مدیر حراست سازمان تربیت بدنی) از طرح تشکیل پلیس ورزشی نام برد و منظور از آن را حفظ و حراست از محیط های ورزشی، ورزشکاران، تماشاگران و ... ذکر کرد، اما هرگز از حد شعار فراتر نرفت!
اگر چه رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اطمینان داده است که برای گرفتن حق سرباز مصدوم منتظر گزارش و فیلم بازی هستند تا سریعا اقدام کنند، اما به نظر می رسد که این فرصت مغتنمی شده است تا پاسخ برخی ها که به آرای این کمیته انتقاد می کردند را هم بدهند، زیرا شاه حسینی گفته بود در دو سال گذشته عده ای پس از صدور آرا، همواره ما را محکوم کردند که تماشاگران را از فوتبال دور می کنیم ... شک ندارم این افراد اهداف مشخصی را بر ضد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دنبال می کنند...!
و حالا سربازی با جمجمه ای شکسته و چشمانی کاملا بسته چشم انتظار است تا ببیند بالاخره چه کسانی در این ماجرا سود می کنند و چه کسانی متضرر می شوند، اما اگر طرحی که از حدود دو سال پیش تاکنون زیر انبوه کاغذها خاک می خورد با جدیت پیگیری می شد و حداقل برای یک بار هم که شده از شعار فراتر رفته و در وادی عمل به تربیت نیروهای پلیس متخصص، پلیس ورزشی همت می گماردند، امروز با چراغ به دنبال مقصر نمی گشتیم. این طرح زمانی در فراکسیون ورزش مجلس نیز مطرح شد ولی همچنان عقیم ماند. حال وقت آن رسیده است که به صورت جدی به این مقوله پرداخته شود تا خسارت ها به حداقل برسد و این خاطرات تلخ دیگر جواز تکرار نیابند. آیا سازمانی هست تا به خانه تکانی طرح های مسکوت ورزشی بپردازد؟
آجربندیان
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید