شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


جنگ اکبر عبدی و ثریا قاسمی


جنگ اکبر عبدی و ثریا قاسمی
همیشه مراسم و مجالس عروسی برای مردم جذاب و زیبا است. مسعود بهارلو مسوول روابط‌عمومی فیلم وقتی از مضمون مفرح و کمدی فیلم می‌گوید، از او درخواست می‌کنم برای تهیه گزارش، شب عروسی سحر و شاهرخ را به من اطلاع دهد.
روز موعد فرا می‌رسد و در نیمه‌شبی زمستانی که به بلندای شب یلدا می‌ماند، عازم باغ آنا در میدان پونک می‌شویم. سر کوچه نپیچیده سر و صدا و هیاهوی هنروران که برای مراسم عروسی در تالار باغ آنا حضور دارند توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.
رضا قهرمانی در حال گفت‌وگو با احمد مسروری است فیلمبردار قدیمی سینما و تلویزیون که فیلمبرداری «شرم» او از یاد نرفتنی است. نگاهی به داستان فیلم از رضا قهرمانی از وقفه ۱۲ـ۱۰ ساله بین کار اولش «در شب عروسی» می‌پرسم. قهرمانی می‌گوید: «در این سال‌ها از سینما دور نشدم و مشغول نوشتن طرح و فیلمنامه بودم». وی درباره مضمون «در شب عروسی» تاکید می‌کند: «مضمون فیلم رویکردی اجتماعی با مایه‌های طنز و شادی است و محور اصلی مشکلاتی است که دو خانواده برای دختر و پسرشان پیش می‌آورند».
بعد از کلی سختی و دشواری که ازدواج سحر و شاهرخ فراهم می‌شود حادثه‌ای به وجود می‌آید که داستان اصلی فیلم شکل می‌گیرد. قهرمانی معتقد است در فیلم نشان دادن سیر تکامل شخصیت‌ها برایش مهم است و در مورد تشابه نام‌های کوچک بازیگران فیلم با نام کاراکترهای فیلمنامه نیز می‌گوید: «برای اینکه بازیگران ارتباط بهتر و احساس نزدیکی با نقش‌هایشان داشته باشند، از این روش استفاده کردم».
● صدابرداری و تحلیل بازیگری :
در گوشه‌ای از سالن پرهیاهو رضا اردلان صدابردار، خونسردانه مشغول تنظیم دستگاه‌های صدابرداری است این دومین تجربه همکاری اردلان و قهرمانی است. او درباره حضورش در این فیلم می‌گوید: «پرسر و صدا بودن دوربین مدل BL۳ باعث سختی کار صدابرداری شده است». او معتقد است حضور اکبر عبدی که یکی از اسطوره‌های بازیگری است به کیفیت کار کمک زیادی کرده است و ایمان دارد که سینمای ایران طی ۲۰۰ سال دیگر هم بازیگری به قدرت و توان اکبر عبدی پیدا نمی‌کند. در گوشه و کنار سالن جمعیت مشتاق بازیگری و مراسم عروسی با لباس پلوخوری بر روی صندلی‌های خود گرم صحبت و بگو و بخند هستند تا زمان قصه‌های پشت دوربین فیلمبرداری صحنه مورد نظر و حضور عروس و داماد در تالار مهیا شود.
● قصه‌های پشت دوربین:
علی عزیزی سرمایه‌گذار، مجری طرح و بازیگر فیلم در گوشه‌ای مشغول صحبت با عوامل است. او در مورد حضورش در فیلم می‌گوید: «نقش یک چهره‌پرداز را بازی می‌کنم که دو کاراکتر اصلی فیلم را برای تحقق اهدافشان گریم می‌کند». سعید دلیری مدیر تولید صبور و آرام فیلم، مشغول ارائه توضیحات برای جمعیت مشتاق فیلمبرداری در سالن است که کم‌کم از انتظار کشیدن خسته شده‌اند و برای حمله به میوه‌های روی میزها نقشه می‌کشند بدین‌ترتیب توطئه حمله و غارت میوه‌ها با شکست کامل و مطلق روبه‌رو می‌شود. دلیری در ۱۳ فیلم منجمله «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی به عنوان مدیر تولید حضور داشته و «در شب عروسی» نیز به علت مضمون و فضای متفاوت کار حضور پیدا کرده است. وی تاکید می کند «کل کار فیلمبرداری در ۳۰ جلسه انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم فیلم را برای اکران نوروزی آماده کنیم.» در این هنگام قهرمانی چک‌ نهایی را با دستیارانش انجام می‌دهد تا گروه برای فیلمبرداری آماده شوند، سحر و شاهرخ در سالن بیرونی به همراه اعضای خانواده گل به دست مشغول پایین آمدن از اتاق عقد هستند تا برای خوشامدگویی به مدعوین به تالار اصلی بیایند.
در برداشت اول صدای شادی همراهان عروس ناهماهنگ با خواسته قهرمانی است و کار به برداشت بعدی می‌رسد. بازیگران دوباره سرجای قبلی خود باز می‌گردند که سرجا قرار گرفتن هنروران با تلاش دستیاران کارگردان مهیا می‌شود؛ هنرورانی که برخی از آنها شاید در دلشان آرزو می‌کردند جای عروس و داماد باشند! برداشت دوم با دود اسپندی که جلوی عروس و داماد می‌گیرد، مورد رضایت کارگردان قرار می‌گیرد و گروه نفس راحتی می‌کشند. احمد مسروری بعد از اتمام این صحنه با خوردن چای مشغول استراحت می‌شود. به سراغ او می‌روم و در مورد کارش می‌پرسم.
مسروری می‌گوید در سینما تجربه‌های زیادی داشته‌ام «قصه‌های مجید»، «عینک دودی» و... او معتقد است فیلمنامه فعلی که مشغول فیلمبرداری آن هستند با فیلمنامه قبلی که قرار بود در سال گذشته کار شود، تفاوت‌های زیادی دارد. وی در مورد فیلمبرداری صحنه‌های شلوغ می‌گوید: «برایم تفاوتی ندارد و دستیارانم کنترل خوب و کاملی برای بهتر انجام شدن این صحنه‌ها دارند و اغلب فیلمبرداری در شب می‌گذرد و چون فیلم مضمونی طنز و خیال‌گونه دارد در نورپردازی تفاوتی میان صحنه‌های واقعی و خیا‌ل‌گونه قائل شده‌ایم.»
● شاهرخ نورمحمدی :
در بین آماده شدن و روتوش گریم بازیگران برای سکانس بعدی به سراغ شاهرخ نورمحمدی بازیگر جوان فیلم که چندی پیش شاهد حضور او در فیلم «رئیس» مسعود کیمیایی بودیم، می‌روم. نورمحمدی در مورد حضورش می‌گوید: بعد از بازی در «رئیس» چندین فیلمنامه برای بازی پیشنهاد داشتم که ترجیح دادم آن را نپذیرم. در این فیلم نقش شاهرخ کاراکتر اول فیلم را بازی می‌کنم. شاهرخ پسری جدی، فعال و مهربان است و علاوه بر آن به شدت علاقه دارد از ته و توی همه ماجراها سر دربیاورد و به کارگاه بازی و تعقیب‌و گریز علاقه خاصی دارد. خلاصه جوان اکتیو و فعالی است و همیشه دوست داشتم تجربه بازی در فیلمی کمدی را داشته باشم.در گوشه سالن که مخصوص نشستن عروس و داماد است، ثریا قاسمی که نقش ثریا زن برادر اورنقی را بازی می‌کند با لباسی قرمز نشسته او معتقد است ثریا زنی فعال است که برای احقاق حقش با اورنقی مبارزه می‌کند.
● نقشی برای کارنامه بازیگری:
از سحر ریحانی، بازیگر جوان فیلم در گوشه‌ای از سالن توسط فیلمبرداران پشت صحنه در کنار میز عقد فیلمبرداری می‌شود. بازیگر جوانی که پیش از این تجربه حضور در فیلم‌های «احضارشدگان» ساخته آرش معیریان و «شکلات تلخ» را دارد، در مورد نقشش می‌گوید: «سحر دختر فعال و پویایی است و دارای ویژگی‌های فردی زیادی است و می‌تواند نقشی مهم و اثرگذار در کارنامه بازیگری‌ام داشته باشد.» وی معتقد است حضور زن‌ها در فیلم‌های کمدی کمرنگ است و نقش سحر در این خصوص متفاوت است و حضوری فعال و فیزیکی در صحنه‌های کمدی دارد و در قالب‌های مختلف شخصیتی ظاهر می‌شود. در عین حال آرام، با وقار و دارای اصالت است و به خاطر عشق به شوهرش خودش را درگیر انواع و اقسام اتفاقات می‌کند.
● اکبر عبدی و اورنقی:
در این میان اکبر عبدی مشغول تمرین برای گرفتن سکانس بعدی می‌شود. اورنقی (خطاب به مهمانان جشن عروسی): خیلی خیلی خوش آمدید. با رسیدن اورنقی به نزد پسرش، شاهرخ دست او را می‌بوسد و اورنقی نیز متقابلا صورت پسرش را می‌بوسد. اورنقی: مبارکت باشد پسرم. ان‌شاءالله خوشبخت بشوی. عروس گلم، خوشگل عمو عروسی‌ات مبارک سحر (عروس) به احترام او نیم‌خیز می‌شود. اورنقی: اصلا دوست نداشتم که برای ازدواج با هم اینقدر سختی بکشید ولی چه کنم مادرت کارشکنی می‌کرد! ثریا حرص می‌خورد و به نیلوفر می‌گوید: معلوم نیست پیر کفتار (اورنقی) چی در گوش عروس و داماد پچ‌پچ می‌کنه! سحر بدبخت شد و رفت. نیلوفر: مادر جون تو رو خدا بس کن. یه امشب را دندون روی جگر بگذار. بعد از گرفتن این سکانس در دو برداشت که مورد رضایت کارگردان قرار می‌گیرد اکبر عبدی در مورد نقشش می‌گوید: اورنقی یک آدم زرنگ پولدار است که کارش ترانزیت کامیون، حمل بار و گاراژداری است. به نوعی آدم فرصت‌طلبی محسوب می‌شود.
● یوسف تیموری و امضای یادگاری :
در گوشه حیاط باشگاه یوسف تیموری با لبخند مشغول دادن امضا و عکس یادگاری گرفتن با بچه‌های بی‌شمار حاضر در مراسم است و در مورد حضور مداومش در نقش‌های کمدی معتقد است: از حضور در فیلم‌های کمدی احساس لذت و رضایت می‌کنم. البته یک بازیگر حرفه‌ای و موفق باید بتواند در تمام نقش‌ها ظاهر بشود. کمااینکه در دو فیلم قبلی قاسم جعفری و شاهد احمدلو در نقش‌های جدی و درام ظاهر شدم. وی در مورد شخصیت سعید که در فیلم آن را بازی می‌کند، می‌گوید: سعید به خاطر عشقی که به دختر عمویش (سحر) دارد و می‌بیند او با برادر ناتنی‌اش ازدواج کرد، دچار حسادت، طرح توطئه و سنگ‌اندازی در کار آن دو نفر می‌شود. تیموری معتقد است موقعیت‌های کمدی به‌طور مساوی توسط اغلب شخصیت‌های فیلم شکل گرفته است و حضور در کنار بازیگران باتجربه‌ای نظیر اکبر عبدی بسیار خوب و دوست‌داشتنی است.
● فلور نظری و آخرین برداشت :
در گوشه‌ای فلور نظری، بازیگر موفق مجموعه و فیلم‌های کمدی نیز به جمع گروه می‌پیوندد و در مورد نقشش می‌گوید: سیما در واقع زن دوم اورنقی است، زنی تحصیلکرده که به تازگی از خارج به ایران بازگشته است و در تلاش است ارث و میراث خود را به دست آورد. زنی زبر و زرنگ است که از ثریا برای تسویه حساب با اورنقی استفاده ابزاری می‌کند. بدرلو، تهیه‌کننده و یکی از فیلمبرداران فیلم که در گوشه‌ای مشغول انجام امور است، در مورد کار می‌گوید: تا به حال ۷۰ درصد از فیلمبرداری به اتمام رسیده است و کلا ۹۵ درصد از فیلمبرداری در تهران است و بقیه در شمال انجام می‌شود. فیلمنامه «در شب عروسی» در طول یک سال گذشته مورد بازنویسی‌های متعددی قرار گرفت تا کار به بهترین شرایط جلوی دوربین برود. کم‌کم پروژکتورها و نورهای سر صحنه قطع می‌شود و همه اعضای گروه عازم رفتن به منازلشان در شب سرد زمستانی می‌شوند و من همچنان در پیدا کردن پرسشی برای انتقال جذابیت عروسی برای مردم هستم که اگر آن را پیدا کردم در گزارش بعدی‌ام عنوان می‌کنم.
احمد محمداسماعیلی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید